Znamy nazwiska jurorów, którzy zdecydują o nagrodach w Konkursie Głównym oraz w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Jury Konkursu Głównego 44. FPFF: Maciej Wojtyszko (Przewodniczący Jury), Ewa Braun, Bożena Dykiel, Piotr Dzięcioł, Paweł Laskowski, Ilona Łepkowska, Maria Sadowska, Nikodem Wołk-Łaniewski, Jerzy Zieliński
Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych 44. FPFF: Kinga Dębska (Przewodnicząca Jury), Natalia Grzegorzek, Katarzyna Klimkiewicz
Biogramy
Jury Konkursu Głównego
Maciej Wojtyszko – Przewodniczący Jury
Reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny. Studia rozpoczął na Wydziale Filozofii UW. Po roku porzucił je na rzecz reżyserii w PWSFTviT w Łodzi. Pisarz, dramaturg, profesor Akademii Teatralnej w Warszawie, dwukrotny dziekan Wydziału Reżyserii. W latach 1990–1991 był dyrektorem Teatru Powszechnego. Zrealizował ponad dwadzieścia widowisk Teatru Telewizji, pięć filmów fabularnych, kilkadziesiąt spektakli teatralnych, ponad dwieście odcinków seriali. Jest autorem wielu słuchowisk, dramatów, sztuk teatralnych i piosenek. Pisze książki dla dzieci i dorosłych, często własnoręcznie je ilustrując. Laureat nagród na festiwalach w Poznaniu, Gdyni, Częstochowie, Tarnowie i Moskwie za filmy „Synteza” i „Ogród Luizy”. Za wybitne zasługi dla kultury polskiej i za osiągnięcia w pracy dydaktycznej został odznaczony w 2002 roku Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jest również Kawalerem Orderu Uśmiechu.
Ewa Braun
Scenografka. Absolwentka historii sztuki na UW. Laureatka Oscara za dekorację wnętrz do filmu „Lista Schindlera” w reżyserii Stevena Spielberga. Członkini Amerykańskiej Akademii Filmowej w Los Angeles. Nagrodzona Brązowymi Lwami za film „Cudowne dziecko” na FPFF w Gdańsku w 1987 roku. Pracowała przy realizacji sześćdziesięciu filmów fabularnych i wieloodcinkowych filmów telewizyjnych w charakterze kostiumografki, dekoratorki wnętrz, scenografki. Współpracowała z wybitnymi reżyserami polskimi i zagranicznymi, takimi jak: Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Wojciech Jerzy Has, Tadeusz Konwicki, Janusz Majewski, John Irvin, Constantin Costa-Gavras, Steven Spielberg, Peter Kassovitz, Volker Schlöndorff. Od dwudziestu lat zajmuje się działalnością dydaktyczną. Wykłada na wielu wyższych uczelniach, prowadzi zajęcia poświęcone scenografii filmowej i historii mody. Profesor nadzwyczajny w PWSFTviT w Łodzi i warszawskiej ASP, gdzie prowadzi samodzielną pracownię poświęconą zagadnieniom z zakresu kultury materialnej i obyczaju. W PWSFTviT w Łodzi na warsztatach pod jej opieką artystyczną powstało ponad sto etiud studenckich, mających na celu praktyczne przybliżenie studentom zagadnień tworzenia przestrzeni scenograficznej i wizerunku postaci. W 2014 roku uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Za swoją działalność dydaktyczną wyróżniona w 2018 roku nagrodą Specjalny Złoty Dinozaur dla wybitnego twórcy i zasłużonego pedagoga.
