RÓŻNOŚCI

Wyniki kontroli w kuratoriach oświaty ws. zdrowia psychicznego. Dominik Kuc: To oni tworzą drugi lex Tusk

Kontrola w kuratoriach oświaty dot. zdrowia psychicznego

Z okazji Dnia Dziecka oraz po zapowiedziach o kontroli szkół przez Rzecznika Praw Dziecka opublikowane zostały wyniki kontroli w 16 kuratoriach oświaty z całej Polski. Kontrola dotyczyła realizowania przez kuratoria działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Kontrola wykazała nieścisłości w działaniach kuratoriów w części regionów w Polsce.

Fundacja GrowSPACE w lutym apelowała o wprowadzenie prewencji suicydalnej do polskich szkół. Od tamtego czasu prowadzona była przez kilka miesięcy kontrola w 16 kuratoriach oświaty w całej Polsce. Zbierane były dane dotyczące działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży tych instytucji. W trybie dostępu do informacji publicznej zadane zostały pytania o to, jakie programy są realizowane na terenie danego województwa przez kuratorium, które z nich są kierowane do nauczycieli i nauczycielek, a które do uczniów i uczennic oraz ile szkół wzięło w nich udział. Wyniki spłynęły z 16 instytucji. Rezultaty szokują.

Przykład Małopolski

Przykład Małopolski dziwi. Małopolska Kuratorka Oświaty Barbara Nowak wielokrotnie deklaruje na Twitterze i w mediach, ze wspiera dzieci i młodzież oraz ich zdrowie psychiczne. Tymczasem, to właśnie małopolskie kuratorium oświaty znalazło się wśród tych, które zadeklarowały, ze działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie leżą w zakresie ich kompetencji. Barbara Nowak chwali się w odpowiedzi tylko konferencją zorganizowaną pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka.


– To absurdalne, że właśnie Małopolskie Kuratorium Oświaty, które jednocześnie tworzy nagonkę na dyrektora szkoły z Tarnowa, deklaruje brak działań na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży na terenie swojego województwa. Ten brak działań może wynikać z tego, ze partyjni kuratorzy są uzależnieni od ministra Czarnka. Działają jak zbrojne ramię prawicowej linii rządu – ocenia Dominik Kuc, który prowadził kontrole.

Jak wypadła cała Polska?

W działaniach prowadzonych przez Kuratoria Oświaty na terenie całej Polski wykryte zostały nieścisłości. Nasze ustalenia pokazują zupełnie różne odpowiedzi w różnych regionach naszego kraju.

  • 5 kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach.
  • 4 kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół.
  • 7 kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.

Kontrola wykazała zatem nieścisłości w zakresie różnic w działaniach w różnych regionach. Nie istnieje spójna linia działania pomiędzy kuratoriami oświaty, co uniemożliwia równy dostęp do psychoedukacji dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek z całego kraju. Działania podejmowane są wybiórczo przez niektóre instytucje, ponieważ część nie widzi ich zasadności lub własnej roli – dodaje Dominik Kuc.

Jak powinny wyglądać działania?

Kuratoria Oświaty na podstawie ustawy prawo oświatowe są zobowiązane do współdziałania z innymi instytucjami. Takie funkcjonowanie jednak nie jest normą w całej Polsce. Dobre praktyki przedstawione np. przez kuratorium pomorskie lub kuratorium podkarpackie to między innymi: działania profilaktyczne, działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, organizacja konferencji, organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa, konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.

Od miesięcy obserwowany jest kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Specjaliści i specjalistki alarmują, że na skutek izolacji oraz pandemii ilość stanów depresyjnych i lękowych wśród osób do 18 roku życia wzrosła o 1/3. Ilość prób samobójczych podejmowanych przez młode pokolenie od 2020 wzrosła o 150%. To sygnały świadczące o tym, że działania i programy mają ogromne zapotrzebowanie społeczne.

