Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka, tym samym zakończono przełomowy i najtrudniejszy etap budowy wschodniego odcinka II linii metra, czyli drążenie tuneli.
Przed nimi prace wykończeniowe i montażowe m.in. przy układaniu torowiska.
Mimo mrozów i śniegu prace na budowie nie zwalniają, a Targówek jak niegdyś Ursynów przeżywa dynamiczny rozwój ze względu na liczne inwestycje, w tym budowę metra.
– Kolejne świetne informacje z budowy metra! Tarcza TBM Anna właśnie przebiła się do stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na wschodnim odcinku II linii metra. Mimo niesprzyjającej pogody, pozostałe prace również są mocno zaawansowane – już widać kształty przyszłych stacji, gotowa jest już też konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Drążenie tuneli to przełomowy i najtrudniejszy etap podczas budowy metra. Jego zakończenie pozwala skupić się na pracach wykończeniowych i montażowych, takich jak układanie torowiska czy murowanie peronów stacji.
TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był jej najkrótszy, bo nieco ponad 650 metrowy, odcinek tunelowy, łącznie wydrążyła 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach w etapie 3+2 II linii metra.
Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu.
Na odcinku wschodnim jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.
Pod ziemią wciąż dużo się dzieje, na wydrążonych wcześniej tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety – czyli betonowe konstrukcje do których mocowane będą kolejne elementy torowiska.
Stacje w budowie
Duże wrażenie robi ogromna kubatura stacji Bródno. Docelowo znajdzie się tu 11 torów odstawczych a podziemna konstrukcja stacji ma prawie 700 metrów długości, będzie to największa podziemna konstrukcja na II linii. Widać już większość podziemnej konstrukcji stacji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Właśnie tu warunki dla pracowników są bardzo trudne, bo przez ogromne otwory technologiczne w stropie stacji wpada do środka mroźne powietrze – temperatura jest niewiele wyższa niż na zewnątrz.
Trochę cieplej jest na najbardziej zaawansowanej stacji Kondratowicza, gdzie trwają intensywne prace instalacyjne. W tym miejscu gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Wiele części stacji jest już wydzielona specjalnymi parawanami, aby utrzymać nieco wyższą temperaturę. To ważne, np. przy wylewaniu podłóg.
Natomiast zupełnie jak na gotowej stacji można się poczuć w pomieszczeniu podstacji energetycznej – gdzie stoi już komplet szaf z urządzeniami energetycznymi.
Na najmniejszej stacji Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa tez instalacja systemu wentylacji.
Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji. Prawdopodobnie pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowobudowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.
Nowe wagony dla II linii metra
W tym roku pierwszy z 37 nowych pociągów metra powinien przyjechać do Warszawy. To historyczne, największe zamówienie na dostawę nowoczesnego taboru w historii miasta.
Produkcja nowych pociągów metra „Varsovia” od czeskiej Skody weszła w kolejny, ważny etap. Gotowe konstrukcje wagonów transportowane są z Ostrawy do Pilzna, gdzie zostaną pomalowane.
Nowe pociągi w znaczący sposób zasilą obecny tabor. Aktualnie do dyspozycji jest w sumie 75 składów, zakup 37 kolejnych oznacza wzrost o niemal 50 proc.
Nowe pociągi pozwolą zapewnić częstotliwość kursowania na II linii metra. Realizowany zakup pozwoli też pomyśleć nad sprzedażą najbardziej wysłużonych składów kursujących na linii M1.
Targówek jak Ursynów
Kiedy 7 kwietnia 1995 r. do użytku oddany został ursynowski odcinek metra, dzielnica zaczęła rozkwitać. Na Ursynów zaczęło sprowadzać się coraz więcej młodych osób doceniających jego walory komunikacyjne oraz możliwości, które im daje.
Kilkanaście lat później Ursynów stał się jedną z najpopularniejszych dzielnic Warszawy, a I linia metra ma już 21 stacji i dojeżdża aż na Bielany. W ostatnich latach Targówek przeżywa podobną metamorfozę i błyskawiczny rozwój. Dzielnica jest też coraz chętniej wybierana przez nowych mieszkańców – to wszystko zasługa rozwoju metra, nowych placówek oświatowych i kulturalnych czy remontowanej infrastruktury.
Czas na Targówek
15 września 2019 r. to ważna data dla dzielnicy Targówek – wtedy do użytku oddano stacje II linii metra – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.
– To jest czas Targówka – dzielnica zmienia się nie do poznania. Mieszkańcy już od 2019 roku mogą czerpać korzyści jakie daje metro, a w 2022 r. będą mogli dojechać z Bródna aż na Bemowo. Stawiamy też na ciągły rozwój oświaty i kultury oraz remonty infrastruktury – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Budowa nowych stacji metra i coraz większa popularność dzielnicy idzie w parze z kolejnymi inwestycjami. Mieszkańcy mogą korzystać z tzw. obwodnicy Targówka, czyli ciągu ulic Gorzykowskiej, Handlowej i Ossowskiego. Po przebudowie pojawiła się tu zieleń, nowe chodniki i latarnie, drogi dla rowerów, specjalna ścieżka dla biegaczy czy szereg rozwiązań uspokajających ruch.
Kultura i oświata
Zadbano też o placówki oświatowe – od 1 września 2020 r. do dyspozycji uczniów jest nowa szkoła przy ul. Rembrandta, przy ul. Odrowąża powstały poradnia psychologiczno-pedagogiczna i przedszkole, a Zespół Szkół Zawodowych nr 34 przeniósł się z ul. Mieszka I do nowoczesnego budynku na ul. Wysockiego. Przy ul. Wysockiego powstanie też nowoczesny dom dla osób z niepełnosprawnościami. Od kilku dni dzieci mogą korzystać z dodatkowego nowego budynku szkoły przy ul. Samarytanki. W tym roku rozpoczną się też prace przy budowie żłobka przy ul. Chodeckiej.
Równie ważna dla rozwoju dzielnicy jest kultura – przy ul. Siarczanej, w Centrum Kultury i Aktywności, powstał nowoczesny kompleks kulturalny. Plany to też: otwarcie dwóch nowych filii biblioteki publicznej – na ul. Radzymińskiej i Jórskiego oraz rozbudowa Domu Kultury Zacisze
Potrzeby mieszkaniowe
Potrzeby mieszkaniowe na Targówku – na początku tego roku do użytku oddane zostały dwa wielorodzinne budynki przy ul. Radzymińskiej 121-123. Do mieszkań wprowadzili się pierwsi lokatorzy.
Budowa budynków rozpoczęła się wiosną 2019 r. i została ukończona miesiąc przed terminem. Bloki stanęły między ulicą Radzymińską, Remiszewską a Fragment.
To pierwsza od 15 lat tak duża ukończona inwestycja budownictwa mieszkaniowego w Warszawie. Również w tym roku oddana została inwestycja przy ul. Odrowąża. Powstało tam 157 mieszkań komunalnych. W budynku znajduje się też przedszkole integracyjne dla 90 dzieci i poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
(UMW)