Od 20 listopada aż do połowy grudnia, jeżdżący już po kampusie Politechniki Śląskiej pierwszy polski autonomiczny minibus Blees BB-1 zabiera w krótką testową podróż wszystkich chętnych pasażerów.
Trasa jego przejazdu prowadzi ulicą Akademicką od nr. 2 do 14, czyli od Rektoratu (przystanek PoliBlees), przez Wydział Elektryczny (przystanek Skrzyżowanie Tysiąca Możliwości), po Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej (Wieża Magów). Nazwy przystanków zostały wyłonione w konkursie zorganizowanym przez Politechnikę Śląską.
Kursy Bleesa odbywają się regularnie w dni robocze, w dwóch kierunkach, a odjazdy zaplanowano co kwadrans według podziału: godz. 9.00, 9.15, 9.30, 9.45, 10.00, 10.15, 10.30, 10.45, 11.00, 11.15, 11.30, 11.45, 13.00, 13.15, 13.30, 13.45, 14.00, 14.15, 14.30, 14.45.
Jednorazowo do minibusa może wejść i zasiąść na wyznaczonych miejscach 9 osób. Pojazd rozpędza się maksymalnie do 25 km/h. Przejazd, jak gwarantują naukowcy z Politechniki Śląskiej, jest komfortowy i bezpieczny.
Jeśli chcesz wziąć udział w testach pasażerskich, rozpoczynających się 20 listopada, pamiętaj!
- Wejście do pojazdu oraz przejazd oznacza świadomy udział w testach i akceptację regulaminu wydarzenia.
- Aktywni uczestnicy testów powinni zająć miejsca siedzące i trzymać się poręczy lub barierek, a także zachować szczególną uwagę podczas przejazdu.
- Osoby niebiorące udziału w przejazdach powinny zachować szczególną ostrożność, nie blokować przejazdu busa i nie zbliżać się do niego poza wyznaczonymi miejscami.
- Biorąc aktywny udział w testach, należy przestrzegać poleceń lokalnego operatora oraz pracowników obsługi oraz pracowników organizatora.
BB-1, czyli pierwszy polski autonomiczny, elektryczny minibus, stworzony przez gliwicki start-up Blees w konsorcjum z Politechniką Śląską, ma szanse zrewolucjonizować transport publiczny. Jego gliwickie testy pozwolą zbadać reakcje gliwiczan, przybliżyć nową technologię organizatorom transportu i na żywo ocenić możliwości wdrożenia tego typu rozwiązań. Będą też sygnałem, że Gliwice są otwarte na pionierskie rozwiązanie w dziedzinie transportu autonomicznego.
Unikalna konstrukcja
Konstrukcja pojazdu została opracowana przy użyciu nowoczesnych narzędzi inżynierskich CAD i CAE. Projekt został zoptymalizowany w celu zmniejszenia masy pojazdu przy zachowaniu najlepszego współczynnika wytrzymałości strukturalnej.
Pojazd wyposażony jest w napęd elektryczny o dużej mocy oraz systemy zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Minibus jest całkowicie elektryczny o zerowej emisji hałasu. Akumulator o dużej pojemności zapewnia wydłużony czas pracy, zmniejszając liczbę cykli ładowania, tym samym umożliwiając transport na duże odległości.
Aktywny monitoring
Aktywny system monitoringu wizyjnego wyposażony jest w najnowocześniejsze algorytmy oparte na sieciach neuronowych. Może on dostarczyć przydatnych informacji dla przewoźników, zliczając pasażerów w podziale na grupy wiekowe.
System dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo, wykrywając wszelkie niebezpieczne sytuacje i zachowania, takie jak kradzież czy bójka. Wykrywa również wózki inwalidzkie i wózki dziecięce, tym samym umożliwiając interakcję pojazdu z pasażerami.
Szerokie zastosowanie sensorów
Pojazd jest wyposażony w 7 lidarów, 11 kamer, 4 radary, 3 odbiorniki GNSS oraz IMU. Czujniki obejmują cały obszar wokół pojazdu i zapewnią jego lepszą orientację w terenie oraz w bieżącej sytuacji na drodze. Działają one w różnych zakresach, dzięki czemu minibus zareaguje w zmiennych warunkach oświetleniowych i pogodowych. Dodatkowo, zasięg czujników nakłada się na siebie, co zwiększa poziom bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z nich.