RÓŻNOŚCI

Dyrektywa Omnibus. Koniec z fałszywymi promocjami w sklepach

Unia Europejska

Lepsza informacja dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach to korzyści jakie niesie ze sobą rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług.

„Świadomy konsument chce podejmować decyzje w oparciu o jasną i przejrzystą informację. Rozporządzenie wydane przez MRiT określa obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi. Takie rozwiązanie ułatwieni nam wszystkim porównanie cen produktów, a tym samym dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich” – zaznaczył minister Waldemar Buda.

Przepisy rozporządzenia stanowią m.in., że cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów. Obowiązek ten może być realizowany np. poprzez informację na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze.

Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r., razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Są to rozwiązania, które wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161. Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.

Dyrektywa Omnibus

Dzięki unijnej dyrektywie Omnibus sprzedawcy muszą podawać najniższe ceny z ostatnich 30 dni. Dotyczy to sklepów stacjonarnych jak i internetowych.

Ma to uchronić konsumentów przed fałszywymi promocjami. Przykład – gdy sklep podwyższa cenę produktu, a potem ją obniża. Wtedy klient myśli, że kupił taniej, a tak naprawdę zapłacił jeszcze więcej.

Dyrektywa nie obejmuje produktów, które nie zostały przecenione lub są sprzedawane w cenie regularnej.

Nie ma także informacji jak sklepy mają te „trzecie” ceny pokazywać. Mają być widoczne dla klienta i tyle.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button