MOTOSPORT

WRC. Kajetanowicz i Szczepaniak w Kenii. Legendarne Safari czeka

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Gdyby kibice mieli wybierać rajdy według klucza: najbardziej ikoniczne, legendarne i wyjątkowe – wielu z nich ustawi Safari na samym szczycie listy.

Po raz trzeci na starcie tego niezwykłego rajdu staną Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Przed polskim duetem blisko 370 kilometrów odcinków specjalnych po bezdrożach, na których wszystko może się wydarzyć.

Kajetanowicz i Szczepaniak są już w Kenii, gdzie przygotowują się do startu w swojej pierwszej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata tego sezonu. Załoga ponownie korzystać będzie ze Škody Fabii RS Rally2 obsługiwanej przez hiszpański RaceSeven, która przybrała agresywne brązowo-czarne barwy. Polacy są po udanych testach, na których ustawiali samochód pod specyficzne trasy Rajdu Safari.

– Zaczynamy sezon od Rajdu Safari, najtrudniejszej rundy w mistrzostwach świata. Byliśmy tu już dwa razy i dwukrotnie mieliśmy możliwość wygrania tego rajdu. Mówię możliwość, ponieważ to jest jeden z tych rajdów, na których bardziej trzeba kalkulować. Strategia jest konieczna i mam nadzieję, że również w tym roku pojadę z chłodną głową, nie ryzykując zbytnio, choć to ryzyko i tak jest wkalkulowane. Mamy blisko 400 kilometrów do przejechania na ostro, w bardzo trudnych warunkach. Niebo czasami jest zachmurzone, czasami słońce świeci bardzo mocno, co powoduje, że mamy w cieniu ponad 30 stopni. Przerzuciliśmy się z zimnej Polski do wysokich temperatur, jest bardzo duszno, więc to też nie będzie pomagać. Będę starał się znowu mądrze do tego podejść, żeby nie walczyć za wszelką cenę w WRC2, tylko w WRC2 Challenger, bo to jest nasz cel. Nie jestem kierowcą wspieranym przez fabrykę, więc dla mnie najważniejsza jest oczywiście walka w tej kategorii, ale przed nami długa droga – mówi Kajetan Kajetanowicz.

Łącznie w zawodach wystartuje 29 załóg, z czego aż 14 korzysta z samochodów klasy Rally2. Wśród konkurentów Kajetanowicza i Szczepaniaka są m.in. Solberg z Edmondsonem, Ciamin z Roche czy Greensmith z Anderssonem.

Tegoroczny Rajd Safari rozpocznie się w czwartek, 28 marca, od SS Kasarani (4,84 km, start o godzinie 12:05 czasu polskiego), poprzedzony środowym odcinkiem testowym (Loldia, 5,4 km, godz. 8:01). Na piątek zaplanowano trzy dwukrotnie pokonywane próby, w tym najdłuższy oes Kedong, mierzący aż 31 i pół kilometra. Sobota i niedziela to również trzy oesy, na których załogi pojawią się dwa razy. Zawody zakończy w niedzielę Power Stage Hell’s Gate.

Kajetan Kajetanowicz rozpoczyna tegoroczną rywalizację od Rajdu Safari. Mistrz świata WRC2 Challenger wystartuje w siedmiu rundach

Rajdowy Mistrz Świata WRC2 Challenger 2023 przystępuje do walki w nowym sezonie. Kajetan Kajetanowicz wraz z Maciejem Szczepaniakiem rywalizować będą w pełnym cyklu WRC2, a więc pojadą maksymalną możliwą liczbę siedmiu wytypowanych rund z kalendarza mistrzostw świata. Zmagania rozpoczną od Rajdu Safari, stawiając czoła afrykańskim bezdrożom w Škodzie Fabii RS Rally2. Podobnie jak w poprzednich latach samochód przygotuje dla nich sprawdzony hiszpański tuner RaceSeven. Kajetanowicz, który przyzwyczaił już fanów do tego, że lubi zaskakiwać, zaprezentował nietuzinkowe barwy na sezon 2024.

