Minimalne wynagrodzenie za pracę
Podstawy wzrostu minimalnego wynagrodzenia
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę gwarantuje coroczny wzrost przeciętnej wysokości minimalnego wynagrodzenia w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku, w którym odbywają się negocjacje wysokość minimalnego wynagrodzenia jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.
Ponieważ wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę – 3600 zł, jest wyższa niż połowa przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2023 r., przy obliczaniu minimum płacowego w 2024 r. nie uwzględnia się 2/3 PKB.
W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, ustawa przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego – zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim.
- Proponowana kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2024 r., tj. 4242 zł, oznacza wzrost o 752 zł w stosunku do kwoty obowiązującej 1 stycznia 2023 r. (3490 zł), czyli o 21,5%.
- Podwyższenie płacy minimalnej od 1 lipca 2024 r. do 4300 oznacza wzrost o 700 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 r. (3600 zł), czyli o 19,4%.
Minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych
- Proponowana minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2024 r., tj. 27,70, oznacza wzrost o 4,9 zł w stosunku do kwoty obowiązującej od 1 stycznia 2023 r., czyli o 21,5%.
- Podwyższenie minimalnej stawki godzinowej od 1 lipca 2024 r. do 28,10 oznacza wzrost o 4,6 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 r., czyli o 19,5%.
- Rząd konsekwentnie poprawia sytuację pracowników, którzy dostają najniższe wynagrodzenie. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie w porównaniu do 2015 r. o 2550 zł, czyli o 146%.
Zgodnie z szacunkiem liczba osób objętych podwyższeniem minimalnego wynagrodzenia za pracę wyniesie 3,6 mln.
Sytuacja na rynku pracy oraz poziom przeciętnego wynagrodzenia
- Pomimo trudnej sytuacji związanej ze skutkami pandemii, szantażem energetycznym Gazpromu oraz agresją Rosji na Ukrainę, sytuacja na rynku pracy jest dobra. Według wstępnych szacunków MRiPS w końcu maja 2023 r. w urzędach pracy zarejestrowanych było 803,6 tys. osób bezrobotnych, tj. o 46,6 tys. (o 5,5%) mniej r/r. W odniesieniu do poprzedniego miesiąca liczba bezrobotnych zmniejszyła się o 18,3 tys. osób (tj. o 2,2%). Po raz ostatni niższy poziom bezrobocia w końcu maja zanotowano w 1990 r.
- Również dane GUS z sondażowego Badania Ekonomicznej Aktywności Ludności (BAEL) potwierdzają spadek liczby bezrobotnych – do poziomu 505 tys. osób w I kwartale br. (o 5,8% mniej niż rok wcześniej).
- Stopa bezrobocia pozostaje w Polsce na jednym z najniższych poziomów wśród państw UE. Według Eurostatu w kwietniu zharmonizowana stopa bezrobocia (na podstawie BAEL) wyniosła dla Polski 2,7%, co daje nam 1. miejsce w UE razem z Czechami.
- Rośnie także aktywność zawodowa Polaków – przede wszystkim dzięki zwiększającej się liczbie pracujących. W I kw. 2023 r. liczba osób aktywnych zawodowo w wieku 15‑89 lat wyniosła 17,4 mln, z tego 16,9 mln stanowili pracujący (wzrost o 0,8% r/r).
- Wzrostowi zatrudnienia towarzyszy także wzrost wynagrodzeń. Zgodnie z danymi GUS, przeciętne wynagrodzenie w I kw. 2023 r. wyniosło 7124 zł i było wyższe o 14,2% w stosunku do I kw. 2022 r.