LOTNICZE NEWSY

Air France – pierwszy transatlantycki lot na francuskim biopaliwie. KLM – nowości w rozkładzie

Grupa Air France-KLM

Europa ponownie otwiera się na ruch turystyczny.

Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze planują rozbudowę swojej europejskiej siatki połączeń, aby w najbliższym sezonie wakacyjnym zaoferować klientom większy wachlarz możliwości, zachowując środki sanitarne i bezpieczeństwa zdrowotnego w czasie podróży. Tak szybko, jak będzie to możliwe, linia zwiększy częstotliwość lotów do popularnych miast turystycznych, oddając do dyspozycji klientów więcej miejsc, dzięki większym samolotom. Nowością tego lata są Belgrad, Werona, Palma de Mallorca i Dubrownik. Linia zapowiedziała, że w latem będzie znowu latać na 5 trasach z Polski: z Warszawy, Krakowa, Gdańska, Wrocławia i Poznania, z łączną liczbą 70 lotów tygodniowo.*

KLM chce oferować loty, na wszystkich możliwych trasach, pod warunkiem pokrycia swoich kosztów zmiennych. Dzięki tej strategii przewoźnik był w stanie całkowicie przebudować swoją siatkę i zaoferować klientom największy możliwy wybór kierunków. Dotyczy to zarówno destynacji biznesowych, jak i typowo turystycznych tras.  W sezonie lato 2021 linia będzie oferowała 96 tras w Europie, podczas gdy latem 2019, przed pandemią podróżni mieli do dyspozycji 92 kierunki.

Nowości w rozkładzie

W porównaniu z sezonem lato 2019, w siatce europejskiej KLM pojawiły się następujące zmiany:

  • Växjö (Szwecja) – kierunek został czasowo zawieszony;
  • Marsylia i Nantes – loty do tych miast będą znowu oferowane, przy czym będą odbywały się linią Air France z lotniska Schiphol w Amsterdamie;
  • Southampton, Poznań i Cork – to kierunki, które zostały dodane wcześniej w 2020 r.

Letni rozkład KLM wzbogaci się o cztery nowe kierunki w Europie:

 – Belgrad – od 13 maja b.r., do 7 lotów tygodniowo; 

Werona – od 26 czerwca b.r. , do 7 lotów tygodniowo; 

Palma de Mallorca – od 26 czerwca b.r., do 7 lotów tygodniowo; 

Dubrownik – od 26 czerwca b.r., do 7 lotów tygodniowo

Więcej miejsc na popularnych trasach

Do popularnych miejsc wakacyjnego wypoczynku – jak np. Porto i Ibiza, w lipcu i sierpniu klienci KLM będą mieli do dyspozycji więcej lotów i więcej dostępnych biletów. Dodatkowo, w porównaniu z poprzednimi latami, relatywnie wzrośnie oferowanie do południowoeuropejskich kierunków w Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Chorwacji i Grecji. Linia przewiduje, że w nadchodzącym sezonie, jej europejska siatka połączeń będzie realizowana w 50 do 75 procent, przy czym kolory stref zagrożenia epidemiologicznego nadal ulegają zmianom, a co za tym idzie rozkład lotów na poszczególnych trasach może się zmienić.

Loty KLM  z/do Polski

W sezonie letnim KLM będzie ponownie oferował loty między Amsterdamem, a pięcioma miastami w Polsce: Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław i Poznań. Przewoźnik zapowiedział też wzrost liczby lotów z/do Poznania do trzech tygodniowo, a do/z Krakowa, Warszawy i Gdańska (do 3 dziennie), tuż przed rozpoczęciem letnich wakacji.

Liczba połączeń z/do Amsterdamu na poszczególnych trasach:

  • Gdańsk : wzrost do 3 lotów dziennie – od 21 czerwca b.r.
  • Kraków: wzrost do 3 lotów dziennie – od 28 czerwca b.r.
  • Poznań: wzrost do 3 lotów tygodniowo (wtorki, czwartki i soboty) – od 20 czerwca b.r.
  • Warszawa: wzrost do 3 lotów dziennie – od 15 czerwca b.r.
  • Wrocław: 4 loty tygodniowo (poniedziałki, środy, piątki i niedziele) – od 4 lipca b.r.