Załoga ta ostatnie pięć lat z rzędu stawała na podium WRC2, sezon 2023 kończąc na jego pierwszym stopniu i sięgając po tytuł Rajdowych Mistrzów Świata WRC2 Challenger. Kajetanowicz dopełnił nim imponującą kolekcję, składającą się z trzech tytułów mistrza Europy i czterech mistrza Polski. Zdobywając mistrzostwo świata wśród załóg niefabrycznych, Kajto przypieczętował sobie miano najbardziej utytułowanego polskiego kierowcy rajdowego. Po niezwykle udanym sezonie, w którym sześć z siedmiu startów Kajetanowicz i Szczepaniak ukończyli na podium WRC2 Challenger, przyszła pora na nowe wyzwania. Polska załoga rozpocznie od rajdu, który zasłużył na miano jednego z najtrudniejszych na świecie.

Afrykańska runda jest trzecią areną zmagań w tegorocznym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata. Po kultowym Monte Carlo i śnieżnej Szwecji WRC przenosi się poza kontynent europejski, gdzie zostanie rozegrany legendarny Rajd Safari. Po nim obejrzymy jeszcze dziesięć rund, w tym trzy asfaltowe – Rajd Chorwacji, Japonii oraz Europy Centralnej, który rok temu debiutował w kalendarzu WRC. Jego nietuzinkowa formuła z wytyczeniem odcinków na terytorium trzech różnych krajów cieszyła się dużym zainteresowaniem, również, w dużej mierze za sprawą dogodnej lokalizacji, wśród kibiców z Polski. W tym roku, aby oglądać rajdową rywalizację na światowym poziomie, kibice nie będą musieli jechać daleko – wystarczy, że wybiorą się na Mazury, gdzie rozegrany zostanie 80. Rajd Polski. Najbardziej prestiżowa impreza w naszym kraju, drugi po Monte Carlo najstarszy na świecie rajd będzie gratką dla wszystkich fanów motorsportu. Kajetanowicz, który trzykrotnie wygrywał te zawody, ostatni raz w 2013 roku, zdobywając jednocześnie czwarty tytuł mistrza Polski i otwierając sobie drogę do międzynarodowych sukcesów, nie kryje zainteresowania udziałem w jego jubileuszowej edycji. Póki co Kajetanowicz potwierdził inaugurację tegorocznego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata od jednej z trzech pozakontynentalnych rund – od wymagającego Rajdu Safari.

– Zaczynamy sezon od Rajdu Safari, gdzie wygrywaliśmy przez ostatnie dwa lata. Wracam jednak do Afryki z wielką pokorą, bo to nie spacerek po lesie, lecz szalenie nieprzewidywalny rajd. Planuję starty w łącznie siedmiu rundach. W ubiegłym sezonie mieliśmy tyle samo szans, które dobrze wykorzystaliśmy, zdobywając tytuł mistrza świata WRC2 Challenger. Choć zapewniałem, że ten sukces mnie nie zmieni, to z perspektywy czasu myślę, iż stało się inaczej – mam zdwojoną motywację do walki. Nigdy nie trenowałem tak wiele, bo mam świadomość, że bez tego nie zbuduję kolejnego mostu pomiędzy marzeniami a rzeczywistością. Wiem też, że ogromna siła mojego zespołu pochodzi z serca ludzi, którzy w nim pracują. Razem przystępujemy do walki w nowym sezonie rajdowych mistrzostw świata 2024. To wyzwanie traktuję jako możliwość dalszego rozwoju. Mam nadzieję, że „pojedziecie” z nami – powiedział Kajetan Kajetanowicz.

Zespół ten zaprezentował nowe barwy na sezon 2024. Kajetanowicz ponownie postawił na nietuzinkowy minimalizm, który rok temu zdecydowanie wyróżniał go wśród międzynarodowych rywali. Polska załoga w rajdowej Škodzie Fabii RS Rally2 w nowym oklejeniu już wkrótce wyjedzie na pierwsze w tym sezonie afrykańskie odcinki specjalne. Rajd Safari 2024 liczyć będzie 355,92 km tras i rozegrany zostanie w dniach 28-31 marca. Poprzednie zmagania na kenijskich bezdrożach Kajetanowicz i Szczepaniak dwukrotnie kończyli na najwyższym stopniu podium, wygrywając z druzgocącą przewagą nad rywalami. Z zapartym tchem kibice będą śledzić tegoroczny start załogi Rally Team w jednym z najtrudniejszych rajdów świata.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button