Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r. wzrosły o 4,9% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku (przy wzroście cen usług o 6,4% i towarów o 4,4%).
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,2% (w tym towarów – również o 0,2%, a usług – o 0,1%).
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | 03 2025 | 1 kw. 2025 |
WPŁYW ZMIAN 02 2025= |
|||
03 2024=
=100 |
12 2024= =100 |
02 2025= =100 |
1 kw. 2024=100 | 4 kw. 2024=100 | ||
OGÓŁEM | 104,9 | 101,5 | 100,2 | 104,9 | 101,4 | x |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
106,7 | 102,2 | 100,3 | 106,1 | 102,3 | 0,07 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
105,8 | 103,8 | 101,0 | 105,0 | 102,3 | 0,05 |
Odzież i obuwie | 98,7 | 98,5 | 103,4 | 98,7 | 96,0 | 0,12 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
110,9 | 102,1 | 100,1 | 110,8 | 102,1 | 0,03 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 100,5 | 100,2 | 100,1 | 100,3 | 100,0 | 0,01 |
Zdrowie | 105,5 | 102,2 | 100,5 | 105,4 | 101,9 | 0,03 |
Transport | 96,4 | 99,0 | 98,9 | 97,8 | 100,8 | -0,11 |
Łączność | 102,6 | 101,3 | 101,3 | 102,5 | 100,9 | 0,05 |
Rekreacja i kultura | 103,9 | 101,8 | 98,0 | 104,4 | 101,9 | -0,14 |
Edukacja | 108,2 | 100,8 | 100,2 | 108,3 | 100,7 | 0,00 |
Restauracje i hotele | 106,1 | 101,6 | 100,4 | 106,3 | 101,4 | 0,02 |
Inne towary i usługi | 102,4 | 100,7 | 100,6 | 102,6 | 100,1 | 0,03 |
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie: odzieży i obuwia (o 3,4%), żywności (o 0,2%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,0%), łącz-ności (o 1,3%), mieszkania (o 0,1%) oraz zdrowia (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio: o 0,12 p. proc., 0,05 p. proc., 0,05 p. proc., 0,05 p. proc. i po 0,03 p. proc.
Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 2,0%) oraz transportu (o 1,1%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc. i 0,11 p. proc.
W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny m.in. w zakre-sie: mieszkania (o 8,6%), żywności (o 6,7%), restauracji i hoteli (o 6,1%), zdrowia (o 5,5%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 5,8%) oraz rekreacji i kultury (o 3,9%) wpłynęły na wzrost wskaźnika ogółem odpowiednio: o 2,10 p. proc., 1,57 p. proc., 0,34 p. proc., 0,32 p. proc., 0,30 p. proc. i 0,27 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 3,6%) oraz odzieży i obuwia (o 1,3%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,40 p. proc. i 0,05 p. proc.