Bożena Dykiel
Aktorka. Ukończyła Akademię Teatralną w Warszawie. Zaraz po studiach trafiła do Studenckiego Teatru Satyryków, gdzie zagrała rolę Sexy w 1972 roku w prapremierze Janusza Głowackiego „Cudzołóstwo ukarane”. W latach 1973–1985 grała w Teatrze Narodowym i na scenie Teatru Małego pod kierunkiem Adama Hanuszkiewicza. Jej najważniejsze role to: Panna Młoda w „Weselu”, Goplana w „Balladynie” Słowackiego, Helena w „Wacława dziejach” Garczyńskiego, Telimena w „Panu Tadeuszu” Mickiewicza. W Szekspirowskim „Jak wam się podoba” grała główną rolę Rozaliny w reżyserii Minca. Ma na swoim koncie również spektakle w prywatnych teatrach, mnóstwo ról dla dzieci i młodzieży w bajkach. Zanim zagrała w teatrze, pojawiła się w filmie „Uciec jak najbliżej” Janusza Zaorskiego, później zagrała u tego reżysera w „Awansie” z Marianem Opanią. Ma na swoim koncie ponad siedemdziesiąt ról filmowych, najważniejsze z nich zagrała w filmach: „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Smuga cienia”, „Człowiek z żelaza”, „Wielki tydzień”, „Biesy” – w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Piotr Dzięcioł
Producent filmowy. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Studium Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi. W 1991 roku założył firmę Opus Film, produkującą filmy reklamowe, dokumentalne i fabularne, będącą w tym czasie jedną z pierwszych prywatnych firm o tym profilu w Polsce. Od 2004 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, członkiem zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, zasiadał również w Radzie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2008- 2011). Za wspieranie młodych twórców i wkład w rozwój polskiego młodego kina w 2007 r. otrzymał nagrodę „Złotego Anioła” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym TofiFest w Toruniu. Nagrodzony Border Gate Award na Festiwalu Regiofun.W 2015 roku British Academy of Film and Television Arts nagrodziła go BAFTą za film „Ida”. Jest producentem i koproducentem przeszło trzydziestu filmów fabularnych, z których wiele brało udział w najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych: w Berlinie, Cannes, Wenecji. Największy sukces odniosły wyprodukowane przez Opus Film obrazy w reżyserii Pawła Pawlikowskiego: „Ida”, którą nagrodzono m.in. Oscarem i Nagrodą Brytyjskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, oraz „Zimna Wojna”, nagrodzona między innymi Złotą Palmą za reżyserię w Cannes w 2018 roku, pięcioma Europejskimi Nagrodami Filmowymi oraz nominowana do Oscara.
Paweł Laskowski
Montażysta filmowy. Pracował przy montażu wszystkich filmów Wojciecha Smarzowskiego. Trzykrotnie nagradzany na FPFF w Gdyni za najlepszy montaż w filmach: „Dom zły”, „Drogówka”, „Pod Mocnym Aniołem”. Brał udział w tworzeniu spektakli telewizyjnych oraz seriali, takich jak: „Kuracja”, „Klucz”, „Kryminalni”, „Barwy szczęścia”, „Komisarz Alex”.
Ilona Łepkowska
Scenarzystka i producentka filmowa i telewizyjna. Ukończyła Wydział Zarządzania UW i Studium Scenariuszowe przy PWSFTviT. Debiutowała w 1983 roku scenariuszem do filmu telewizyjnego „Wakacje z Madonną”. Autorka lub współautorka takich filmów jak: „Przez dotyk”, „Kocham kino”, „Och, Karol”, „Kogel-mogel”, „Galimatias, czyli kogel-mogel 2”, „Komedia małżeńska”, „Nigdy w życiu”, „Nie kłam, kochanie”, „Och, Karol 2”, „Miszmasz, czyli kogel-mogel 3”. Była też współproducentką ostatnich czterech tytułów. Współtwórczyni seriali telewizyjnych „Klan”, „Na dobre i na złe”, „M jak miłość”, „Barwy szczęścia”, „Stulecie Winnych”. Wykłada w szkołach filmowych i na kursach scenariuszowych. W 2016 roku zadebiutowała jako pisarka powieścią „Pani mnie z kimś pomyliła”. Od kilku lat stała felietonistka „TeleTygodnia”. W 2019 roku wybrana na przewodniczącą Gildii Scenarzystów Polskich.
Maria Sadowska
Reżyserka filmowa. Od ponad dwudziestu lat obecna również na polskiej scenie muzycznej jako wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów. Ma na koncie jedenaście płyt. Przełomem w jej karierze okazał się album „Tribute to Komeda” (Złota Płyta), który wpisał się w historię polskiej muzyki. Współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi artystami. Z Michelem Legrandem jako jedyna polska wokalistka wystąpiła na prestiżowym, jubileuszowym Festiwalu Jazz Jamboree. Współpracowała także m.in. z Michałem Urbaniakiem, Janem Ptaszynem-Wróblewskim, Bogusławem Mecem oraz Urszulą Dudziak. Ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT. Jej pełnometrażowy debiut fabularny „Dzień Kobiet” miał premierę na FPFF w Gdyni w 2012 roku. Był wielokrotnie nagradzany w Polsce i na świecie, otrzymał m.in. Grand Prix na Festiwalu Młodego Kina Wschodnioeuropejskiego w Cottbus 2012. W 2017 roku premierę miał jej film „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Obraz zdobył wiele pozytywnych recenzji i uplasował się na pierwszym miejscu polskiego box office.
