Czy konsument wie ile zapłaci za produkt? Jak o tym informują sprzedawcy?
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2021/04/dac6e3f1.jpg)
Sprawdzono to w ponad 2,2 tys. sklepach. Co drugi z nich popełnia błędy!
Inspektorzy sprawdzili oznaczenie cen w ponad 470 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło prawie 60 tys. partii (12,4 proc.).
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2021/04/a34431de.jpg)
– Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Konsument ma zatem prawo wiedzieć ile kosztuje dany produkt lub usługa. Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie. Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce – w sklepie, w kiosku, na poczcie – lub w cenniku. Porównujmy, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, czy sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2021/04/357c1887.jpg)
Inspektorzy IH zweryfikowali ponad 470 tys. partii produktów. Prawie 60 tys. z nich było nieprawidłowo oznakowane ceną, czyli ponad 12 procent.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2021/04/50ee46d9.jpg)
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2021/04/45e405a3.jpg)
Nie znalazłeś przy produkcie ceny? Przy kasie zapłaciłeś więcej niż było wskazane na etykiecie – poinformuj właściwą miejscowo placówkę Inspekcji Handlowej lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2021/04/5ddbe3cf.jpg)