11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru 112.
Operatorów numeru alarmowego 112 w całej Polsce jest ponad tysiąc.
W 2018 roku przyjęto aż 20 mln zgłoszeń.
Głównym zadaniem realizowanym na stanowisku operatora numerów alarmowych jest przyjmowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym zgłoszeń alarmowych. Operator w pierwszej kolejności weryfikuje, czy dane zgłoszenie wymaga interwencji służb ratunkowych. W przypadku zgłoszenia zasadnego – podczas rozmowy ze zgłaszającymi – operatorzy zbierają niezbędne informacje i natychmiast wprowadzają je do systemu informatycznego. Taki elektroniczny formularz automatycznie trafia do służb, dzięki czemu od razu otrzymują one najistotniejsze informacje, np. o tym, gdzie wydarzył się wypadek.
W przypadku złożonych zdarzeń operator przekazuje zgłoszenie jednocześnie np. do Policji i Państwowej Straży Pożarnej, a niezależnie od tego przekierowuje połączenie do dyspozytora medycznego, który przeprowadza wywiad medyczny. Jeden telefon pod numer 112 pozwala uruchomić kilka odpowiednich służb ratunkowych, a tym samym zaoszczędzić niezwykle ważny w takich sytuacjach czas.
W 2019 roku MSWiA testuje we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych aplikację, która docelowo będzie działała we wszystkich CPR-ach i stanie się integralną częścią obecnie wykorzystywanego systemu teleinformatycznego. To pilotaż aplikacji mobilnej dla osób z dysfunkcją słuchu, dzięki której będzie można wysyłać zgłoszenia alarmowe pod numer 112. Aplikacja będzie przydatna także dla osób, które dokonując zgłoszenia, z różnych przyczyn nie są w stanie wykonać połączenia głosowego.
eCALL – zgodnie z unijnymi przepisami nowe samochody, które trafią do sprzedaży od początku kwietnia br., muszą być wyposażone w system eCall.
System uruchomi się po aktywacji czujników znajdujących się w aucie (wrażliwych m.in. na zmiany prędkości ruchu) lub poprzez ręczne naciśnięcie przycisku przez kierowcę lub pasażera, będących uczestnikami lub świadkami zdarzeń zagrażających życiu lub zdrowiu. W obu przypadkach automatycznie zostanie wykonane połączenie na numer alarmowy 112 obsługiwany w CPR-ze. Przesłane zostaną również dane dotyczące m.in. lokalizacji pojazdu, kierunku jazdy, liczby pasażerów z zapiętymi pasami. Jeśli nie będzie możliwości nawiązania rozmowy z poszkodowanym, operator numeru alarmowego 112 przekaże wszystkie dane do odpowiednich ze względu na rodzaj zdarzenia służb.
Przejazdy kolejowe – MSWiA we współpracy z PKP podjęło działania mające na celu obsługę zdarzeń na przejazdach kolejowych. W tym celu PKP oznakowało ponad 14 tys. przejazdów kolejowych w kraju i obecnie każdy przejazd posiada unikalny 9-cyfrowy numer, który wystarczy podać operatorowi numerów alarmowych. On zaś przy pomocy mapy oznaczy i wskaże służbom dokładne miejsce zdarzenia. Operator może natychmiast przekazać zdarzenie do PKP, jeśli np. wystąpi konieczność wstrzymania ruchu kolejowego (np. gdy samochód utknie pomiędzy rogatkami).
Niezbędne wymagania na stanowisku operatora numerów alarmowych to m.in. minimum średnie wykształcenie, znajomość języka obcego w stopniu komunikatywnym, znajomość ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, praktyczna znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy, umiejętność skutecznej komunikacji i precyzyjnego przekazywania informacji, odporność na stres, umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu.
(własne,MUW)