Dwa wygrane odcinki specjalne w WRC2 Challenger, pozostałe ukończone na drugiej pozycji – to bilans pierwszej piątkowej pętli Rajdu Safari w wykonaniu Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka.
Duet O. Rally Team lideruje w swojej kategorii i ma blisko pół minuty przewagi nad kolejną z załóg.
Blisko 80 kilometrów oesowych liczył piątkowy poranek Rajdu Safari. Zawodnicy rozpoczęli go od nowej próby Camp Moran, najdłuższej w rajdzie, bo mierzącej aż 31,4 kilometra. Pomimo uszkodzonej opony, Kajetanowicz i Szczepaniak wygrali oes w swojej kategorii, pokonując o 6,8 sekundy duet Domínguez/Peñate. Kolejne odcinki specjalne kończyli odpowiednio na drugim (OS 4 Loldia 1), pierwszym (OS 5 Kengen Geothermal 1) i drugim miejscu (OS 6 Kedong 1). Po sześciu próbach Polacy są na czele klasyfikacji mając ponad 29 sekund przewagi nad Solansem i Sanjuanem.
– Jest tak samo trudno, albo może nawet trudniej niż przewidywaliśmy. Jest bardzo dużo kamieni. Na jednym z odcinków specjalnych przebiliśmy oponę, na szczęście tylko siedem kilometrów przed metą tej ponad 30-kilometrowej próby. Bardzo dużo się działo… Za chwilę wyjeżdżamy na drugą pętlę, na której będzie, jak zawsze, jeszcze trudniej. Nie wiem czego się spodziewać… Pewnie niespodziewanego – powiedział Kajetan Kajetanowicz.
Po 40-minutowym serwisie zawodnicy wyruszą na drugą pętlę, podczas której pokonają ponownie te same odcinki specjalne. Będą to odpowiednio: OS 7 Camp Moran 2 (31,40 km, start o godz. 11:30 czasu polskiego), OS 8 Loldia 2 (19,11 km, godz. 13:08), OS 9 Kengen Geothermal 2 (13,18 km, godz. 14:21) i OS 10 Kedong (15,10 km, godz. 15:14).
Rajd Safari 2025 – klasyfikacja WRC2 Challenger po OS 6:
1. Kajetanowicz/Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) 1:08:21,8
2. Solans/Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +29,2 s
3. Domínguez/Peñate (Toyota GR Yaris Rally2) +50,1 s
4. Zaldivar/Der Ohannesian (Škoda Fabia RS Rally2) +1:25,0 s
5. Patel/Khan (Škoda Fabia R5) +1:25,0 s
6. Chwist/Heller (Škoda Fabia RS Rally2) +6:11,8
7. Wahome/Okundi (Škoda Fabia RS Rally2) +6:51,8
8. Tundo/Jessop (Ford Fiesta R5) +8:22,9
9. Díaz-Aboitiz/Ibáñez Sotos (Škoda Fabia RS Rally2) +16:24,9
10. Anwar/Din (Ford Fiesta R5) +41:57,1

RAJD SAFARI 2025 – na co warto zwrócić uwagę?
- najdłuższy spośród ostatnich edycji – odkąd rajd wrócił do kalendarza WRC w sezonie 2021, edycja 2025 jest najdłuższa – liczy ponad 380 kilometrów oesowych, ma też najdłuższy format – shakedown odbywa się już w środę; cały rajd trwa więc pełny tydzień
- piękno dzikiej przyrody – kontakt z dziką naturą bywa w trakcie rajdu bardzo bliski, a załoga O. Rally Team przekonała się o tym w 2024 roku, gdy przed maskę ich auta wbiegła antylopa – “walka na czas” trwała kilkadziesiąt metrów, w trakcie których Kajetanowicz odpuścił gaz, aby zwierzę mogło bezpiecznie opuścić odcinek; na Safari kierowcy muszą zachować maksymalną czujność! (zwłaszcza w trakcie tegorocznego OS4 i OS8)
- brak serwisu – załogi mają do pokonania nie jeden jak podczas ostatnich edycji, ale dwa odcinki specjalne, które dzieli długa, ponad 100-kilometrowa sekcja dojazdowa; a na koniec dnia nie ma serwisu!
- szybka gotowość – po czwartkowej rozgrzewce mechanicy mają jedynie 15 minut na przygotowanie samochodu do długiej pętli (78,79 km)
- rekordowe odległości – piątek to najdłuższy dzień zawodów (157,58 kilometrów oesowych), z najdłuższym w całym rajdzie odcinkiem specjalnym Camp Moran (31,40 km), rozgrywanym dwukrotnie (OS3, OS7); ta próba w dużej części jest dla załóg zupełną nowością i prędzej powinna zyskać miano „dzikiej przeprawy”, aniżeli „trasy”
- „dymiący” odcinek – Kengen Geothermal (OS5, OS9) wytyczony na aktywnym geotermalnie terenie (Kenia jest w światowej czołówce krajów o największej produkcji energii geotermalnej) gwarantuje ciekawe tło dla mknących rajdówek: gorące źródła i gejzery z parą, specjalistyczne instalacje, nierzadko pokrywające całe wzgórza – załogi raczej nie zdążą zawiesić oka, ale dla kibiców będą to niecodzienne widoki
- charakterystyczne drzewo – rajdówki w locie na tle rozłożystych akacji to widok charakterystyczny dla odcinka Kedong (OS6, OS10); władze Kenii zaplanowały do 2023 roku posadzić 15 mln drzew, aby ratować kraj przed skutkami zmian klimatu, do akcji włączają się również kierowcy WRC; Kajetanowicz i Szczepaniak posadzili swoje drzewa w 2023 roku
- „śpiący wojownik” – Sleeping Warrior to jeden z najtrudniejszych odcinków rajdu (OS11, OS16), jego charakterystyka to szybkie, polne sekcje w połączeniu z kamienistymi duktami, zniszczona nawierzchnia, koleiny, głazy, a często także błoto w wyniku nagłych, krótkotrwałych burz; rokrocznie oes miesza klasyfikacją rajdu, Kajetanowicz pokonywał go 6 razy (w trakcie trzech edycji rajdu: 2022, 2023, 2024) i 6-krotnie zwyciężył w swojej kategorii!; nazwa oesu wzięła się od pobliskiej góry o charakterystycznym kształcie z głębokim wcięciem pośrodku
- blisko równika – trasy trzeciego dnia rajdu zabierają zawodników w pobliże najdłuższego równoleżnika ziemi – od równika dzielić je będzie ok. 60 km; u progu finałowego dnia rajdu załogi będą na pewno w samym centrum uwagi tysięcy kibiców!
- u „Bram Piekła”? – na zamykający rajd tzw. Power Stage ponownie wybrano odcinek Hell’s Gate, który wziął swoją nazwę od parku narodowego pokrywającego najbliższe trasie tereny; Kajetanowicz i Szczepaniak na jego mecie już trzykrotnie cieszyli się ze zwycięstwa w Rajdzie Safari