WRC. Zwycięzcy Rajdu Japonii 2023. Ten zespół zdeklasował rywali

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC)

Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team osiągnął wymarzony wynik 1-2-3 na „domowych drogach” w Rajdzie Japonii, kończąc sezon sukcesów w wielkim stylu.

Elfyn Evans zwyciężył przed Sébastienem Ogierem i Kalle Rovanperä.

Zwycięstwo Evansa i pilota Scotta Martina jest trzecim w sezonie oraz dziewiątym z 13 tegorocznych rajdów TGR-WRT, które przypieczętowały tytuł producentów już w 11. rundzie w Chile. Zanim Rovanperä i Jonne Halttunen zapewnili sobie drugie zwycięstwo tytuły kierowców i pilotów w przedostatniej imprezie, Rajdzie Europy Środkowo-Wschodniej.

Rajd Japonii. Elfyn Evans (fot. Toyota)

Była to druga wizyta WRC na technicznych i wymagających drogach asfaltowych w górach prefektur Aichi i Gifu wokół miasta Toyota. Ulewny deszcz znacznie zwiększył wyzwanie podczas pierwszego pełnego dnia etapów w piątek i to właśnie tam Evans zbudował podstawy swojego zwycięstwa.

Dwa zwycięstwa etapowe przy najbardziej ekstremalnie deszczowej pogodzie w piątkowy poranek pomogły mu uzyskać prawie minutę i 50 sekund przewagi nad kolegami z zespołu, gdy ich rywale mieli kłopoty. Sobota i niedziela przyniosły kolejne zmienne i śliskie warunki, ale Evans sprawnie poradził sobie z obydwoma dniami i przypieczętował zwycięstwo. W międzyczasie on i Martin zostali także wicemistrzami świata.

Ogier na starcie był bliski tempa Evansa, ale w piątkowe popołudnie stracił trochę pola po kontakcie z barierą, natomiast Rovanperä na początku trasy stawiał czoła najtrudniejszym warunkom. Po piątku różnica między nimi wynosiła niecałe 20 sekund, ale obaj zdecydowali się skupić na maksymalizacji wyniku zespołu, a nie na własnych pozycjach w trudnych warunkach.

Ogier i pilot Vincent Landais stracili 1:17,7 s, zdobywając czwarte podium w swoim częściowym sezonie po trzech zwycięstwach na początku roku, a Rovanperä tracił kolejne 28,8 s, zajmując ósme podium i 12. miejsce w pierwszej czwórce w swoim konsekwentnym sezonie, w którym zdobył już wcześniej tytuł.

Rajd Japonii. Kalle Rovanpera (fot. Toyota)

Kierowca programu TGR WRC Challenge Takamoto Katsuta ponownie zaimponował na swoich rodzimych drogach. Jego nadzieje na drugie z rzędu podium w Rajdzie Japonii rozwiały się po korkociągu i kontakcie w ekstremalnych warunkach piątkowego pierwszego etapu, w którym stracił ponad pięć minut, ale walczył z niesamowitą szybkością. Był najszybszym kierowcą przez resztę imprezy, wygrywając więcej etapów niż ktokolwiek inny. Na mecie wrócił na piąte miejsce, zaledwie 20 sekund od czwartego.

Wyniki Rajdu Japonii 2023:

1. Elfyn Evans/Scott Martin Toyota GR Yaris Rally1 3:32.08,8
2. Sebastien Ogier/Vincent Landais Toyota GR Yaris Rally1 +1,17,7
3. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 +1.46,
4. Esapekka Lappi/Janne Ferm Hyundai i20 N Rally1 +2.50,3
6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston Toyota GR Yaris Rally1 +3.10,3
5. Ott Tanak/Martin Jarveoja Ford Puma Rally1 +3.28,3
7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen Skoda Fabia RS Rally2 +7.33,7 s [1 WRC2]
8. Nikołaj Griazin/Konstantin Aleksandrow Skoda Fabia RS Rally2 +8.49,6 [2 WRC2]
9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak Skoda Fabia RS Rally2 +19.25,9 [3 WRC 2]
10.Hiroki Arai/Hiroki Tachikui Peugeot 208 Rally4 +22.22,7
…..
12. Daniel Chwist/Kamil Heller Skoda Fabia Rally2 evo +27.53,0 [5 WRC2] 

Rajd Japonii ostatnią rundą Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC)

Rajd Japonii zakończył niezwykle udany dla Toyoty sezon w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W dniach 16-19 listopada na asfaltowych odcinkach specjalnych zaprezentowały się aż cztery zwycięskie Toyoty GR Yaris Rally1 HYBRID.

TOYOTA GAZOO Racing, podobnie jak rok temu, pojawi się w Japonii z zapewnionym potrójnym mistrzowskim tytułem w WRC. Zespół zdobył siódme mistrzostwo świata producentów dla Toyoty już podczas wrześniowego Rajdu Chile. Z kolei Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen zdobyli drugi raz z rzędu tytuły Mistrzów Świata Kierowców i Pilotów podczas Rajdu Europy Centralnej pod koniec października.

“Dobiega końca kolejny niesamowity sezon dla naszego zespołu. Teraz, gdy ponownie zapewniliśmy sobie wszystkie trzy tytuły, priorytetowym celem jest zwycięstwo w Rajdzie Japonii, który jest dla nas jedną z dwóch domowych imprez. W zeszłym roku udało się Takamoto zdobyć podium przed jego kibicami, ale tym razem wszyscy jesteśmy mocno zmotywowani, by odnieść sukces. Nie musimy się już martwić o mistrzostwo, więc nasze wszystkie cztery załogi mogą w pełni atakować i celować w zwycięstwo” – mówił Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.

Podczas poprzedniej edycji rajdu faworytem do wygranej w rajdzie wśród kierowców Toyoty był Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Ostatecznie Brytyjczyk zajął piąte miejsce, co wystarczyło do zapewnienia mu wicemistrzowskiego tytułu na koniec sezonu.

Rajd Japonii. Podium (fot. Toyota)

Rajd Japonii rozgrywany jest na wymagających asfaltowych drogach w górach prefektur Aichi i Gifu, w pobliżu miasta Nagoja. Większość odcinków specjalnych składa się z wąskich i bardzo technicznych partii w górskich lasach, na których ciągle zmienia się przyczepność.

“Rajd Japonii jest bardzo trudny. Choć to drugi z rzędu rajd na asfalcie, to drogi w Japonii bardzo różnią się od tych w Europie Środkowej. Bez możliwości organizacji testów przed rajdem, musimy dobrze trafić z ustawieniami samochodów” – dodaje Latvala.

Najdłuższy etap rajdu odbył się w piątek 17 listopada z dobrze znanymi trzema odcinkami specjalnymi o długości ponad 133 km. Odcinki zlokalizowane na północ od Toyota City zostały przejechane dwukrotnie, z wieczornym finałem etapu na Toyota Stadium.

W sobotę 18 listopada rywalizacja przeniosła się na południe, w okolice Okazaki, gdzie popołudniową strefę montażu opon poprzedził pokonywany dwukrotnie odcinek super specjalny. Dwie poranne górskie próby górskie zostały powtórzone także po południu przed kolejnymi odcinkami specjalnymi w pobliżu Shinshiro i powrotem na Toyota Stadium.

Rajd zakończył sześć odcinków specjalnych rozgrywanych w niedzielę 19 listopada, zlokalizowanych na północny wschód do Nakatsugawy, gdzie kolejna strefa montażu opon podzieliła etap na dwie pętle po trzy odcinki specjalne.

Exit mobile version