„CPK może być sercem komunikacyjnym i biznesowym Polski” – mówił szef rządu, prezentując ten program kolejowy.
Każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Program Kolejowy #CPK to:
✅ 10 tras łączących CPK i Warszawę z większością regionów w Polsce
✅ 120 miast połączonych w czasie przejazdu do 2,5 godz.
✅ 1600 km nowych linii kolejowych
#PolskaNaDobrychTorach pic.twitter.com/2c22ZhdjcY— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) 29 kwietnia 2019
Przyjęta wczoraj przez rząd nowelizacja rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym z 17 kwietnia 2013 r. uwzględnia wszystkie połączenia, których budowa wynika z Koncepcji przygotowania i realizacji CPK przyjętej przez rząd 7 listopada 2017 r.
Kolejowa części Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
Będą one łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą Polski i CPK, a także wzajemnie między sobą. Będą również zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii: głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Ta inwestycja umożliwi przejazd z CPK do Warszawy w czasie 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 25 minut.
– Przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Polska ma szansę stać się centrum gospodarczym środkowej Europy, a CPK jako największy hub w regionie biznesowym sercem tego obszaru – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
– Nadszedł czas, żeby dać polskiej kolei nowy impuls do rozwoju. Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi, mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa. Nie waham się powiedzieć, że CPK to projekt epokowy – dodał.
Łączna długość linii o znaczeniu państwowym, czyli uzasadnionych względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi, których budowa wynika z Koncepcji CPK, wynosi ponad 1600 km.
Dokładna ich długość będzie znana po przeprowadzeniu prac koncepcyjnych i projektowych.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę:
✅ 670 km linii dużych prędkości (250 km/h i więcej),
✅ 740 km linii głównych (200-250 km/h),
✅ 190 km linii uzupełniających (160 km/h i więcej).
– To rozporządzenie to kamień milowy na drodze do realizacji Programu Kolejowego CPK. Korzyści z inwestycji kolejowych są niezaprzeczalne. Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia
transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. To pierwszy od ponad 30 lat program budowy nowych linii kolejowych w Polsce.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebranych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ budowa szlaków kolejowych na dużą skalę nie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.
Program Kolejowy CPK to:
✅ 10 tras łączących CPK i Warszawę z większością regionów w Polsce,
✅ 120 miast połączonych w czasie przejazdu do 2,5 godz.,
✅ 1600 km nowych linii kolejowych.
(CPK)