Nikodem Wołk -Łaniewski
Reżyser i realizator warstwy dźwiękowej kilkudziesięciu filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych, spektakli Teatru Telewizji. Profesor doktor habilitowany sztuk muzycznych. Współpracował m.in. z Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Jerzym Stuhrem czy Krzysztofem Krauze. Wielokrotnie nominowany do Orła, nagrodę tę zdobył w kategorii najlepszy dźwięk za takie filmy jak: „Pan Tadeusz” (reż. Andrzej Wajda), „Prymas. Trzy lata z tysiąca” (reż. Teresa Kotlarczyk), „Mój Nikifor” (reż. Krzysztof Krauze). Laureat Srebrnej Plakietki na FPFF w Gdańsku 1978 za dźwięk do filmu „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy”. Członek Zarządu Głównego SFP, przewodniczący Koła Reżyserów Dźwięku. Członek Rady Technologicznej PISF. Odznaczony m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Jerzy Zieliński
Autor zdjęć filmowych, reżyser. Członek Amerykańskiej Akademii Filmowej (AMPAS), polskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) oraz amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (ASC). Dwukrotnie otrzymywał na festiwalu w Gdyni nagrodę za najlepsze zdjęcia: najpierw do filmu „Aria dla atlety” i po wielu latach do filmu „Letnie przesilenie”. Pracował z wieloma wspaniałymi reżyserami, takimi jak Filip Bajon („Aria dla atlety”, „Wizja lokalna 1901”), Wojciech Marczewski („Dreszcze”, „Ucieczka z kina Wolność”) Agnieszka Holland („Plac Washingtona”) Michał Rogalski („Letnie przesilenie) czy Pat O’Connor („Cal”). Później wyjechał do USA, gdzie przez piętnaście lat robił zdjęcia do amerykańskich produkcji, m.in. do kultowego filmu „Galaxy Quest” (reż. Dean Parisot). Ostatnio współpracuje z Markiem Koterskim („Baby są jakieś inne”, „7 uczuć”). Kilka lat temu wyreżyserował film „Król życia”.
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Kinga Dębska – Przewodnicząca Jury
Absolwentka reżyserii filmowej praskiej FAMU, a wcześniej japonistyki na UW. Ma na swoim koncie kilkanaście filmów dokumentalnych, m.in. nagrodzoną Orłem pełnometrażową „Aktorkę” o Elżbiecie Czyżewskiej. Za swój debiut fabularny „Hel” otrzymała nagrodę za najlepszy scenariusz na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film w 2010 roku. Drugi film fabularny, „Moje córki krowy”, przyniósł jej sukces artystyczny i frekwencyjny, m.in. Nagrodę Publiczności, Nagrodę Dziennikarzy oraz Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych na Festiwalu Filmowym w Gdyni w 2015 roku oraz wiele innych nagród w Polsce i na świecie. Jej ostatnie dwa filmy to „Plan B” oraz „Zabawa zabawa”, nagrodzona m. in. Nagrodą Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie 2019. Jest również autorką książek „Moje córki krowy” i „Porozmawiaj ze mną”. Ostatnim jej projektem jest sześcioodcinkowy serial dla TVN pt. „Szóstka”.
Natalia Grzegorzek
Absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz kursu Dok Pro w Szkole Wajdy. Prezeska Zarządu Koskino. Producentka filmów fabularnych „Kamper” (2016) i „Córka trenera” (2018) w reż. Łukasza Grzegorzka. Polska producentka „Kawek na drodze” w reż. Olmo Omerzu (ubiegłoroczny czeski kandydat do Oscara). Członkini Polskiej Gildii Producentów i KIPA. Obecnie pracuje nad kolejnymi projektami, w tym m.in. nad nowym filmem Łukasza Grzegorzka „Tak ma być” oraz „Skull Echo” – pełnometrażowym debiutem fabularnym nagrodzonej Paszportem „Polityki” wokalistki i multiinstrumentalistki Julii Marcell. Laureatka stypendium PISF na udział w warsztatach EAVE w 2020 roku.
