E-recepty w aplikacji mObywatel, profil zaufany potwierdzany w przychodni – to tylko kilka najnowszych ułatwień dla pacjentów, które przygotowało Ministerstwo Zdrowia.
Prawie 19 tysięcy lekarzy z blisko czterech tysięcy placówek leczniczych z 493 miast. Efekt? Ponad 8 milionów wystawionych e-recept do połowy września 2019 roku. To najkrótsze podsumowanie pierwszego roku e-recepty.
Z telefonem do apteki
Co zrobić, aby w swoim telefonie najpierw znaleźć elektroniczną receptę, a później ją zrealizować?
Krok 1: Po pierwsze ściągnij na swój telefon i zainstaluj aplikację mObywatel. Znajdziesz ją w sklepach Google Play i App Store. Jest bezpłatna, oficjalna i bezpieczna.
E-recepta w aplikacji mObywatel jest dostępna na smartfonach z systemem operacyjnym Android 6.0 wzwyż.
Jeśli masz telefon z systemem operacyjnym Android w mObywatelu znajdziesz nie tylko e-receptę, ale i mTożsamość oraz mPojazd. Jeśli masz telefon z systemem iOS, znajdziesz tam mTożsamość, która bardzo się przydaje. Dzięki niej możesz się wylegitymować wszędzie tam, gdzie nie jest wymagane okazanie dowodu osobistego lub paszportu, w tym w przychodni lekarskiej.
Krok 2: Jeśli masz już ściągniętą i zainstalowaną aplikację, wybierz w niej kartę eRecepta.
Krok 3: Będąc w aptece, wybierz którą e-receptę chcesz zrealizować. Pokaż farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR. Jeśli nie chcesz pokazywać ekranu telefonu, podaj numer PESEL (swój lub osoby, na którą recepta jest wystawiona) oraz kod spod e-recepty.
E-recepta to nie jedyny powód, dla którego każdy pacjent ze smartfonem powinien zainstalować sobie aplikację mObywatel. Dzięki zawartemu w niej odzwierciedleniu danych z dowodu osobistego możemy się nią też legitymować wszędzie tam, gdzie nie mamy obowiązku okazywać dowodu osobistego.
– Placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej dołączają do placówek pocztowych, pociągów PKP Intercity i wielu innych miejsc, w których nie musimy legitymować się tradycyjnym dowodem osobistym. Wystarczy nam aplikacja mObywatel – powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Wkrótce do ponad 22 tysięcy przychodni i szpitali trafią nasze naklejki „Tutaj możesz użyć aplikacji mObywatel”. Wszystko po to, by informacja na ten temat dotarła do wszystkich pacjentów – dodał szef MC.
Legitymowanie się aplikacją mObywatel w placówkach POZ stało się możliwe dzięki przepisom tzw. pakietu e-zdrowie, które obowiązują od 7 września. To największy w historii pakiet zmian, których celem jest przyspieszenie informatyzacji systemu ochrony zdrowia.
– Na tych zmianach skorzystają wszyscy. Dzięki nowym regulacjom założenie profilu zaufanego (PZ) będzie jeszcze prostsze i tym samym więcej osób dostanie dostęp do e-usług, w tym do Internetowego Konta Pacjenta – powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jak to możliwe? Uprawnienia do potwierdzania profilu zyskają lekarze, pielęgniarki, czy położne podstawowej opieki zdrowotnej. Decyzje w tym zakresie podejmuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Zauważalnym skutkiem takich zmian będzie większa liczba punktów potwierdzających PZ. Nowe powstaną w przychodniach lekarskich. Obecnie w całej Polsce działa ponad 1500 takich miejsc – dodał szef MC.
PZ to nie tylko klucz do e-usług administracji publicznej (m.in. do możliwości zgłoszenia online narodzin dziecka). To także m.in. jedyny sposób zalogowania się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
IKP to internetowa aplikacja, w której możemy znaleźć m.in. swoje e-recepty, historię leczenia, e-skierowania i inne usługi związane ze zdrowiem.
Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 4,2 miliona Polaków.
Internetowe konto pacjenta
Realizacja e-recepty, wykaz zakupionych leków, historia wizyt u lekarza to niektóre z informacji dostępnych w aplikacji Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Usługę uruchomiło Ministerstwo Zdrowia.
Internetowe Konto Pacjenta umożliwia sprawdzenie danych medycznych w jednym miejscu. Po zalogowaniu się na stronie https://pacjent.gov.pl możesz uzyskać:
- informacje o wystawionych receptach i skierowaniach,
- informacje o wysokości kwot podlegających refundacji dla poszczególnych produktów leczniczych oraz udzielonych świadczeń w ramach NFZ.
Dzięki IKP możesz otrzymać recepty niezbędne do kontynuacji swojego leczenia bez konieczności wizyty u lekarza a także recepty od pielęgniarki lub położnej zarówno po osobistym badaniu jak i po konsultacji telemedycznej na odległość. Możesz również upoważnić inne osoby do dostępu do osobistych danych medycznych lub informacji o stanie swojego zdrowia.
Aby uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta należy:
- założyć Profil Zaufany (https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany) – jeśli go nie posiadasz,
- zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta za pomocą Profilu Zaufanego.
Logowanie do IKP poprzez Profil Zaufany gwarantuje pełne bezpieczeństwo danych.
Czym jest e-recepta?
E-recepta jest wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem, dzięki któremu będziesz mógł sprawnie i szybko wykupić przepisane przez lekarza leki, a także śledzić szczegóły oraz dawkowanie logując się do swojego Internetowego Konta Pacjenta.
Największe zalety recepty elektronicznej:
- czytelna dla farmaceuty – znikną problemy z błędnymi danymi, brakiem pieczątki i niewyraźnym pismem,
- dostępna w każdej aptece – nawet, jeśli pacjent zgubi papierową wersję, nie będzie problemu z jej realizacją,
- pozwala na wykupienie tylko części przepisanych leków – bez konieczności proszenia o odpis,
- pacjent ma stały dostęp do wszystkich wystawionych recept,
- czytelne informacje o dawkowaniu każdego przepisanego leku,
- łatwy dostęp – przez telefon lub komputer.
Czym jest e-skierowanie?
E-skierowanie to dokument w postaci elektronicznej, kierujący na badania diagnostyczne, w tym diagnostykę ambulatoryjną (np. badania laboratoryjne, badania RTG, tomografia komputerowa itp.) oraz ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne (np. wizyta u lekarza specjalisty). Docelowo wszystkie e-skierowania podobnie jak e-recepty będą dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta.
E-skierowanie zniesie obowiązek dostarczania skierowań w postaci papierowej, więc nie będzie już konieczności Twojej fizycznej obecności u usługodawcy, w celu zapisania na świadczenie (obecnie jesteś zobowiązany do dostarczenia skierowania w ciągu 14 dni).
Największe zalety elektronicznego skierowania:
- istnieje mniejsze ryzyko błędnego wystawienia e-skierowania,
- e-skierowanie możesz zarejestrować telefonicznie bez konieczności wizyty w placówce,
- informacje o skierowaniu są zawsze dostępne na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl,
- masz możliwość śledzenia historii leczenia.
Wśród planowanych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta jest wprowadzenie dostępu do pełnej dokumentacji medycznej.
(MC)