WARSZAWA

Warszawa. Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2020

Jak co roku, w trzecim tygodniu września obchodzimy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.

Dla Warszawy zrównoważona mobilność jest jednym z priorytetów, dlatego od wielu lat inwestuje w rozwój transportu publicznego i infrastruktury rowerowej.

Miasto to wspólna przestrzeń, z której musimy korzystać odpowiedzialnie. Odpowiedzialnie, czyli troszcząc się o wygodę przemieszczania się wszystkich użytkowników ruchu, a także o środowisko. Pamiętajmy: samochód nie jest jedynym środkiem transportu po mieście. Jeżeli chcemy zadbać o środowisko i rozładować ruch na stołecznych ulicach, powinniśmy wszyscy jak najczęściej stawiać na transport publiczny czy jazdę rowerem – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Przez ostatnie lata Warszawa wykonuje śmiałe i ważne kroki w kierunku osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Świadczą o tym inwestycje w nisko i zeroemisyjne autobusy, rozwój infrastruktury rowerowej czy zielone torowiska.

Ekologiczne autobusy

W przyszłym roku na warszawskie ulice wyjadą kolejne nowoczesne i ekologiczne autobusy gazowe (CNG). Na początku sierpnia Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawę 70 takich autobusów. Rozstrzygnięty został także przetarg na dostawę 90 przegubowych autobusów gazowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Równocześnie trwają również dostawy autobusów elektrycznych. Cały kontrakt obejmuje 130 „elektryków”, które dotrą do Warszawy do końca listopada bieżącego roku.

Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów MZA budują również sieć ulicznych punktów ładowania autobusów. Ładowarki takie znajdują się na pętlach Spartańska i Konwiktorska, umożliwiając pobieranie prądu przez autobus za pomocą pantografu.

Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują spalin i są ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.

W tej chwili miejski operator dysponuje flotą 91 autobusów elektrycznych i 145 gazowych. Do końca 2022 roku „elektryków” będzie 160, a „gazowców” 305. Wtedy liczba autobusów zero- i niskoemisyjnych zbliży się do 35 procent całego taboru MZA.

Stolica stawia również na uprzywilejowanie ruchu transportu publicznego. Odbywa się to m.in. poprzez tworzenie wydzielonych pasów ruchu dla autobusów i tramwajów. Według stanu na wrzesień 2019 w Warszawie funkcjonuje ok. 64 km takich pasów, w tym 5 km, po których mogą poruszać się wspólnie tramwaje i autobusy.

Metro rozwija się

Obecnie sieć metra składa się z dwóch linii – M1 i M2. Ich łączna długość to niemal 50 km. Druga nitka jest obecnie rozbudowywana. Aktualnie ma 13 stacji, a docelowo będzie ich 21. Dzięki temu mieszkańcy Bemowa, Woli i Targówka zyskają szybkie połączenie z centrum stolicy.

W tym roku zawarto umowę na dostawę 37 (z opcją 8 dodatkowych) nowych, 6-wagonowych pojazdów metra. Jest to największe zamówienie w historii Warszawy. Nowe składy będą ciche, komfortowe i docelowo mają zastąpić wysłużone pociągi, które wożą pasażerów od 25 lat.

Tramwaje i zielone torowiska

Cała sieć tramwajowa ma długość 136 km i stale się rozwija. Czerwiec 2019 roku zaowocował podpisaniem umowy pomiędzy Tramwajami Warszawskimi a Hyundai Rotem Company na dostawę 123 nowych tramwajów, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Będą to pojazdy przyjazne środowisku i mieszkańcom, m.in. dzięki możliwości oszczędzania energii i niższemu poziomowi hałasu. Zostaną wyposażone w zasobnik energii oraz skrętne wózki w pierwszym i ostatnim wagonie, co zapewni cichszą jazdę na łukach.

