Z okazji Dnia Dziecka oraz po zapowiedziach o kontroli szkół przez Rzecznika Praw Dziecka opublikowane zostały wyniki kontroli w 16 kuratoriach oświaty z całej Polski. Kontrola dotyczyła realizowania przez kuratoria działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Kontrola wykazała nieścisłości w działaniach kuratoriów w części regionów w Polsce.
Fundacja GrowSPACE w lutym apelowała o wprowadzenie prewencji suicydalnej do polskich szkół. Od tamtego czasu prowadzona była przez kilka miesięcy kontrola w 16 kuratoriach oświaty w całej Polsce. Zbierane były dane dotyczące działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży tych instytucji. W trybie dostępu do informacji publicznej zadane zostały pytania o to, jakie programy są realizowane na terenie danego województwa przez kuratorium, które z nich są kierowane do nauczycieli i nauczycielek, a które do uczniów i uczennic oraz ile szkół wzięło w nich udział. Wyniki spłynęły z 16 instytucji. Rezultaty szokują.
Przykład Małopolski
Przykład Małopolski dziwi. Małopolska Kuratorka Oświaty Barbara Nowak wielokrotnie deklaruje na Twitterze i w mediach, ze wspiera dzieci i młodzież oraz ich zdrowie psychiczne. Tymczasem, to właśnie małopolskie kuratorium oświaty znalazło się wśród tych, które zadeklarowały, ze działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie leżą w zakresie ich kompetencji. Barbara Nowak chwali się w odpowiedzi tylko konferencją zorganizowaną pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka.
– To absurdalne, że właśnie Małopolskie Kuratorium Oświaty, które jednocześnie tworzy nagonkę na dyrektora szkoły z Tarnowa, deklaruje brak działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży na terenie swojego województwa. Ten brak działań może wynikać z tego, ze partyjni kuratorzy są uzależnieni od ministra Czarnka. Działają jak zbrojne ramię prawicowej linii rządu – ocenia Dominik Kuc, który prowadził kontrole.
Jak wypadła cała Polska?
W działaniach prowadzonych przez Kuratoria Oświaty na terenie całej Polski wykryte zostały nieścisłości. Nasze ustalenia pokazują zupełnie różne odpowiedzi w różnych regionach naszego kraju.
- 5 kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach.
- 4 kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół.
- 7 kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.
– Kontrola wykazała zatem nieścisłości w zakresie różnic w działaniach w różnych regionach. Nie istnieje spójna linia działania pomiędzy kuratoriami oświaty, co uniemożliwia równy dostęp do psychoedukacji dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek z całego kraju. Działania podejmowane są wybiórczo przez niektóre instytucje, ponieważ część nie widzi ich zasadności lub własnej roli – dodaje Dominik Kuc.
Jak powinny wyglądać działania?
Kuratoria Oświaty na podstawie ustawy prawo oświatowe są zobowiązane do współdziałania z innymi instytucjami. Takie funkcjonowanie jednak nie jest normą w całej Polsce. Dobre praktyki przedstawione np. przez kuratorium pomorskie lub kuratorium podkarpackie to między innymi: działania profilaktyczne, działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, organizacja konferencji, organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa, konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.
Od miesięcy obserwowany jest kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Specjaliści i specjalistki alarmują, że na skutek izolacji oraz pandemii ilość stanów depresyjnych i lękowych wśród osób do 18 roku życia wzrosła o 1/3. Ilość prób samobójczych podejmowanych przez młode pokolenie od 2020 wzrosła o 150%. To sygnały świadczące o tym, że działania i programy mają ogromne zapotrzebowanie społeczne.
Zestawienie kontroli w kuratoriach:
LP | Województwo: | Działania: | Ilość podjętych działań: | Ile szkół wzięło udział: | Uwagi: |
1 | Mazowieckie | Podjęte działania profilaktyczne, np. z dyrekcjami szkół oraz dla nauczycieli/-ek | 4 | Brak informacji | |
2 | Wielkopolskie | Podjęte działania profilaktyczne, konferencje, szkolenia | 1 | 142 | |
3 | Śląskie | Podjęte działania wyłącznie przez instytucje zewnętrzne | 5 | Brak informacji | |
4 | Pomorskie | Podjęte działania, programy, konferencje i działania profilaktyczne, 1483 dyżurów w poradniach psych-ped. | 29 | 906 | 29 działań skierowanych do szkół, w tym 3 tylko do młodzieży |
5 | Zachodniopomorskie | Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty | 0 | 0 | |
6 | Lubuskie | Podjęte działania profilaktyczne, organizacja konferencji | 5 | Brak informacji | |
7 | Dolnośląskie | Brak realizacji jakichkolwiek działań | 0 | 0 | |
8 | Opolskie | Brak realizacji jakichkolwiek działań | 0 | 0 | |
9 | Świętokrzyskie | Podjęte działania, organizacja konferencji | 3 | Brak informacji | |
10 | Łódzkie | Brak realizacji jakichkolwiek działań | 0 | 0 | |
11 | Podkarpackie | Podjęte działania, program „SP – Serce i Pomoc”, wyszczególniona współorganizacja konferencji | 1 | 214 | Program skierowany do nauczycieli/-ek oraz młodzieży. |
12 | Małopolskie | Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty | 0 | 0 | Wyszczególniono cykl konferencji jako działanie profilaktyczne |
13 | Lubelskie | Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty | 0 | 0 | |
14 | Podlaskie | Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty | 0 | 0 | Wyszczególniono programy ministerstwa na terenie woj. podlaskiego |
15 | Warmińsko-mazurskie | Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty | 0 | 0 | |
16 | Kujawsko-pomorskie | Brak realizacji jakichkolwiek działań | 0 | 0 |
Najważniejsze wnioski z przeprowadzonych kontroli:
- 5 kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach. Szczególnie dziwi tutaj odpowiedź Małopolskiej Kuratorki Oświaty, która deklaruje w wypowiedziach publicznych wsparcie dla młodzieży.
- 4 kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół.
- 7 kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.
- Kontrola wykazała nieścisłości w zakresie różnic w działaniach w różnych regionach. Nie istnieje spójna linia działania pomiędzy kuratoriami oświaty, co uniemożliwia równy dostęp do psychoedukacji dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek z całego kraju. Działania podejmowane są wybiórczo przez niektóre instytucje, ponieważ część nie widzi ich zasadności lub własnej roli.
Co powinno być zrobione i na jakiej podstawie?
- 51 ustawy Prawo Oświatowe nakłada na Kuratoria Oświaty konkretne zadania związane z systemem oświaty w Polsce. Należy do nich między innymi współpraca z ośrodkami doskonalenia nauczycieli czy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Kuratoria opiniują także programy profilaktyczno-wychowawcze w placówkach. Oczywiście organizacja pomocy (w tym np. zatrudnienie psychologa) leży po stronie dyrektora szkoły.
- Kuratoria Oświaty mogą zatem współdziałać z innymi instytucjami, co jednak nie jest normą w całej Polsce. Dobre praktyki to np.: działania profilaktyczne, działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, organizacja konferencji, organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa, konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.