WROCŁAW

Wrocław. Co z koleją na lotnisko?

Wrocławski Port Lotniczy

75% torów jest, jest wskazana trasa, łącznie z wiaduktem nad jezdnią samochodową i tunelem pod lotniskiem.

Potrzeba tylko… odmrożenia projektu, z którym nic się nie dzieje od 2015 roku. Wrocław apeluje do Ministerstwa Infrastruktury.

1 października ruszył dworzec kolejowy na lotnisku w Rzeszowie. Z centrum miasta przejazd na lotnisko zajmuje 18 minut. Przejazd koleją z centrum Wrocławia: Dworca Głównego czy Dworca Świebodzkiego na Lotnisko przez Wrocław-Muchobór, Wrocław-Nowy Dwór i Wrocław-Żerniki zajmie około 20 minut. To konkrety, które Wrocław zaplanował jeszcze przed Euro2012.

– Wrocław zrobił studium lokalizacyjne dla połączenia kolejowego linii E-30 z nowym terminalem portu lotniczego. Wrocławscy radni klubów PO, Obywatelski Dolny Śląsk, PSL i SLD zgłosili pomysł budowy połączenia kolejowego na lotnisko i zaproszono do składania propozycji na przygotowanie kompleksowego studium wykonalności „Techniczna i środowiskowa dokumentacja dla integracji modalnej Portu Lotniczego Wrocław. Niestety w 2015 roku zmieniła się władza centralna i odłożyła temat naszej wrocławskiej kolei na półkę – wskazuje wiceprezydent Jakub Mazur.

Tymczasem usytuowanie Portu Lotniczego jest idealne dla kolei: położony pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 kilometrów od obu tych tras.

– W 2022 roku Wrocławski Port Lotniczy obsłużył 2,9 mln pasażerów. To orientacyjny potencjał przewozowy dla kolei ok. 1,4 mln. osób rocznie – tak wynika z szacunków samych kolejarzy przedstawianych w dokumencie „Analiza potencjału transferu koleją do portów lotniczych w Polsce”. Każdy wzrost ruchu lotniczego generuje proporcjonalny wzrost zatrudnienia i zapotrzebowania na transport do pracy – mówił Karol Przywara wiceprezes Portu Lotniczego i kandydat do Sejmu z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który zadeklarował walkę o realizację projektu na Wiejskiej.

Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK liniami 106, 129 (także jako specjalny autobus lotniskowy w weekend) oraz 1 nocna linia autobusowa. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów, co jest problemem dla lotniska.

– W praktyce nawet powiększony parking lotniska nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc parkingowych. Dochodzi na lotnisku do absurdalnych sytuacji, gdzie w czerwcu awaryjne parkingi powstawały na płycie lotniska. Kolej staje się niezbędna – opisuje Karol Przywara.

Faktycznie PKP PLK mimo, że gotowe były wszystkie wdrożeniowe plany zamiast budować zaczęło „projektować i analizować”. W ramach tych działań w październiku 2019 PKP PLK rozpoczęło prace nad Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Dokument ma zawierać rekomendację w zakresie zasadności budowy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego we Wrocławiu.

– Te prace wciąż nie zostały zakończone. Kolej zapowiada publikację Wstępnego Studium Wykonalności dopiero w 2024. Nie tylko analiza trwa 5 lat, ale jest coraz gorzej! W tym roku modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego, przez działanie rządu PiS, spadła w Warszawie do programów rezerwowych. Nie tylko nic się kolejowo od 2015 roku nie dzieje, ale te działania oznaczają, że przez najbliższą dekadę dziać się nie będzie – mówił na lotnisku Mazur.

Wrocław. Kolej na lotnisko (fot. Grzegorz Rajter/UMW)

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego jest działaniem kluczowym – bez niej nie będzie ani kolei na lotnisko ani np. rozbudowy wiaduktów we Wrocławiu co mogłoby się przyczynić do powstania szybkiej kolei miejskiej z prawdziwego zdarzenia. Niestety władze marszałkowskie w regionie czyli koalicja Bezpartyjnych Samorządowców z PiS mimo skutecznego rozwijania spółki Kolei Dolnośląskie nie utrzymała Wrocławskiego Węzła Kolejowego w Krajowym Programie Kolejowym na liście priorytetowej polskich inwestycji. To dokument, który precyzuje, jakie inwestycje będą wspierane przez rząd i unijne pieniądze.

Tymczasem programy modernizacyjne Unii Europejskiej sprzyjają takim miejsko-lotniskowym połączeniom. UE przyjmuje, że warunkiem stworzenia konkurencyjnego systemu transportowego jest zapewnienie skomunikowania koleją wszystkich europejskich portów lotniczych do 2050 roku znajdujących się w tak zwanej „sieci bazowej”. To zbiór najważniejszych lotnisk Europy.

– Konsekwentnie rozwijamy szeroko rozumianą komunikację miejską i aglomeracyjną. Uruchomienie połączenia kolejowego z lotniskiem z jednej strony odciąży miejskie linie autobusowe, z drugiej jest pierwszym krokiem do stworzenia kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. Aby to się stało, niezbędne jest stworzenie niezbędnej infrastruktury torowej, o co zabiegamy od lat – uzupełnia.

Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Od 1 października działa połączenie w Rzeszowie.

– Wrocławskie lotnisko posiada już część odpowiedniej infrastruktury (60-metrowy tunel dla pasażerów wyprowadzony z podziemi lotniska), umożliwiającej skomunikowanie Portu z centrum miasta dogodnym połączeniem kolejowym. Jest przygotowany wiadukt nad drogą od strony przystanku Wrocław-Żerniki – opisuje Przywara.

Linie kolejowe na lotnisko w innych miastach wojewódzkich cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Możliwość rozłożenia ruchu podróżnych na różne środki transportu publicznego nie generuje tak dużych korków i zanieczyszczeń jak podróż samochodem.

– Dlatego podpisujemy tu apel do Ministra Infrastruktury, aby uwzględnił w powstającym od 4 lat wstępnym Studium linię kolejową na lotnisko. Liczymy że nasz apel trafi już na biurko nowego ministra infrastruktury. A przypilnować ten projekt ma Karol Przywara, który poza wiceprezesem lotniska jest także kandydatem do sejmu z ramienia ruchu samorządowego „tak dla Polski w ramach Koalicji Obywatelskiej – wyjaśniał wiceprezydent Mazur.

Szacunki wskazują, że dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem czołowego dworca to koszt około 250 mln zł.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button