Zestawienie kontroli w kuratoriach:

LP Województwo: Działania: Ilość podjętych działań: Ile szkół wzięło udział: Uwagi:
1 Mazowieckie Podjęte działania profilaktyczne, np. z dyrekcjami szkół oraz dla nauczycieli/-ek 4 Brak informacji  
2 Wielkopolskie Podjęte działania profilaktyczne, konferencje, szkolenia 1 142  
3 Śląskie Podjęte działania wyłącznie przez instytucje zewnętrzne 5 Brak informacji  
4 Pomorskie Podjęte działania, programy, konferencje i działania profilaktyczne, 1483 dyżurów w poradniach psych-ped. 29 906 29 działań skierowanych do szkół, w tym 3 tylko do młodzieży
5 Zachodniopomorskie Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty 0 0  
6 Lubuskie Podjęte działania profilaktyczne, organizacja konferencji 5 Brak informacji  
7 Dolnośląskie Brak realizacji jakichkolwiek działań 0 0  
8 Opolskie Brak realizacji jakichkolwiek działań 0 0  
9 Świętokrzyskie Podjęte działania, organizacja konferencji 3 Brak informacji  
10 Łódzkie Brak realizacji jakichkolwiek działań 0 0  
11 Podkarpackie Podjęte działania, program „SP – Serce i Pomoc”, wyszczególniona współorganizacja konferencji 1 214 Program skierowany do nauczycieli/-ek oraz młodzieży.
12 Małopolskie Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty 0 0 Wyszczególniono cykl konferencji jako działanie profilaktyczne
13 Lubelskie Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty 0 0  
14 Podlaskie Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty 0 0 Wyszczególniono programy ministerstwa na terenie woj. podlaskiego
15 Warmińsko-mazurskie Odpowiedź sugeruje, że nie jest to kompetencja kuratorium oświaty 0 0  
16 Kujawsko-pomorskie Brak realizacji jakichkolwiek działań 0 0  

Najważniejsze wnioski z przeprowadzonych kontroli:

  • 5 kuratoriów oświaty (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie, zachodniopomorskie) twierdzi, że działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży nie mieszczą się w ich kompetencjach. Szczególnie dziwi tutaj odpowiedź Małopolskiej Kuratorki Oświaty, która deklaruje w wypowiedziach publicznych wsparcie dla młodzieży.
  • 4 kuratoria oświaty (kujawsko-pomorskie, łódzkie, opolskie, dolnośląskie) deklarują, że działania nie są prowadzone i/lub wzięło w nich udział 0 szkół.
  • 7 kuratoriów oświaty (podkarpackie, wielkopolskie, pomorskie, świętokrzyskie, lubuskie, śląskie, mazowieckie) oznajmia, że prowadzi działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. 3 instytucje podają dokładne ilości szkół, które są zaangażowane w działach, co świadczy o istnieniu procedur monitorowania efektów.
  • Kontrola wykazała nieścisłości w zakresie różnic w działaniach w różnych regionach. Nie istnieje spójna linia działania pomiędzy kuratoriami oświaty, co uniemożliwia równy dostęp do psychoedukacji dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i nauczycielek z całego kraju. Działania podejmowane są wybiórczo przez niektóre instytucje, ponieważ część nie widzi ich zasadności lub własnej roli.

Co powinno być zrobione i na jakiej podstawie?

  • 51 ustawy Prawo Oświatowe nakłada na Kuratoria Oświaty konkretne zadania związane z systemem oświaty w Polsce. Należy do nich między innymi współpraca z ośrodkami doskonalenia nauczycieli czy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Kuratoria opiniują także programy profilaktyczno-wychowawcze w placówkach. Oczywiście organizacja pomocy (w tym np. zatrudnienie psychologa) leży po stronie dyrektora szkoły.
  • Kuratoria Oświaty mogą zatem współdziałać z innymi instytucjami, co jednak nie jest normą w całej Polsce. Dobre praktyki to np.: działania profilaktyczne, działania edukacyjne dla nauczycieli i nauczycielek, organizacja konferencji, organizacja spotkań z dyrekcjami placówek z całego województwa, konsultowanie i diagnozowanie sytuacji ze współudziałem szkół.
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button