Listonosz wrzuca awizo do skrzynki, a nas czeka wizyta na poczcie i najczęściej długa kolejka po odbiór przesyłki.
Tak jest teraz, ale od stycznie ma się to zmienić, bo ruszają e-doręczenia, a to oznacza rewolucję w listach poleconych.
Od 1 stycznia 2025 roku urzędowe pisma będzie można odbierać i wysyłać online dzięki systemowi e-Doręczeń
W grudniu br. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Tym samym od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń.
Co ważne: wniosek o adres do doręczeń elektronicznych możesz złożyć już teraz, a z aktywacją skrzynki poczekać do 1 stycznia 2025 roku.
e-Doręczenia na czym polegają zmiany i co oferuje nowy system
e-Doręczenia – umożliwiają odbieranie i nadawanie wszystkie urzędowe pisma w formie cyfrowej, czyli bez wizyty na poczcie.
– Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu. Wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Cyfrowe listy polecone nie tylko nie będą wymagać kopert i znaczków, ale też będą bezpłatne. Zwykły Kowalski nie zapłaci ani za odbiór urzędowej przesyłki, ani za wysłanie dokumentu.
- W momencie pojawienia się nowej korespondencji w osobistej skrzynce do e-Doręczeń odbiorca natychmiast dostanie powiadomienie.
- Będzie też mógł sprawdzić status wysłanego przez siebie pisma, co ułatwi śledzenie sprawy i usprawni kontakty z urzędami.
Kolejnym plusem systemu będzie jawność, bo dowiemy się od kogo jest przesyłka. Teraz awizo nie zawiera informacji o nadawcy, dlatego dopiero przy okienku pocztowym odbiorca dowiaduje się, kto do niego napisał. W przypadku e-Doręczeń informacja o tym, jaka instytucja wysłała list, będzie od razu widoczna.
Co z osobami, które nie korzystają z poczty elektronicznej? – W tym przypadku Poczta Polska będzie drukować maile i przekazywać odbiorcom do rąk własnych.
Tak ma być w przypadku osoby, która nie będzie chciała korzystać z nowego systemu. Korespondencja będzie trafiać elektronicznie do Poczty Polskiej. Będzie drukowana, pakowana w kopertę i jak teraz doręczana przez listonosza.Jeśli ten nie zastanie odbiorcy, zostawi awizo w skrzynce.
Kto musi korzystać z e-Doręczeń?
Od 1 stycznia 2025 r. ze skrzynki doręczeń elektronicznych będą obowiązkowo korzystać podmioty publiczne, czyli na przykład urzędy miast i gmin, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, publiczne ośrodki zdrowia czy placówki oświatowe.
Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń?
System e-Doręczeń zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r., ale skrzynki do można zakładać i aktywować już teraz. Można to zrobić na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia. Wystarczy przygotować adres mailowy i adres do korespondencji, a potem przejść kilka prostych kroków. Pozostałe dane pojawią się automatycznie po zalogowaniu profilem zaufanym;
Skrzynka będzie aktywna przez 3 lata. Żeby nadal z niej korzystać, wystarczy przedłużyć ważność konta przed upływem tego czasu.
(gov, UMW)