Katarzyna Klimkiewicz
Reżyserka i scenarzystka. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej, przez wiele lat była członkinią zarządu i prezeską Stowarzyszenia Film 1,2. Jest także wiodącą reżyserką popularnego polskiego serialu „Pierwsza miłość”. Ukończyła reżyserię w PWSFTviT w Łodzi. Była stypendystką Binger Film Institute w Amsterdamie, robiła filmy w Berlinie, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Chile. Jej krótkometrażowy debiut „Hanoi – Warszawa” zdobył wiele nagród w Polsce i na świecie, a Europejska Akademia Filmowa uznała go za najlepszy film krótkometrażowy 2010 roku. W pełnym metrażu zadebiutowała filmem „Zaślepiona”, który na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film otrzymał Grand Prix Wielkiego Jantara, nagrodę za reżyserię oraz Nagrodę Dziennikarzy.
Festiwalowa mapa Gdyni. Krótki film o 44. FPFF
Jakie nowe miejsca warto odwiedzić na festiwalowej mapie Gdyni? Dokąd wybrać się na seanse? Piechotą czy autobusem? Wszystkim, którzy we wrześniu będą uczestniczyć w 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, już teraz polecamy krótki film – spot prezentujący festiwalowe obiekty.
Najważniejszym miejscem Festiwalu niezmiennie jest Teatr Muzyczny w Gdyni wraz z położonym obok Gdyńskim Centrum Filmowym. Tutaj będą się odbywać pokazy filmów z Konkursu Głównego, spotkania z twórcami i konferencje prasowe. Również tutaj widzowie zobaczą filmy uczestniczące w Konkursie Filmów Krótkometrażowych.
W tym roku funkcję głównego Kina Festiwalowego dla szerokiej publiczności przejmuje Helios, wielosalowe kino działające w CH Riviera. Tam także spotkają się z widzami twórcy filmów z Konkursu Głównego.
Sieć festiwalowych lokalizacji uzupełniają: Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza przy ulicy Bema, Muzeum Marynarki Wojennej przy Plaży Śródmieście oraz Konsulat Kultury przy ul. Jana z Kolna. Szczegółowy harmonogram projekcji ogłosimy 5 września 2019, kiedy rozpocznie się sprzedaż indywidualnych biletów na seanse.
Książki i wystawy na 44. FPFF
Jak co roku Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jest okazją, by zaprezentować czytelnikom z branży filmowej i szerszej publiczności najnowsze wydawnictwa poświęcone kinematografii – twórcom oraz historii i teorii kina, a także wybranym filmom. Nie zabraknie również wystaw o tematyce filmowej, które będzie można oglądać zarówno w obiektach festiwalowych, jak i plenerze.
Spotkania autorskie będą się odbywać w Galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego oraz w nowym miejscu na festiwalowej mapie: na Scenie Riviera w CH Riviera, niedaleko festiwalowego Kina Helios. Na wszystkie spotkania jest wstęp wolny.
„Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce”, Artur Majer, Agnieszka Orankiewicz, Anna Wróblewska
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: wtorek, 17 września, godz. 15.00
„Polska szkoła filmowa”, Marek Hendrykowski
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: wtorek, 17 września, godz. 18.00
„Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce”, Tomasz Kożuchowski, Iwona Morozow, Roman Sawka
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: środa, 18 września, godz. 15.00
„Życie rodzinne Zanussich. Rozmowy z Krzysztofem i Elżbietą”, Barbara Gruszka-Zych, Krzysztof Zanussi, Elżbieta Zanussi
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: środa, 18 września, godz. 16.30
„Dziennik. Jeszcze jedno zdanie”, Tadeusz Sobolewski
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: środa, 18 września, godz. 18.00
„Polish Cinema: A History”, Marek Haltof
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: czwartek, 19 września, godz. 16.30
„Szkoła filmowa 2”, Kinga Burzyńska
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: czwartek, 19 września, godz. 18.00
„Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”, Michał Piepiórka
Spotkanie autorskie w Galerii GCF: piątek, 20 września, godz. 16.30
„Gareth Jones. Człowiek, który wiedział za dużo”, Mirosław Wlekły
Spotkanie autorskie na Scenie Riviera (CH Riviera): poniedziałek, 16 września, godz. 18.00
„Żuławski. Szaman”, Aleksandra Szarłat
Spotkanie autorskie na Scenie Riviera (CH Riviera): środa, 18 września, godz. 19.00
„Tylko smutek jest piękny. Opowieść o Mieczysławie Koszu”, Krzysztof Karpiński
Spotkanie autorskie na Scenie Riviera (CH Riviera): czwartek, 19 września, godz. 18.00
„Twój Vincent”, Dorota Kobieta, Hugh Welchman
Spotkanie autorskie na Scenie Riviera (CH Riviera): czwartek, 19 września, godz. 19.00
„Żuławski. Wywiad rzeka”, Andrzej Żuławski, Piotr Kletowski, Piotr Marecki
Spotkanie autorskie na Scenie Riviera (CH Riviera): piątek, 20 września, godz. 18.00
Wręczenie nagród Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami
Uroczystość w Galerii GCF: czwartek, 19 września, godz. 15.00
Już po raz trzeci Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami przyznało swoje Nagrody w Konkursie na najlepszą książkę. Zwyciężyła książka Justyny Czai „Ekranowe życie mitu”, poświęcona tematowi powstania warszawskiego w polskim filmie fabularnym. W kategorii Debiut Roku zwyciężyła książka Barbary Szczekały „Mind-game films. Gry z narracją i widzem”.
