2019 rok Port Lotniczy Poznań – Ławica zakończył z wynikiem 2 379 635 pasażerów, prawie 3% więcej niż zakładany na ten rok plan.
W latach 2017-2019 ruch lotniczy na lotnisku stale rośnie, dzięki czemu wzrost w tych latach wyniósł 12,7%. Obecny 2020 rok będzie przełomowy dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica, po raz pierwszy port oferuje aż 79 destynacji.
-
W 2020 roku przewoźnicy zaoferują 79 tras z wielkopolskiego lotniska.
-
Nowy przewoźnik – Norwegian Airlines.
-
Cztery nowe trasy od linii lotniczej Ryanair.
-
Osiem nowych kierunków od przewoźników czarterowych.
-
PLL LOT zwiększył liczbę rejsów do Warszawy do 36 tygodniowo.
-
Nowe inwestycje na poznańskim lotnisku.
Na rok 2020 POZ przygotowało dla mieszkańców Poznania oraz regionu 36 destynacji regularnych oraz 43 destynacje czarterowe.
Regularnie z Poznania
Birmingham i Kutaisi(Wizz Air) oraz Budapeszt, Odessa, Charków i Paryż (Ryanair) to nowe kierunki, które już pojawiły się na rozkładzie lotów Portu Lotniczego Poznań-Ławica. Dwie pierwsze nowości od Wizz Air wystartowały 16 i 18 września, a nowe trasy Ryanaira wystartowały już pod koniec października 2019. Wszystkie nowe kierunki będą oferowane dwa razy w tygodniu z lotniska. Po wspomnianych, a już uruchomionych połączeniach, które będą miały istotny wpływ na ruch lotniczy w 2020 roku w sprzedaży są już kolejne nowości od linii Ryanair do Pafos, Podgoricy i powracająca trasa do Lwowa oraz Barcelony.
Począwszy od sezonu Zima 2019/2020 narodowy przewoźnika PLL LOT zwiększa także częstotliwość lotów na trasie z Poznania do Warszawy, oferując nawet 6 rejsów dziennie w dni robocze (tygodniowa liczba rejsów wrośnie z 30 do 36), a linia lotnicza Lufthansa zwiększa liczbę rotacji do Frankfurtu.
Wakacyjnie
W ruchu czarterowym znajdzie się na sezon wiosna/lato 2020 aż 8 nowości proponowanych przez biura turystyczne: Larnaca, Ercan, Sharm El Sheikh, Araxos-Patra, Almeria, Minorka, Enfidha, Salalah.
Nowy przewoźnik
Ogromną niespodziankę dla pasażerów na sezon 2020 przygotowała nowa linia lotnicza na poznańskim lotnisku – Norwegian. Już teraz w sprzedaży tego przewoźnika dwa połączenia – do Oslo (na lotnisko Gardermoen) oraz do Kopenhagi. Linia lotnicza Norwegian będzie trzecim operatorem segmentu LCC na lotnisku w Poznaniu.
W latach 2017-2019 ruch lotniczy stale rośnie i wyniósł 12,7%.
Średnio dla tych lat wyniki w segmentach to:
Legacy – 11,03%
LCC – 7,7%
Charter – 25,27%
W kolejnych latach Port Lotniczy w Poznaniu przekracza także zaplanowaną liczbę obsłużonych pasażerów i tak:
Plan 2018 r. – 2 217 584 pasażerów
Realizacja 2018 r. – 2 476 304 pasażerów.
Zmiana +11,66%
Plan 2019 r. – 2 313 586 pasażerów
Realizacja 2019 r. – 2 379 635 pasażerów
Zmiana +2,85%
W 2018 roku Port Lotniczy Poznań – Ławica odnotował 33,7% wzrostu. Co było rekordowym wzrostem wśród wszystkich polskich lotnisk. Zgodnie z prognozami w tym roku nastąpiła korekta, która była nie bez znaczenia dla kolejnego roku. Mimo faktu, iż największa korekta dotknęła segment czarterowy, to nie zmienia to faktu, iż Poznań to od lat, jest niezmiennie trzecim do wielkości ośrodkiem czarterowym w Polsce, znacząco dystansującym bezpośrednią konkurencję.
– Stała wzrostowa tendencja zainteresowania naszym portem przez przewoźników pokazuje przede wszystkim, że jest to lotnisko stworzone dla pasażerów. Podczas wywiadu dla portalu gospodarczego powiedziałem między innymi, iż rok ubiegły był bardzo dobry dla naszego lotniska chociażby pod kątem liczby ogłaszanych nowych połączeń, a spadek 3,9 proc wynika wyłącznie z wysokiej bazy do porównań. W 2018 roku zanotowaliśmy wzrost ruchu, w porównaniu do 2017 r., o 33,7 proc., co dało nam drugie miejsce w Europie wśród portów obsługujących do 5 milionów pasażerów rocznie. Natomiast na rynku ruchu czarterowego – aż o 65,9 proc., chyba najwyższy w Europie. To sprawiło, że w ciągu ostatnich dwóch lat, nawet przy ujemnej dynamice w 2019 r., osiągnęliśmy na tym rynku średnioroczny wzrost odprawionych pasażerów na poziomie 28,7 proc., a w trzyletnim okresie średnioroczny wzrost to 25,3 proc., nadal wyższy niż średnia dla całego polskiego rynku. Podobnie sytuacja wygląda w pozostałych segmentach ruchu, co ogółem w dwuletnim okresie daje średnioroczny wzrost na poziomie 13 proc. Mimo korekt wyników w 2019 roku głównie spowodowanych ruchem czarterowym, cały czas zwiększamy liczbę oferowanych kierunków i dbamy by były dostosowane do potrzeb naszych klientów. W naszym wieloletnim programie zaplanowaliśmy, że w tym roku osiągniemy historycznie wysokie wyniki, obsłużymy 2,56 mln pasażerów. Te plany nadal podtrzymujemy, m.in. dlatego, że jesteśmy drugim portem regionalnym w Polsce, za Katowicami, pod względem ruchu czarterowego, a ten rynek wciąż ma duży potencjał wzrostu. Obecnie oferujemy 43 kierunki czarterowe, w tym jest 8 nowości. Natomiast z takimi przewoźnikami jak WizzAir i Ryanair zwiększamy do 36 liczbę destynacji w lotach regularnych, w części uruchomianych w sezonie letnim. Bardzo ważne, że na kierunki skandynawskie, m.in. do Oslo Gardermoen, wszedł do nas ponownie Norwegian Air, dublując również połączenie do Kopenhagi, cały czas obsługiwane przez linię SAS, co jest dobrym sygnałem w ocenie jego potencjału.
Planujemy też w 2020 inwestycje, które ułatwią życie wszystkim pasażerom oraz pozwolą na jeszcze sprawniejszą odprawę i kontrolę bezpieczeństwa. Niedawno otwarty nowy hotel marki Moxy by Mariott, zlokalizowany przy lotnisku dodatkowo pokazuje, że znaczenie Portu w Poznaniu rośnie, a wybór poznańskiego lotniska nie był przypadkowy. Port o ustabilizowanej pozycji, podlegający ciągłemu rozwojowi to doskonały zasób klientów – mówi Mariusz Wiatrowski, Prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica.