MOTOSPORT

HRSMP. 150 km ścigania w 31. Rajdzie Rzeszowskim

Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Zbliża się podkarpacka runda Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W 31. Rajdzie Rzeszowskim udział wezmą 22 załogi w rajdówkach sprzed lat. Licząc z zawodnikami we współczesnych samochodach, w zawodach zaplanowanych na 4-6 sierpnia kibice zobaczą 89 załóg.

Z najwyższym, 101 numerem startowym na wąskie i kręte podkarpackie oesy ruszą urzędujący mistrzowie HRSMP, czyli Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth 4×4). Asfaltowe trasy dookoła Rzeszowa to jednak teren, na którym od trzech sezonów z rzędu niepodzielnie panują Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy 4WD). Ten duet wygrywał historyczną rywalizację w ramach Rajdu Rzeszowskiego w 2019, 2020 i 2021 roku, a w kolejny weekend powalczy o swój czwarty triumf. Jedynie w 2018 roku podkarpacka runda  HRSMP miała innych triumfatorów – załogę Olchawski/Wroński (Audi Quattro). Kierowcy zjawiskowego Audi Quattro również nie zabraknie na starcie 31. Rajdu Rzeszowskiego, w którym pilotować będzie go Przemysław Bosek. Oprócz trzech wspomnianych załóg, do grona ścisłych faworytów trzeciej rundy HRSMP 2022 należy zaliczyć kolejny duet w mocnym samochodzie z napędem 4×4, czyli Marcina Grzelewskiego i Krzysztofa Niedbałę (Ford Sierra RS Cosworth 4×4).

Rzeszowski kluczowy dla Lutego

W tegorocznej odsłonie historycznego czempionatu powtarza się scenariusz z ubiegłego roku, kiedy to Luty i Celiński musieli gonić Sudera i Kowalika w historycznej klasyfikacji generalnej, ponieważ z powodu awarii nie zdobyli punktów w inauguracyjnej rundzie sezonu.

W poprzedniej edycji Rajdu Rzeszowskiego Luty z Celińskim odrobili 24 punkty straty do Sudera i Kowalika. W tym roku, po dwóch rozegranych rundach (50. Rajd Świdnicki-Krause i 78. Rajd Polski) załogę Subaru Legacy od prowadzących w tabeli Sudera i Kowalika dzieli 26 punktów. W 31. Rajdzie Rzeszowskim do zdobycia jest maksymalnie 45 punktów.

Tym samym dla trzykrotnego triumfatora HRSMP jest to kluczowy moment na powrót do walki o czwarty w karierze tytuł mistrza Polski, szczególnie że Rzeszowski nigdy nie był szczególnie łaskawy dla Marka Sudera. Kierowca biało-czerwonej Sierry nigdy nie ukończył tych zawodów na podium.

Stali bywalcy dopisali

W Rzeszowie stawią się praktycznie wszyscy z regularnych uczestników rund historycznego czempionatu. Prowadzenia w kategorii FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85) bronić będą Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska (Ford Mercury). By zdobyć komplet punktów będą musieli pokonać duet Witoldów Molickich (Łada 2107), Marcina Moczarskiego i Krzysztofa Pawlaka (Mercedes 190 2,3 Cosworth), a także wracającego po przerwie Jerzego Skrzypka, który w sezonie 2019 sięgnął po tytuł w tej klasie. Na prawy fotel swojego Fiata Ritmo Skrzypek zaprosił Jakuba Kubata. Stawkę kategorii FIA 4/J1 uzupełnia załoga Wojciech i Konrad Stawowczyk w Trabancie 601.

Na liście zgłoszeń znajdziemy również nazwiska liderów pozostałych kategorii. Piotr Kiepura i Mateusz Galle postarają umocnić się na prowadzeniu w FIA 3 (samochody z roczników 1976-81). Liderzy FIA 2 – Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek zaanonsowali nową rajdówkę – Datsuna 240Z, która mieli wystartować już w Świdnicy, podczas inauguracyjnej rundy sezonu. Trzecie z rzędu zwycięstwo w klasie Historic Open 2WD to cel Wojciecha Goździewicza i Joanny Madej-Smolarek (BMW 318is). Z kolei w Historic Open 4WD najwięcej punktów w dwóch pierwszych rundach sezonu 2022 zgromadzili Mariusz Polak i Mariusz Ziółkowski (Audi 80 Coupe Quattro), którzy w klasie z Olchawskim i Boskiem (Audi Quattro).

Startu w swojej domowej rundzie HRSMP odmówić nie mógł sobie Paweł Hoffman, który wraz z Marcinem Barłogą stworzy załogę w znanym kibicom Saabie 96 V4 Rally.

Kolejne nowe twarze

Debiut w HRSMP zaliczą Rafał Zmysłowski i Marek Kozdroń, załoga FSO Poloneza. Pierwszy raz w historycznym czempionacie, choć na razie bez pomiaru czasu, czeka Krzysztofa Łanoszkę (Ford Sierra RS Cosworth) oraz załogę Grzegorz Wozowicz/Sebastian Fołta (Ford Escort). Nazwisko Wozowicz z pewnością kojarzy wielu rajdowych kibiców. Grzegorz to syn Bogdana Wozowicza, kierowcy rajdowego i konstruktora Oberka, czyli autorskiej rajdówki z silnikiem umieszczonym centralnie, stworzonej jeszcze w czasach PRL z elementów m.in. FSO Poloneza czy Łady.

1 2Następna strona
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button