Ważnym elementem rozwoju jest uprzywilejowanie ruchu tramwajowego. Odbywa się to za pomocą nadania priorytetu w sygnalizacji świetlnej. Podstawową korzyścią jest oszczędność czasu. Wzrost prędkości komunikacyjnej bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu przejazdu, co przede wszystkim daje cenne minuty oszczędności pasażerom, ale także pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na tabor tramwajowy (proporcjonalne do skrócenia czasu realizacji kursu). Dodatkowymi efektami wdrażania priorytetów są także poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. 

Tory na wszystkich inwestycjach tramwajowych w Warszawie będą zielone. Dotyczy to zarówno budowanych torów na Tarchominie, jak i długich tras, których budowa skończy się w najbliższych latach – trasa do Wilanowa czy trasa na ulicy Kasprzaka. Łącznie w następnych latach zbudujemy ponad 20 km zielonych torów. Także wszystkie przygotowywane, ale wstrzymane remonty kapitalne, będą oznaczać budowę zielonych torów.  

Obecnie na torach tramwajowych w Warszawie są już dwa poletka doświadczalne z roślinami. Na torach przy ul. 11 listopada i al. Zielenieckiej. Testują jak sadzić rośliny, jaki rodzaj roślin przyjmie się na danym podłożu i najlepiej poradzi sobie w trudnych do wzrostu bez podlewania i odchwaszczania warunkach.

Zintegrowany transport

Aby zachęcić mieszkańców aglomeracji do pozostawienia samochodu w domu i skorzystania z transportu publicznego, w 2016 roku Zarząd Transportu Miejskiego rozszerzył zasięg działania 1. strefy biletowej. Miastami przecierającymi szlaki w tym zakresie były Marki i Ząbki. W chwili obecnej Łomianki, Izabelin i Konstancin zostały przyłączone do 1. strefy biletowej, a Czosnów do 2. strefy biletowej. Dzięki takiemu działaniu mieszkańcy tych gmin otrzymali możliwość zakupu biletów na takim samym poziomie cenowym, co mieszkańcy Warszawy.

Parkingi przesiadkowe P+R

W Warszawie rozwinięty jest system parkingów przesiadkowych typu P+R (Parkuj i Jedź). Funkcjonują przy ważnych węzłach przesiadkowych – głównie przy stacjach metra i kolejowych. Łącznie  funkcjonuje 16 parkingów P+R w 13 lokalizacjach. Rozwój systemu „Parkuj i Jedź” został zapisany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy i w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Budowa tego typu parkingów została przewidziana również w dokumencie pn. Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+.  

W sumie miejsc parkingowych dla samochodów jest 4655, dla niepełnosprawnych 92, dla rowerów 780. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość skorzystania z 13 stanowisk ładowania pojazdów elektrycznych.

Rozwój infrastruktury rowerowej

W ciągu minionej dekady warszawska infrastruktura rowerowa rozrosła się ponad dwukrotnie. Jeszcze 10 lat temu rowerzyści mieli do dyspozycji ok. 275 km wyznaczonych dróg dla rowerów, aktualnie jest ich niemal 645 km!

W każdym roku stolica stawia na popularyzację ekologicznego środka transportu, jakim jest rower. Te działania przynoszą skutki, bo jak wynika z pomiarów ruchu, coraz więcej osób przesiada się na jednoślady. Warszawiacy pokochali też system rowerów miejskich Veturilo – każdego roku rowery wypożyczane są kilka milionów razy.

22 września – Dzień bez Samochodu

Jak co roku Warszawa będzie świętować Europejski Dzień bez Samochodu. Tego dnia kierowcy będą mogli korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Wystarczy, aby mieli przy sobie dowód rejestracyjny swojego pojazdu.

Edukacja

Edukacja wszystkich uczestników ruchu jest jednym z priorytetów. Różnego rodzaju kampanie i warsztaty edukacyjne trwają przez cały rok. „Wychowanie komunikacyjne”, „Rowerowy Maj”, „Rower to pojazd”, „Nasza wspólna sprawa, ekologiczna Warszawa”  czy „Do szkoły bez samochodu” to tylko niektóre z nich.
(UMW)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button