WARSZAWA

Wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej na stołecznych drogach

Warszawa

Poniedziałek 19 października jest pierwszym dniem powszednim obowiązywania nowych obostrzeń w transporcie publicznym.

Wprowadzone przez rząd ograniczenia w liczbie pasażerów oznaczają, że w pojazdach jest niemal o połowę mniej miejsc niż dotychczas. Do obsługi tras skierowaliśmy maksymalną liczbę taboru.

W poniedziałek na trasy wyjechało w sumie 1560 autobusów (więcej o ok. 40-50 autobusów w porannym szczycie niż zwykle), 425 tramwajów (więcej o 8 tramwajów), 20 pociągów SKM, 54 pociągi metra.

Rano dodatkowymi  autobusami zasilone zostały linie 2, 4, 24, 120, 146, 150, 162, 168, 220, 245, 304, 401, 500, 509, 500, 714, 715, 719. Popołudniu zasilamy dodatkowo linie: 2, 4, 24, 109, 120, 140, 150, 154, 162, 190, 199, 516, 527, 707, 719, 739. W sumie po południu uruchamiamy dodatkowo 47 autobusów. Zasilenia popołudniowe dla niektórych linii są znaczne (np. dla linii 120 jest to podwojenie podaży miejsc, mocno zasilona jest też linia 154).

Na przystankach przy stacjach metra (m.in. Młociny, Wilanowska, Trocka, Dworzec Wileński, Księcia Janusza, Stadion Narodowy) pracowali informatorzy, którzy udzielali informacji o kursowaniu autobusów i tramwajów. Wszystko po to, by pasażerowie, którzy przyjadą metrem lub do metra, wiedzieli, ile mają czasu do kolejnych odjazdów i mogli zdecydować, do którego autobusu wsiąść, aby nie był przepełniony.

Obserwatorzy korzystają z aplikacji na smartfony przygotowanej w Zarządzie Transportu Miejskiego, do której wpisują dane z obserwacji. Dzięki temu na bieżąco trafiają one do ZTM, gdzie są analizowane razem z danymi ze zliczarek autobusowych. Na tej podstawie planowane są ewentualne dodatkowe zasilenia linii rezerwowymi autobusami.

Takie pomiary prowadzone były  dzisiaj w ponad trzydziestu lokalizacjach na terenie całego miasta. 

Zgodnie z danymi z pomiarów ręcznych z godzin 4:56-8:57:

  • wprowadzono 2653 obserwacji,
  • w 99 przypadkach wskazano na przepełnienie, co daje 3,73 proc. obserwacji.

W przypadku konkretnych linii cztery „naj” to 509 (11 przypadków), 160, 211 i 518 – po 6 przypadków. Najwięcej osób odnotowano na linii E-2 na przystanku przy Uniwersytecie (o godz. 6:57, 110 osób – w 509 na Konwaliowej (5:26, 70 osób) i w 120 na przystanku Cm. Bródnowski (7:11, 65 osób).

W przypadku przystanków najwięcej przypadków przepełnienia odnotowano na Konwaliowej (22), Żeraniu FSO (14) i Cm. Bródnowskim (12)

W tej chwili ok. 80 proc. autobusów (tj. ok. 1440 pojazdów) oraz ok. 23 proc. wagonów tramwajowych (ok. 120 pojazdów) jest wyposażonych w urządzenia zliczające. Informacje o liczbie pasażerów metra pochodzą z bramek wejściowych, które zliczają zarówno pasażerów wchodzących jak i wychodzących ze stacji.

Najnowsze autobusy (ok. 400) wysyłają dane o napełnieniach na bieżąco. Konkretny autobus i aktualną liczbę pasażerów „na pokładzie” po odjeździe z każdego przystanku (błąd pomiaru wynosi 3 proc.) specjaliści z ZTM mogą zobaczyć na planie miasta. W oparciu o dane online przekazywane ze zliczarek pojazdów z przystanków w porannym szczycie (do godz. 8:30) wiemy, że wystąpiło 200 przepełnień na 18 200 zbadanych odjazdów, tj. 1,09 proc. wszystkich odjazdów.

Główne przypadki:

  • linia 739 – 60 przepełnień, 7,97 proc. zarejestrowanych odjazdów (głównie odcinek w stronę Wilanowskiej)
  • 211 – 19 przepełnień, 3,08 proc.
  • 199 – 10 przepełnień, 3,80 proc.
  • 186 – 34 przepełnienia, 3,4 proc. (głównie odcinek do Metra Młynów)

Pozostałe przypadki są raczej pojedyncze.

Największe przepełnienia (procentowo) wystąpiły na linii:

  • 304 ok. godz. 7:30 – 35 osób przy normie epidemiologicznej do 18 osób, 
  • 211 ok. 7:40 – 33 osoby w pojeździe przy normie do 18 osób,
  • oraz 199 ok. 5:15 – do 50 osób w pojeździe przy normie do 30 osób.

Wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej na stołecznych drogach

W pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego może podróżować tyle osób, ile wynosi 30 proc. wszystkich miejsc – siedzących i stojących – w pojeździe. Połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna. Przy każdych drzwiach pojazdów WTP są informacje z podaną maksymalną liczbą osób, jaka może podróżować tym konkretnym pojazdem. Dla przykładu – do autobusu 18-metrowego (czyli przegubowego), w zależności od typu, może wsiąść 40-54 osoby. Autobus 12 metrowy zabierze 21-35 osób; 9 metrowy – 16-17. Tramwaj starszego typu, w dwóch wagonach razem pomieści 60-70 osób; niskopodłogowy – ok. 60 osób. Pociągi metra, w zależności od typu, zabiorą 340-450 pasażerów. Różne typy pociągów używa także Szybka Kolej Miejska, może do nich wsiąść od 210 do 292 osób.

W tej chwili ok. 80 proc. autobusów (tj. ok. 1440 pojazdów) i ok. 23 proc. wagonów tramwajowych (ok. 120 pojazdów) jest wyposażonych w urządzenia zliczające. Informacje o liczbie pasażerów metra pochodzą z bramek wejściowych, które zliczają zarówno pasażerów wchodzących jak i wychodzących ze stacji. Opierając się na zebranych danych, w miarę możliwości taborowych, można elastycznie reagować na sytuację – skorygować rozkład jazdy, wysłać na trasę dodatkowy autobus (tzw. „wtyczkę” czyli autobus nie ujęty w rozkładzie, wyjeżdżający na trasę między rozkładowe kursy), zmienić wielkość taboru np. wypuszczając autobus przegubowy. 

Przypominamy, że w miejscach publicznych, czyli także w pojazdach WTP, trzeba zakrywać usta i nos. Dla wspólnego bezpieczeństwa zachowujmy odpowiedni dystans od innych podróżnych, planujmy podróż, tak aby była jak najkrótsza. Pierwsze drzwi pojazdów są zamknięte, a przednia część jest oddzielona, aby zachować należyty odstęp od kabiny prowadzącego. Kierowcy i motorniczowie na przystankach (także „na żądanie”) sami otwierają drzwi i nie trzeba naciskać guzika.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button