Podczas 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zaprezentowanych zostanie również dziesięć wystaw tematycznych i instalacji.
KINO GRZEGORZA KRÓLIKIEWICZA
Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego
Wernisaż: wtorek, 17 września, godz. 17.00
Wystawa jest okazją do zapoznania się z twórczością Grzegorza Królikiewicza i próbą przedstawienia wyrazistej artystycznej indywidualności reżysera. Do jej przygotowania Muzeum Kinematografii w Łodzi wykorzystało dokumentację z planów filmowych, archiwalia prywatne z kolekcji Rodziny Grzegorza Królikiewicza, a także materiały audiowizualne ukazujące twórczość filmową reżysera w kontekście jego teorii przestrzeni filmowej.
CZAS KOMEDY. PLAKATY FILMOWE
Foyer Sceny Nowej Teatru Muzycznego
Rok 2019, przypadający w 50. rocznicę przedwczesnej śmierci kompozytora, został przez UNESCO ogłoszony rokiem Krzysztofa Komedy. Na wystawie, przygotowanej przez Muzeum Kinematografii w Łodzi, prezentujemy wybór plakatów do filmów z muzyką Krzysztofa Komedy. Ich wybór stanowi też interesujący przegląd twórczości artystów Polskiej Szkoły Plakatu: Jana Lenicy, Andrzeja Pągowskiego, Rosława Szaybo, Waldemara Świerzego czy Jana Młodożeńca.
KINO „WARSZAWA” I INNE OBIEKTY, KTÓRE ZOSTAŁY BIEDRONKAMI
Muzeum Miasta Gdyni
Wernisaż: wtorek, 17 września, godz. 18.00
W tym roku mija 30 lat, odkąd Polska przeszła transformację ustrojową. Przyjęcie wolnorynkowej gospodarki oraz odrzucenie modelu centralnie zarządzanego państwa pociągnęło za sobą zmiany społeczne, ekonomiczne i gospodarcze. W architektonicznej formie – jak w lustrze – możemy dziś odczytać potrzeby, przyzwyczajenia, nadzieje i aspiracje, którymi żyli wtedy ludzie. W ramach drugiej odsłony wystawy „Obiekty, które stały się biedronkami” opowiadamy historię nieistniejącego już kina „Warszawa”, uważanego za miejsce kultowe przez kilka pokoleń gdynian
PLAKATY FILMOWE. WYSTAWA KONKURSOWA PISF
Foyer Teatru Muzycznego, Parter
Plakat filmowy jest jedną z dziewięciu nagradzanych w tym roku kategorii w ramach 12. edycji Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Na wystawie prezentujemy prace, jakie napłynęły na konkurs ogłoszony przez PISF. Jego celem jest popularyzacja artystycznego plakatu filmowego oraz promocja polskiej kinematografii poprzez plakaty oraz docenienie artystów i twórców, którzy w ten sposób promują polskie kino.PORTRETY LUDZI FILMU
Foyer Teatru Muzycznego, Parter
Rafał Placek – fotograf, absolwent Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim – po raz kolejny w trakcie gdyńskiego Festiwalu zaprasza przed swój obiektyw uczestniczących w nim reżyserki i reżyserów, aktorki i aktorów. Ambicją cyklu jest uchwycenie klimatu konkretnego filmu i odwzorowanie go poprzez relację zbudowaną na planie pomiędzy bohaterem a fotografem.KINO DOMOWE
Kawiarnia Tłok
Wernisaż: wtorek, 17 września, godz. 19.00
Popularne gdyńskie miejsce spotkań artystycznej młodzieży, i nie tylko, po raz kolejny zaprasza uczestników Festiwalu na wystawę. „Kino domowe” przedstawi Kuba Owczarek, fotograf młodego pokolenia, student Wzornictwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego zdjęcia to opowieść o tym, jak wyglądają nasze prywatne sale kinowe i my widzowie, w zestawieniu z nawiązującymi do nich kadrami ze znanych filmów. Każda sytuacja została ujęta przez fotografa z dwóch perspektyw – osoby oglądającej i ekranu. To kino poza kinem. Tak oglądamy filmy w 2019 roku.
