SKOKI NARCIARSKIE

Zakopane. Rewolucja w skokach narciarskich. Wielka Krokiew z… tunelem

Ciekawostki

Polacy potrafią! Jest pomysł na olbrzymią innowację podczas zawodów w skokach narciarskich.

Ma powstać tunel nad najazdem na skoczni.

– Tunel ma być przeźroczysty. Nie zasłoni kibicom widoku, którzy będą oglądać skoki w telewizji. Nie będzie też widocznych żadnych refleksów, odblasków odbijających się od powłoki szklanej – powiedział w rozmowie z nami architekt Przemysław Gawęda.

Dzięki przezroczystym, przeziewnym i transparentnym materiałom to „inteligentne” szkło będzie idealnie dostosowane do transmisji telewizyjnych.

Tunel dla skoczków narciarskich (fot. P. R. A. Archigeum)

– Na rozbiegu większości skoczni narciarskich zamontowane są sztucznie mrożone tory lodowe.”Tuba” poprawi higienę torów najazdowych i wyrówna szanse oraz prędkości najazdowe dla skoczków narciarskich – zaznacza Gawęda.

– Od 5 lat mieliśmy sporo problemów z tym projektem w Polsce. Nie będę ukrywał, że był moment aby podjąć współpracę z partnerem zagranicznym i testy wraz z montażem przeprowadzić na skoczni poza Polską. Wynika to z tego, że napotkaliśmy na sporo nieprzychylnych nam działań, które stoją w opozycji do naszych ustaleń z Federacją Narciarską. Sam FIS jest zainteresowany, dostaliśmy od nich zgodę. Pomysł ten rozwiąże 95 proc. problemów na rozbiegu co sam podkreślił ówczesny dyrektor FIS Walter Hofer. Chętni na umowę z nami byli partnerzy m.in. z Norwegii czy Austrii – kontynuował. – Otrzymywaliśmy propozycję odkupienia pomysłu czy wręcz zrzeczenia się praw do niego za odpowiednią opłatą. Te działania utwierdziły nas w przekonaniu, że tym bardziej powinniśmy to zrobić sami, jako Polski produkt.

Firma ta dzięki aprobacie FIS (jeszcze wtedy był Walter Hofer) otrzymała ponad 5 mln złotych grantu z Unii Europejskiej.

Badania z zakresu aerodynamiki wykazały, że instalacja pod względem podmuchów i wirów wiatru pozwoli na bezpieczne skoki.

O wpływie warunków atmosferycznych na prędkości najazdowe na skoczni narciarskiej znajdziecie TUTAJ.

Montaż tunelu nad rozbiegiem Wielkiej Krokwi w Zakopanem ma rozpocząć się wiosną 2024 roku. Z powodu pandemii i wojny na Ukrainie planowano to zrobić dużo wcześniej.
Najpierw konstrukcja będzie testowana, bo najważniejsze jest bezpieczeństwo samych skoczków.

Tunel dla skoczków narciarskich (fot. P. R. A. Archigeum)

Co z opadami śniegu, który będzie zalegał na powłoce tunelu?

– Śnieg to nie kłopot… ponieważ szkło będzie podgrzewane i będzie wytapiać śnieg. Mamy to kompleksowo przeanalizowane. To było pierwsze zagadnienie, które poruszaliśmy na zarządzie FIS w Szwajcarii przed Walterem Hoferem – dodał architekt.
 

Sam koszt tej instalacji to ok. 1,5-3 mln zł. Tyle ile kosztuje samo oświetlenie skoków podczas turnieju zorganizowanego zagranicą.

Tunel dla skoczków narciarskich

Pracownia Reżyserii Architektury Archigeum z Bydgoszczy otrzymała zielone światło od władz FIS na zaprojektowanie i realizację tunelu dla skoczków narciarskich.

Chodzi o innowacyjny w skali świata produkt – instalację budowlaną w postaci półkolistej konstrukcji szklano-aluminiowej. Będzie ona służyła ochronie skoczni (rozbiegu narciarskiego) przed negatywnym oddziaływaniem warunków atmosferycznych (opady na torach najazdowych, które mają wpływ na pogorszenie parametru ślizgu), a tym samym zwiększał bezpieczeństwo zawodów i wyrównywał szanse sportowców.

Tunel dla skoczków narciarskich (fot. P. R. A. Archigeum)

Przedmiotem projektu są badania w zakresie wykonania prototypu inteligentnego i innowacyjnego tunelu dla skoczków narciarskich, który będzie pierwszą na świecie i w pełni unikalną konstrukcją tego typu. Będzie to innowacyjna, aerodynamiczna konstrukcja półkolistego tunelu z systemem inteligentnego sterowania, zawierająca połączenie wielu nowatorskich rozwiązań w jednej konstrukcji takich jak: inteligentne szkło gięte, samoczyszczące, ogrzewane, multimedialne i selektywne oraz innowacyjna konstrukcja zawiasów w konstrukcji zamykającej tunel czy dedykowany system sterowania.

Zastosowanie rezultatów projektu na skoczniach narciarskich przyczyni się do wsparcia nowoczesnych systemów takich jak sztucznie mrożone tory najazdowe, które są obecnie instalowane na wielu skoczniach narciarskich. Oba rozwiązania będą się wzajemnie uzupełniać. W wyniku instalacji tunelu na rozbiegu i torach najazdowych zostaną zachowane optymalne warunki ślizgu, pozwalając na uzyskanie równych i sprawiedliwych prędkości najazdowych dla wszystkich zawodników w trakcie sesji konkursowej czy treningowej. Instalacja tunelu będzie chronić tory najazdowe także przed nadmiernym nasłonecznieniem w przypadku południowej ekspozycji rozbiegu. Rezultat projektu, w postaci innowacyjnego tunelu osłonowego, zyskał wstępną aprobatę Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS).

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button