Już w grudniu jubileuszowy 20. Festiwal Filmu Niemego.
W krakowskich salach Kina Pod Baranami i w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, od 5 do 8 grudnia 2019 roku zobaczymy słynnych mistrzów komedii m.in. Charlie Chaplina, Bustera Keatona czy Flipa i Flapa w towarzystwie mistrzów dźwięku, którzy, jak co roku, zagrają na żywo do najpopularniejszych oraz mniej znanych produkcji filmowych sprzed przełomu dźwiękowego.
Na ekranie, oprócz kultowych komedii z USA, pojawią się także filmy z Rosji i Francji, a nawet z Polski (jedyna polska niema komedia!). Wśród twórców zaprezentują się także m.in. Mel Brooks w roli reżysera, czy Samuel Beckett w roli scenarzysty. Muzykę na żywo zapewnią zarówno słynni kinowi akompaniatorzy, wirtuozi elektroniki jak i wieloosobowe zespoły multiinstrumentalne.
Festiwal oficjalnie rozpocznie się projekcją jednego z pierwszych pełnometrażowych filmów Bustera Keatona, uważany za jego najwybitniejsze dzieło. “Rozkosze gościnności” (“Our Hospitality” USA 1923, 75’) to niezwykle precyzyjnie zilustrowana historia autentycznej i wyjątkowo krwawej waśni pomiędzy dwoma amerykańskimi rodzinami z końca XIX w. Obraz wyróżnia się doskonałą konstrukcją dramaturgiczną i w przeciwieństwie do wielu innych filmów gatunku, charakteryzuje się płynną i harmonijną fabułą. Tę doskonałą komedię wypełniają także piękne zdjęcia, zachwycająca scenografia i brawurowe aktorstwo, o czym świadczy także historia wypadku, któremu uległ Keaton na planie wykonując osobiście wszystkie kaskaderskie sceny.
Film zilustruje dźwiękowo na żywo Acoustic Ethno Orchestra. Ten kilkunastoosobowy zespół pod batutą założyciela, kompozytora, Macieja Trifonidisa tworzą wybitni instrumentaliści (Wassim Ibrahim, Joachim Mencel, Leszek Hefi Wiśniowski, Ula Stosio, Łukasz Czekała, Kuba Gucik, Liliana Zieniawa, Kamila Drabek, Adeb Chamoun, Karol Wilkoszewski, Marek “Smok” Rajss) wywodzący się z różnych, pozornie oddalonych od siebie gatunków muzycznych o różnorodnych kulturowych korzeniach. Zmaganiom Bustera Keatona na ekranie towarzyszyć będą dźwięki akustycznych instrumentów z kilku kontynentów, a melodyjne tematy przeplatać się będą z jazzowymi improwizacjami i brzmieniami w typie World Music.
Uroczysta inauguracja Festiwalu odbędzie się 5 grudnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha o godz. 20.15.