29 września 2021 roku w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw transportu lotniczego, na którym omawiano planowane podwyżki opłat nawigacyjnych dla linii lotniczych (trasowej i terminalowej).
Podczas kilkugodzinnej, merytorycznej dyskusji głos zabrali: Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP Marcin Horała, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także przedstawiciele regionalnych portów lotniczych, linii lotniczych, biur podróży, przemysłu około lotniczego oraz licznie zgromadzeni posłowie.
Wynikiem kilkugodzinnej, dobrej dyskusji była deklaracja Przewodniczącego Podkomisji o złożeniu poprawki do procedowanego obecnie w Sejmie RP budżetu państwa na rok 2022, która uwzględniać będzie dofinansowanie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w celu zlikwidowania niedoboru środków tej agencji wynikłych z pandemii Covid-19.
„Po wysłuchaniu wystąpień wielu posłów różnych opcji politycznych, mam nadzieję, że jest bardzo duża szansa na osiągnięcie porozumienia ponad podziałami, które pozwoli na dofinansowanie PAŻP z budżetu państwa i nieobciążanie linii lotniczych, a tym samym pasażerów dodatkowymi podwyżkami. Dzięki takiemu rozwiązaniu wygrają wszyscy: rząd, opozycja, cała branża lotnicza, a przede wszystkim pasażerowie” – powiedział Tomasz Kloskowski Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).
Opłaty lotniskowe
W sierpniu ponad 20 krajowych podmiotów – porty lotnicze, przewoźnicy i organizacje biur podróży – napisało do rządu apel, w którym zaprotestowało przeciwko przygotowywanym drastycznym podwyżkom opłat na lotniskach. Ich zdaniem, będą one miały katastrofalny wpływ na polski rynek lotniczy, ograniczą liczbę połączeń samolotowych i uderzą po kieszeni pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Negatywnie też miałyby wpłynąć na odbudowę branży lotniczej po pandemii Covid-19. List podpisał też Tomasz Kloskowski, prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.
Jak napisali wówczas sygnatariusze listu otwartego, w przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. kluczowych opłat dla funkcjonowania rynku lotniczego:
- opłata terminalowa dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %)
- opłata terminalowa Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%)
- opłata trasowa – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%)