Bezpieczeństwo sanitarne i elastyczne planowanie podróży

W tym roku KLM wyznaczył najwyższy możliwy standard pod względem optymalnej ochrony zdrowia pasażerów przed, w trakcie i po podróży lotniczej. Za swoje starania linia otrzymała najwyższą – diamentową nagrodę (Diamond Award) od APEX w kategorii „Bezpieczeństwo Zdrowia” pasażerów w czasach pandemii Covid-19. Przyznana nagroda to maksymalny poziom certyfikacji linii lotniczych w zakresie bezpieczeństwa i higieny podróży, która dowodzi, że KLM jest wiodącą linią pod tym względem.

Air France – pierwszy transatlantycki lot na francuskim biopaliwie. Tankowanie SAF Air France (fot. pras.)

Air France – pierwszy transatlantycki lot na francuskim biopaliwie

Grupa Air France-KLM oraz jej partnerzy połączyli siły, aby przeprowadzić pierwszy międzykontynentalny lot zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) , wyprodukowanym we Francji. Lot rejsowy (AF342) Air France z Paryża (CDG) do Montrealu, który odbył się 18 maja 2021 r. to namacalny rezultat dążeń do dekarbonizacji transportu lotniczego. Stworzenie sprawnego łańcucha dostaw SAF jest niezbędnym warunkiem rozpowszechnienia paliw alternatywnych na francuskich lotniskach. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 ton CO2. Lot zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko – w przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem.

Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce w Oudalle niedaleko Le Havre. W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty.

Aby branża lotnicza mogła wykorzystywać biopaliwa, nie ma potrzeby modyfikacji infrastruktury do magazynowania i dystrybucji paliwa na lotniskach, ani zmian w samolotach i ich silnikach. Stopniowe wprowadzanie tych paliw na całym świecie może pomóc znacznie zmniejszyć emisję CO2 generowaną przez sektor lotniczy, co jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ.

Pierwsze w stu procentach wyprodukowane we Francji zrównoważone paliwo lotnicze otrzymało certyfikat ISCC-EU przyznawany przez Międzynarodowy System Certyfikacji Łańcucha Produkcji Biomasy, Biokomponentów i Biopaliw – niezależnej organizacji, która gwarantuje, że łańcuch produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw jest zrównoważony i odpowiednio nadzorowany. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję CO2 z lotu o 20 ton.

Opracowując i wspierając pierwszą we Francji produkcję SAF na skalę przemysłową, Grupa Air France-KLM, Grupa ADP i Airbus torują Francji drogę w wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań w procesie transformacji energetycznej i w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie z francuskim prawem do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 procent SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 procent do 2025 roku, a następnie do 5 procent do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

Aby sprostać wspomnianym wymogom, koncern Total będzie produkował SAF również w swojej rafinerii Grandpuits, niedaleko Paryża, która od 2024 roku, zgodnie z wymaganiami Zielonego Europejskiego Ładu, ma zrezygnować z surowców kopalnych takich jak ropa i przestawić produkcję ma paliwa ekologiczne.

Lot na alternatywnym paliwie, zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko. W przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem. Lot wykonał Airbus A350, który zużywa o 25 procent mniej paliwa niż jego poprzednik. Co więcej, samolot był tankowany z wykorzystaniem pierwszej w stu procentach elektrycznej cysterny, a cały sprzęt naziemny używany przez Air France był również w pełni zasilany elektrycznie.

Grupa Air France-KLM jest pionierem w wykorzystaniu zrównoważonych paliw lotniczych. KLM wykonał swój pierwszy lot na biopaliwie w 2009 roku. Od tego czasu linie prowadzą wiele innowacyjnych projektów, a liczba operacji z użyciem SAF stopniowo się zwiększa. Przykładowo, w latach 2014-2016, Air France we współpracy z partnerem Total zrealizował 78 lotów zasilanych 10-procentową mieszanką SAF. Wszystkie przeprowadzone testy wykazały, że zastosowanie SAF nie miało żadnego wpływu na niezawodność operacji lotniczych. W najbliższych latach Air France-KLM zamierza jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję lidera w wykorzystaniu SAF, wnosząc jednocześnie swój wkład w opracowanie przyszłych generacji samolotów.

