GOSPODARKAPOLSKA

Inflacja za marzec 2025. Jest poniżej 5 proc.

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r. wzrosły o 4,9% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku (przy wzroście cen usług o 6,4% i towarów o 4,4%).

W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,2% (w tym towarów – również o 0,2%, a usług – o 0,1%).

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r.

WYSZCZEGÓLNIENIE 03 2025 1 kw. 2025  

WPŁYW ZMIAN

02 2025=
=100

03 2024=

=100

12 2024=
=100
02 2025=
=100
1 kw. 2024=100 4 kw. 2024=100
OGÓŁEM 104,9 101,5 100,2 104,9 101,4 x
Żywność i napoje
bezalkoholowe
106,7 102,2 100,3 106,1 102,3 0,07
Napoje alkoholowe
i wyroby tytoniowe
105,8 103,8 101,0 105,0 102,3 0,05
Odzież i obuwie 98,7 98,5 103,4 98,7 96,0 0,12
Użytkowanie mieszkania
lub domu i nośniki energii
110,9 102,1 100,1 110,8 102,1 0,03
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 100,5 100,2 100,1 100,3 100,0 0,01
Zdrowie 105,5 102,2 100,5 105,4 101,9 0,03
Transport 96,4 99,0 98,9 97,8 100,8 -0,11
Łączność 102,6 101,3 101,3 102,5 100,9 0,05
Rekreacja i kultura 103,9 101,8 98,0 104,4 101,9 -0,14
Edukacja 108,2 100,8 100,2 108,3 100,7 0,00
Restauracje i hotele 106,1 101,6 100,4 106,3 101,4 0,02
Inne towary i usługi 102,4 100,7 100,6 102,6 100,1 0,03

Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem

W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie: odzieży i obuwia (o 3,4%), żywności (o 0,2%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,0%), łącz-ności (o 1,3%), mieszkania (o 0,1%) oraz zdrowia (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio: o 0,12 p. proc., 0,05 p. proc., 0,05 p. proc., 0,05 p. proc. i po 0,03 p. proc.

Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 2,0%) oraz transportu (o 1,1%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc. i 0,11 p. proc.

W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny m.in. w zakre-sie: mieszkania (o 8,6%), żywności (o 6,7%), restauracji i hoteli (o 6,1%), zdrowia (o 5,5%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 5,8%) oraz rekreacji i kultury (o 3,9%) wpłynęły na wzrost wskaźnika ogółem odpowiednio: o 2,10 p. proc., 1,57 p. proc., 0,34 p. proc., 0,32 p. proc., 0,30 p. proc. i 0,27 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 3,6%) oraz odzieży i obuwia (o 1,3%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,40 p. proc. i 0,05 p. proc.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button