Systematycznie rośnie liczba podróżujących z PKP Intercity.
W długi weekend czerwcowy, od 10 do 14 czerwca 2020 roku, z usług przewoźnika skorzystało ponad 300 tysięcy osób. Te pięć dni przyniosło o ponad 20 proc. pasażerów więcej niż w dwutygodniowym okresie 3-16 maja 2020 roku.
PKP Intercity sukcesywnie wznawia kursowanie kolejnych pociągów, zarówno tych, które z powodu epidemii były zawieszone, jak i tych, które zostały skrócone i teraz wracają do pełnej relacji. W weekend rozpoczęcia wakacji przewoźnik przywróci i uruchomi kolejne połączenia, między innymi do popularnych turystycznych miejscowości, a 22 czerwca br. na tory wrócą także pierwsze składy międzynarodowe. Dzięki temu 26 czerwca br. dyspozycji pasażerów będzie już ponad 400 pociągów PKP Intercity.
Powrót kolejnych połączeń to odpowiedź przewoźnika na dynamicznie zwiększające się zapotrzebowanie na podróże koleją. Pokazał to ostatni długi weekend. Od środy 10 czerwca do niedzieli 14 czerwca PKP Intercity przewiozło 308 tysięcy pasażerów. Tylko w ciągu tych pięciu dni z usług przewoźnika skorzystało o 53 tysiące pasażerów więcej niż w ciągu 14 dni od 3 maja do 16 maja, kiedy to PKP Intercity rozpoczęło przywracanie zawieszonych wcześniej połączeń. Dla porównania, w niedzielę 3 maja pociągami przewoźnika podróżowało niespełna 20 tysięcy pasażerów, a w niedzielę 14 czerwca już blisko 84 tysiące.
W długi weekend czerwcowy największą popularnością wśród pasażerów PKP Intercity cieszyły się podróże między Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Wrocławiem, Białymstokiem oraz Poznaniem.
PKP Intercity wzmacnia pociągi
Aby zapewnić bezpieczną podróż jak największej liczbie osób, podczas długiego weekendu przewoźnik wzmocnił 147 pociągów o 315 wagonów. 16 elektrycznych składów trakcyjnych wyruszyło w trasę w podwójnym zestawieniu, w tym pociąg Pendolino z Krakowa do Kołobrzegu 10 czerwca oraz 11 czerwca z Kołobrzegu do Warszawy Wschodniej i z Krakowa do Gdyni. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również połączenia obsługiwane dwoma połączonymi jednostkami ED-250, uruchomione 14 czerwca w relacjach z Warszawy do Gdyni, z Gdyni do Krakowa i z Gdyni do Warszawy.
Zasady podróżowania
Od 1 czerwca możliwy jest zakup biletów na 100 proc. miejsc siedzących w pociągach PKP Intercity. Aby zapewnić pasażerom bezpieczną podróż konieczny jest ścisły nadzór nad poziomem zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też PKP Intercity wprowadziło od 4 czerwca obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich kategoriach pociągów. Bilety jednorazowe są wydawane wyłącznie ze wskazaniem miejsca do siedzenia. Z kolei od osób podróżujących z biletem okresowym także wymagane jest posiadanie rezerwacji miejsca na konkretne połączenie. Rezerwacja miejsca do biletów okresowych kosztuje złotówkę można ją nabyć w kasach biletowych.
Aby jak najlepiej dostosowywać ofertę do obecnego zapotrzebowania, PKP Intercity zachęca do kupowania biletów z wyprzedzeniem.
Bezpieczna kolej
Przewoźnik przypomina pasażerom o konieczności stosowania się do ogólnie obowiązujących zasad ostrożności obejmujących m.in. zasłanianie ust i nosa w pociągu, podczas trwania całej podróży, a także częste mycie rąk. Przestrzeganie ich jest istotne dla zdrowia i bezpieczeństwa własnego oraz współpodróżnych.
Wszystkie składy PKP Intercity są regularnie dezynfekowane i czyszczone. Na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, stacji postojowej, z której wyprawianych jest najwięcej pociągów przewoźnika, dezynfekowane są wszystkie kluczowe miejsca i elementy wyposażenia wagonów, z którymi podróżny ma bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami, czy toalety.
Kolej na rower – ponad 11 tys. stojaków rowerowych na lato
Ponad 11 300 stojaków rowerowych na 1400 stacjach i przystankach oraz blisko 300 dworcach pozwoli łączyć podróż rowerem i koleją. Z myślą o rowerzystach, na nowy sezon PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz zarządca dworców PKP S.A. i przewoźnicy zapewniają dodatkowe ułatwienia i nowe możliwości dojazdów. Tylko w tym roku PLK zamontują łącznie ok. 1000 stojaków, m.in. dzięki inwestycjom współfinansowanym z projektów unijnych.
Dla rowerzystów, stojaki na rowery przy stacjach i przystankach oraz dworcach to zachęta i ułatwienie w drodze koleją i rowerem. Kolejarze wskazują ciekawą możliwość podróży i promują ekologię i zdrowy styl życia. Pociąg i rower to ekologiczne środki transportu.
Około 8,3 tys. stojaków w sąsiedztwie peronów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na ponad 1400 stacjach i przystankach przygotowały dla rowerzystów około 8,3 tys. stojaków rowerowych. Zamontowane są jak najbliżej peronów w miejscach oświetlonych. Takie rozwiązanie zwiększa wygodę pasażerów łączących podróż koleją i rowerem.
