POLSKA

Facebook usunął Twój profil czy treści? Odwołaj się od decyzji o blokadzie

Facebook - profil i treści

Polska jest pierwszym krajem, w którym użytkownicy Facebooka uzyskają możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu.

Możliwość taką przewiduje porozumienie, jakie Ministerstwo Cyfryzacji podpisało z przedstawicielami Facebooka.

Porozumienie przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw. punkt kontaktowy. Platforma ta będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.

Z “Punktu kontaktowego” będzie można skorzystać, jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Warunek drugi – użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu profilu czy treści, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.

– Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.

Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesłać do „punktu kontaktowego” uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.

– Zarządzanie treściami w Internecie to jedno z największych wyzwań dzisiejszego cyfrowego świata. To również wielowymiarowy problem, który wymaga współpracy wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi, a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiązań – deklaruje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.

Sygnatariuszem porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem jest również NASK. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywający kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa cyfrowego i usług elektronicznych, jest inicjatorem tej współpracy, a NASK, jako podmiot wdrażający projekt, zajmie się stworzeniem i obsługą systemu informatycznego.
Początkowo, w okresie pilotażu, usługa ograniczona będzie do określonych przypadków usunięcia treści takich jak organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeń. Usługa będzie jednak rozbudowywana.

Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis został niesłusznie usunięty, a odwołanie zostało negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, będzie mogła za pośrednictwem specjalnego formularza zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez portal. Proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji historycznych.

Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do współpracy pozostałe media społecznościowe. Inicjatywa jest bowiem otwarta dla wszystkich portali, które zaangażowane są we wspieranie wolności słowa w Internecie oraz transparentne zarządzanie publikowanymi treściami.

Odwołaj się od decyzji dotyczącej usuniętych treści

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę, dzięki której można się już odwołać elektronicznie od decyzji portalu o odrzuceniu skargi związanej z blokadą treści.

Polska jest pierwszym krajem, w którym zostało uruchomione takie rozwiązanie. Obecnie możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści mają użytkownicy Facebooka. Możliwość taką zyskali dzięki porozumieniu, jakie Marek Zagórski – minister cyfryzacji – podpisał z przedstawicielami portalu. Dzięki temu użytkownicy portalu będą mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.

– Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, w którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Z usługi można skorzystać, jeśli użytkownik odwoła się wcześniej od decyzji o usunięciu profilu czy treści korzystając z narzędzi udostępnionych przez FB, a portal odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.

Portal deklaruje, że usunięte treści zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności z regulaminem portalu, a te, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane.

Za pomocą specjalnego formularza można zwrócić się o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Facebook. Proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji historycznych.

Równocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zaprosi do współpracy pozostałe portale. Inicjatywa jest bowiem otwarta dla wszystkich stron, które zaangażowane są we wspieranie wolności słowa w Internecie oraz transparentne zarządzanie publikowanymi treściami.

Z usługi można skorzystać na portalach Obywatel.gov.pl, GOV.PL lub https://odp.gov.pl/
(MC)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button