RÓŻNOŚCI

Polska. Mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w wakacje 2019

Kampania społeczna PLK – #BezpiecznyPrzejazd

Mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w wakacje, to mniej zmian w kursowaniu pociągów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podsumowały wakacyjną kampanię dla zwiększenia bezpieczeństwa. Przez dwa miesiące wykorzystanie informacji z żółtych naklejek pozwoliło w ponad 50 sytuacjach zapobiec tragediom na przejazdach.

W tegoroczne wakacje, w lipcu i sierpniu na przejazdach kolejowo-drogowych było mniej o 21 zdarzeń w porównaniu do 2018 r. W 30 wakacyjnych zdarzeniach najczęstszymi błędami było: ignorowanie znaku stop oraz czerwonych świateł nakazujących bezwzględne zatrzymanie się, wjazdy pod opadające rogatki, omijanie slalomem półrogatek i zbyt szybka jazda powodująca taranowanie zapór. Statystyki pokazują, że 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach wynika z niewłaściwych decyzji kierowców.

– Wprowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dodatkowe oznakowania przejazdów kolejowo-drogowych żółtą naklejką zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i na drogach. Użytkownicy przejazdów otrzymali narzędzie, z którego mogą korzystać i coraz częściej reagują na potencjalne zagrożenia. Na polskiej kolei tym działaniom towarzyszą również efekty, jakie przynosi realizacja Krajowego Programu Kolejowego, więcej przejazdów z sygnalizacją i zaporami oraz wzrost liczby bezkolizyjnych skrzyżowań – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

O 57 tragedii mniej – reakcje dzięki informacjom z żółtych naklejek PLK

Kierowcy włączają się w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

– Mniej zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych to nie tylko mniej tragedii, ale także mniej zmian w podróży podczas wakacyjnych wyjazdów. W lipcu i sierpniu żółte naklejki, dzięki zawartym na nich informacjom, umożliwiły prawie 1800 reakcji. W 57 przypadkach kolejarze wstrzymali ruch pociągów zapobiegając prawdopodobnym tragediom – powiedział Marek Olkiewicz wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostrzegają, że coraz więcej osób nie tylko wie, ale także korzysta z żółtych naklejek. W zeszłoroczne wakacje kierowcy skorzystali z żółtych naklejek 187 razy w tegoroczne dziesięć razy więcej – prawie 1800 razy. W wakacje 2018 r. w 9 przypadkach kolejarze wstrzymywali ruch pociągów, w tegoroczne 57 razy, a 87 ograniczali prędkość pociągów.

System żółtych naklejek na przejazdach kolejowo-drogowych wykorzystujemy ponad rok. Naklejki mają trzy podstawowe dane: indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”. Dane są na słupku rogatki lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja.

Bezpieczny piątek 2019 (fot. PLK)

Ulotki, instrukcje i rozmowy z kierowcami w wakacyjne piątki

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we wszystkie wakacyjne piątki organizowały dodatkowe akcje na przejazdach kolejowo-drogowych. Kolejarze wraz z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei i policją rozdawali ulotki i materiały dydaktyczne kierowcom, rowerzystom i pieszym. Były kontrole i instrukcje, jak bezpiecznie pokonywać skrzyżowania z torami. Podczas 573 akcji, rozdano 50 tysięcy ulotek. 431 kierowców zostało pouczonych, było 110 mandatów.

Od początku roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 132 zdarzeń, w których śmierć poniosły 44 osoby, a 16 zostało rannych. W tym samym okresie 2018 roku doszło do 148 zdarzeń, w których śmierć poniosło 35 osób, a 26 zostało rannych.

W przypadku zagrożenia na terenie kolejowym poinformuj Straż Ochrony Kolei!

Kampania społeczna PLK – #BezpiecznyPrzejazd

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 roku prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Głównym celem jest ograniczanie niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach.

#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli łatwiejsza lokalizacja przejazdu

W Polsce jest około 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Należą one do najbardziej newralgicznych miejsc na styku linii kolejowych z drogami, narażonych na powstanie wypadków powodujących znaczne szkody materialne oraz często ofiary w ludziach. Każdego roku na przejazdach dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych konsekwencji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą wiele inicjatyw mających na celu poprawę bezpieczeństwa, a jednym z ostatnio realizowanych projektów, w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, jest znakowanie przejazdów kolejowo-drogowych naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi (INI).

Grzechy główne kierowców

Jak zachowuje się kierowca zbliżając się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania? Kierujący mają stały zestaw grzechów. Najczęstsze to niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, brak reakcji na znak drogowy „STOP”, omijanie półrogatek, wjeżdżanie na przejazd podczas zamykania i otwierania rogatek lub pomimo braku możliwości kontynuowania dalszej jazdy.

Gdzie są naklejki?

W przypadku skrzyżowań kat. A i B, naklejki umiejscowione są po wewnętrznej stronie rogatek, na ściance obudowy napędu. Zaś na skrzyżowaniach kat. C, D i E, na tylnej powierzchni znaku G3/G4 (krzyż św. Andrzeja). Naklejki wykonane zostały z folii samoprzylepnej odblaskowej w kolorze żółtym. Całość została powleczona laminatem foliowym, odpornym na działanie czynników zewnętrznych, w tym promieni UV. Dzięki temu wydłuży się żywotność materiału i czytelność zawartych na nich danych. Folia odblaskowa posiada cechy typowe dla folii „trudnozrywalnej”, co ma minimalizować akty wandalizmu.

Łącznie na przejazdach i przejściach w poziomie szyn pojawiło się ponad 28 000 naklejek.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button