Zarządca infrastruktury kolejowej w 2019 r. zamontował blisko 1400 stojaków rowerowych. Najwięcej miejsc na jednoślady PLK zamontowały w woj. pomorskim – to na 23 stacjach i przystankach 160 stojaków. Rowerzyści otrzymali 30 stojaków w Rumii, po 10 na stacjach w Damnicy, Jezierzycach Słupskich i Potęgowie oraz na przystanku w Gdakowie. Miejsca na rowery przygotowano m. in. w Jastarni, Juracie, Malborku i Tczewie. Obecnie na Pomorzu cykliści mają do dyspozycji 1000 stojaków na ponad 150 stacjach i przystankach.
Blisko 80 stojaków na 14 stacjach i przystankach zostało zamontowanych w 2019 r. w woj. wielkopolskim. 20 nowych stojaków zyskali podróżni w Mosinie, a po 7 w Krzyżu i Ostrzeszowie. Nowe miejsca na rowery zapewniono m. in. w Odolanowie, Paczkowie i Nekli. Rowerzyści z Wielkopolski mają do dyspozycji ponad 770 stojaków na 141 stacjach i przystankach.
Przybyły nowe miejsca dla rowerów w ubiegłym roku na stacjach i przystankach m. in. w woj. świętokrzyskim, np. Kielcach, Jędrzejowie, Sędziszowie i Włoszczowie, w woj. łódzkim w Opocznie i Tomaszowie Mazowieckim oraz w woj. opolskim w Nysie, Otmuchowie i Skoroszycach.
Dodatkowe 1000 stojaków od PLK w 2020 r.
Dla rowerzystów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają ułatwienia w ramach bieżących prac oraz dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego. W bieżącym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach prowadzonych inwestycji zamontowały już 220 stojaków rowerowych, m. in. w Małkini, Pilawie i Kiekrzu, a do końca roku przybędzie jeszcze około 800, m. in. w Celestynowie, Zgierzu, przy Warszawie Gdańskiej i Rzeszowie Głównym.
Efektem inwestycji na linii Działdowo – Olsztyn są nowe miejsca na rowery m. in. na przystankach: Gryźliny, Stawiguda, Gągławki, Bartąg, Olsztyn Dajtki, Olsztyn Zachodni. Modernizacja linii Poznań – Pila zapewniła stojaki obok peronów m. in. Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Budzyń, Dziembówko.
Zgłoś nową lokalizację na rowerowe stojaki
Miejsca stojaków PLK wybierają także na podstawie zgłoszeń rowerzystów, lokalnych stowarzyszeń i samorządów. PLK czekają na kolejne sugestie, gdzie powinny być stojaki rowerowe. Lokalizacje można zgłaszać na Facebooku @PolskieLinieKolejowe.
Ponad 3200 miejsc na rowery przy dworcach PKP
Ponad 3200 stojaków rowerowych znajduje się także przy blisko 300 dworcach PKP. Przy dworcu Wrocław Główny rowerzyści mogą korzystać z 200 miejsc dla jednośladów. Rower zostawimy też m. in. w Brzegu, Lublińcu, Czeremsze, Skierniewicach, Zawierciu czy Dęblinie. Polskie Koleje Państwowe zarządzają około 90 proc. wszystkich czynnych dworców kolejowych w Polsce. Montaż stojaków i wiat rowerowych jest standardem planowanych i realizowanych inwestycji związanych z modernizacją i budową nowych dworców. Niektóre miejsc postojowe dla rowerów wyposażone są dodatkowo w słupek serwisowy z podstawowymi narzędziami.
Podróż z rowerem pociągami PKP Intercity
W pociągach PKP Intercity rowery można przewozić w miejscach oznaczonych piktogramami. W składach TLK – jeżeli w pociągu przewidziano przewóz jednośladów, można je umieścić w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub ostatnim przedsionku ostatniego wagonu. Rower można również ustawić w wagonie z wieszakami, przystosowanym do przewozu rowerów lub na miejscu do tego wyznaczonym. W każdym pociągu Express InterCity Premium, obsługiwanymi pojazdami Pendolino, znajdują się 4 stojaki. W składach Express InterCity rower przewozimy w wagonie przystosowanym do przewozu rowerów, 8-miejscowym lub z 18-24 stojakami na rowery, znajdującym się w 2. klasie. W pociągach kategorii InterCity, obsługiwanych pojazdami FLIRT3 oraz PesaDART, do dyspozycji pasażerów jest po 6 stojaków na rowery.
Przed planowaniem podróży warto sprawdzić, czy pociąg jest dostosowany do przewozu jednośladów. Opłata za przewóz roweru wynosi 9,10 zł, niezależnie od długości trasy. Bilet na przewóz roweru pociągami EIC, IC i TLK można kupić przez internet, w kasie biletowej lub u konduktora niezwłocznie po wejściu do składu, natomiast bilet na przewóz jednośladu pociągiem EIP można nabyć wyłącznie w okienku kasowym. Za wydanie biletu w pociągu u konduktora pobiera się dodatkową opłatę w wysokości 10 zł. Warto pamiętać, że bezpłatnie zostanie przewieziony rower złożony i umieszczony w pokrowcu (jako bagaż podręczny).