Aktualnie producent samolotów Airbus przeprowadza kilka serii testów, aby w nadchodzących dekadach certyfikować maszyny do realizowania lotów ze 100-procentowym udziałem SAF. Koncern zainstalował również stacje tankujące SAF w swoich obiektach przemysłowych, dzięki czemu alternatywne paliwo może być wykorzystywane podczas produkcji, a także przy dostawach samolotów do linii. Dzięki wspomnianym instalacjom, Airbus próbuje realizować swoje ambicje związane z dekarbonizacją wszystkich operacji przemysłowych.

„Od wielu lat Grupa Air France-KLM angażuje się w zmniejszanie swojego wpływu na środowisko. Obok modernizacji floty, zrównoważone paliwa lotnicze stanowią drugą ważną dziedzinę, za sprawą której realizujemy nasz średnioterminowy cel – obniżenie emisji CO2 (w przeliczeniu na pasażera) o połowę do 2030 roku. Te dwa działania mają zatem kluczowe znaczenie dla naszej strategii, obok wydajnego eko-pilotażu i neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla operacji naziemnych. Francja ma obecnie szansę na zajęcie pozycji lidera w produkcji i stosowaniu paliw zrównoważonych, a Air France-KLM wraz z partnerami może się do tego przyczynić. Wsparcie dla wydajnego i rentownego sektora biopaliw lotniczych we Francji, jest strategicznym priorytetem dla kraju i dla Grupy Air France-KLM” – powiedział Benjamin Smith, Prezes France-KLM.

Patrick Pouyanné, Prezes i Dyrektor Naczelny koncernu paliwowego Total, zadeklarował: „Rozwój biopaliw jest częścią szeroko zakrojonej strategii energetycznej naszej firmy, która ma na celu dekarbonizację branży transportowej. Po udanym uruchomieniu produkcji zrównoważonych paliw lotniczych w naszych zakładach we Francji w marcu ubiegłego roku, kontynuujemy dostosowywanie naszych obiektów przemysłowych, aby przygotować się na spodziewany w najbliższej dekadzie wzrost zapotrzebowania ze strony przemysłu lotniczego. Poprzez bezpośredni wpływ na redukcję emisji dwutlenku węgla naszych klientów z sektora lotniczego, aktywnie przyczyniamy się do osiągnięcia globalnego celu dla całego społeczeństwa – zerowej emisji do 2050 roku.”

„Lot, który został zrealizowany z lotniska Paris-Charles de Gaulle jest symbolem naszych ambicji w zakresie dekarbonizacji transportu lotniczego poprzez zastosowanie paliw alternatywnych. Plan działania europejskiego transportu lotniczego ma na celu zerową emisję netto do 2050 r. Jako operator portu lotniczego wspieramy transformację energetyczną modernizując nasze procesy operacyjne i infrastrukturę.” – dodał Augustin de Romanet, Prezes i Dyrektor Naczelny Grupy ADP.

Guillaume Faury, Prezes Airbusa dodał „Zrównoważone paliwa są naszą główną bronią do walki z dwutlenkiem węgla generowanym przez sektor lotniczy. Dlatego Airbus wspiera wszystkie inicjatywy, które przyczyniają się popularyzacji tych paliw, ich rozwoju i szerokiego wykorzystania w lotach komercyjnych. Konieczne jest skoordynowane działanie wszystkich zainteresowanych stron, aby zwiększyć udział zrównoważonych paliw w rynku paliw lotniczych. Obecnie SAF można stosować w 50 procentach naszych samolotów, bez konieczności modyfikacji maszyn, ani wpływu na operację. Dzięki temu możliwe jest znaczne zmniejszenie śladu środowiskowego.”

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button