GYMNASIA
Plac Grunwaldzki
Podczas 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych swoją polską premierę będzie miała animacja „Gymnasia”. W przestrzeni specjalnego pawilonu widzowie wkroczą w przedziwny świat. Na ścianach widoczne będą projekcje biegających dzieci-marionetek, a widzom towarzyszyć będzie ogromna lalka z projektorem. W przestrzeni znajdują się drewniane szkolne ławki, tak dobrze znane każdemu widzowi. Przy jednej z nich siedzi lalka, która cierpliwie czeka, aż odwiedzający założą gogle i zanurzą się w świat „Gymnasii”: animacja to mroczny i tajemniczy sen na jawie utrzymany w duchu Kantorowskiej „Umarłej klasy”, którą inspirowali się Szczerbowski i Lavis. Projekt zrealizowany przez Instytut Adama Mickiewicza zakłada interakcję widza zarówno z technologią, jak i ze światem namacalnym oraz aktorami.
KRYSZTAŁOWA GWIAZDA ELLE
Plac Grunwaldzki
„ELLE”, największe na świecie pismo o modzie, od lat jest patronem Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Nagrodę przyznawaną przez magazyn, Kryształową Gwiazdę ELLE, po raz pierwszy wręczono w 2010 roku. Od tamtej pory polskie kino przeszło ewolucję, którą redakcja ELLE nieustająco obserwowała i za którą trzymała kciuki. Ekspozycja stanowi opowieść o polskich gwiazdach nagradzanych Kryształową Gwiazdą ELLE. Autorami zdjęć są najlepsi polscy fotografowie na stałe współpracujący z magazynem. To również jeden z elementów 25. urodzin Elle na polskim rynku.
POLSKA ŚWIATŁOCZUŁA
Plener obok Hotelu Mercure Gdynia Centrum
Polska Światłoczuła jak co roku zaprasza do swojego światłoczułego punktu, w którym będzie można obejrzeć relacje z filmowych podróży po Polsce, spotkać twórców filmowych, porozmawiać z inicjatorami projektu i zaprosić nas do swojej miejscowości. Każdy z odwiedzających będzie mógł wziąć udziału w naszych akcjach specjalnych: Malowanie Światłem i Malowanie w 3D w VR. W tym roku w Światłoczułym punkcie oprócz tradycyjnego malowania światłem latarkami, za pomocą specjalnych gogli VR i kontrolera ruchu, a przede wszystkim wyobraźni, będzie można stworzyć barwne kompozycje w wirtualnym świecie.
LEGALNA KULTURA
Plac Grunwaldzki
Na Festiwalu nie może zabraknąć Fundacji Legalna Kultura, która prowadzi opartą na pozytywnym przekazie kampanię społeczną, promującą świadome uczestnictwo w kulturze. Tradycyjne Legalna Kultura prezentuje w przestrzeni publicznej instalacje. Jedna z nich, poświęcona Krzysztofowi Zanussiemu, przedstawia fotografie ilustrujące życie i twórczość laureata tegorocznych Platynowych Lwów. Podobna instalacja dedykowana jest zmarłemu w czerwcu tego roku Ryszardowi Bugajskiemu. Pozostałe trzy instalacje tematyczne poświęcone są: szkołom filmowym w Polsce, muzyce filmowej oraz najważniejszym muzeom świata.
44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku w Gdyni.
(org.)