Sébastien Ogier zapewnił TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team szóste w tym sezonie zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA.
W dziewięciu rozegranych dotychczas rundach Ogier triumfował trzy razy, a wygraną w Rajdzie Finlandii awansował na drugie miejsce w klasyfikacji mistrzostw.
Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) wystawił w Rajdzie Finlandii swój najmocniejszy skład. Już na samym początku kierowcy w Toyotach GR YARIS Rally1 HYBRID szybko objęli prowadzenie w imprezie. Po zaciętej piątkowej rywalizacji pomiędzy trzema najlepszymi kierowcami z pięcioosobowego składu TGR-WRT, na czele był lokalny faworyt do wygranej Kalle Rovanperä, pilotowany przez Jonne Halttunena.
Dwukrotny rajdowy mistrz świata w sobotę odskoczył od rywali jeszcze bardziej i wydawało się, że jest na dobrej drodze do odniesienia pierwszego domowego zwycięstwa w swojej karierze i trzeciego z rzędu w tym roku na szybkich szutrowych trasach. Taki stan rzeczy utrzymywał się do jednego z ostatnich zakrętów przedostatniego niedzielnego odcinka specjalnego. Niestety Rovanperä na szybkim lewym łuku uderzył w duży kamień i zatrzymał się na drzewach. Na szczęście zarówno Rovanperä, jak i Halttunen wyszli z tego bez szwanku, jednak uszkodzenia auta były zbyt duże, by kontynuować jazdę.
Ośmiokrotny rajdowy mistrz świata Sébastien Ogier, wraz z pilotem Vincentem Landaisem, od początku prezentował świetną jazdę podczas swojego pierwszego występu w Rajdzie Finlandii od prawie trzech lat. W sobotni poranek na ponad 32-kilometrowym odcinku specjalnym Ouninpohja Rovanperę i Ogiera dzieliło zaledwie 0,1 sekundy, a na koniec dnia różnica pomiędzy dwoma mistrzami świata wynosiła 44,2 sekundy. W niedzielę Francuz jechał bardzo rozważnie i pewnie ukończył rajd, odnosząc swoje drugie zwycięstwo w Rajdzie Finlandii, pierwsze od 2013 roku. Tym samym Ogier dołączył do Sébastiena Loeba, Otta Tänaka i Elfyna Evansa jako jedynych kierowców spoza Finlandii, którzy wygrali tę imprezę więcej niż raz.
„Zwycięstwo w Finlandii jest zawsze miłe, nawet jeśli nie w taki sposób, w jaki byśmy do końca chcieli. Zespół zapewnił nam niesamowite samochody i dominowaliśmy przez cały weekend. Kalle i Jonne byli w innej lidze niż reszta i mieli pecha z tym kamieniem na trasie. Straciłem zwycięstwo na Sardynii na początku sezonu przez pecha, a teraz odzyskałem je tutaj. Jestem w WRC już wystarczająco długo, by doświadczyć wielu wyników i emocji. Razem z całym zespołem zasłużyliśmy na znacznie lepszy wynik. Szczerze mówiąc, wolałbym ukończyć wyścig na drugim miejscu, ale czasami sporty motorowe są niesprawiedliwe” – powiedział na mecie Sébastien Ogier, kierowca Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID z nr 17.
Ogier wystartował w tym sezonie w sześciu z dziewięciu rund Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Trzy zwycięstwa w Chorwacji, Portugalii i Finlandii oraz trzy drugie miejsca w Monako, na Sardynii i Łotwie zapewniły francuskiemu kierowcy drugie miejsce w klasyfikacji indywidualnej kierowców. Na cztery rundy przed końcem sezonu Ogier traci do lidera 27 punktów i ma duże szanse na zdobycie dziewiątego mistrzowskiego tytułu, trzeciego z zespołem Toyoty.
Duże nadzieje na objęcie prowadzenia w klasyfikacji WRC podczas Rajdu Finlandii miał Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Wydawało się, że Brytyjczyk zwiększy swoje nadzieje na mistrzostwo, gdy rozpoczął sobotnią część zmagań od objęcia drugiego miejsca w klasyfikacji rajdu, za Rovapnerą. Niestety uszkodzenie półosi napędowej na jednym z odcinków spowodowało spadek Evansa poza punktowane pozycje. Ostatniego dnia postanowił on jednak odzyskać jak najwięcej punktów w dodatkowej klasyfikacji Super Sunday, ale niestety wypadł poza trasę na przedostatnim odcinku specjalnym, kończąc jazdę.
Wschodzący fiński rajdowy talenty Sami Pajari, pilotowany przez Enni Mälkönen, zajął bardzo dobre czwarte miejsce w swoim debiucie w WRC w aucie najmocniejszej klasy Rally1. Młody fiński kierowca wykorzystał szansę daną mu przez TGR-WRT w nagrodę za rewelacyjne występy Toyotą GR Yaris Rally2 w kategorii WRC2 w tym roku za kierownicą GR Yarisa Rally2. Pajariemu udało się w piątek zdobyć swoje pierwsze w karierze zwycięstwo na odcinku specjalnym, a sobotnią część rajdu Fin kończył na trzeciej pozycji za Rovapnerą i Ogierem.
Dyrektor zespołu TGR-WRT Jari-Matti Latvala, pilotowany przez Juho Hänninena, zajął drugie miejsce w kategorii WRC2 i szóste w klasyfikacji generalnej rajdu. Latvala zadebiutował za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2 zgłoszonej przez TGR-WRT i po raz kolejny zachwycił fińskich fanów widowiskową jazdą oraz zbierał dużo cennych informacji na temat nowego rajdowego modelu Toyoty, który zadebiutował zaledwie kilka miesięcy temu.
„Naszym celem było ukończenie rajdu w pierwszej piątce WRC2, a byliśmy na drugim miejscu niemal od początku rajdu i zakończyliśmy go na podium. To był naprawdę przyjemny weekend za kierownicą i mogę być bardzo zadowolony z moich wyników, nie były złe. Jednocześnie był to ciężki rajd dla zespołu. Wspaniale jest wygrać tutaj ponownie, ale dwa samochody musiały wycofać się w niedzielę, co nie jest dobre dla wyniku w mistrzostwach. Wiem jednak, że nasz zespół nigdy się nie poddaje i w nadchodzących zawodach damy z siebie wszystko” – mówił na mecie Jarri-Mati Latvala, dyrektor sportowy TGR-WRT i kierowca Toyoty GR Yaris Rally2 z nr 39.
W pierwszej szóstce kategorii WRC2 znalazły się łącznie cztery Toyoty GR Yaris Rally2. Mikko Heikkilä z zespołu Step-Five Motorsport był czwarty, Georg Linnamäe z zespołu RedGrey piąty, a Roope Korhonen z zespołu Rautio Motorsport szósty.
Kolejna runda WRC Rajd Akropolu w Grecji odbędzie się w dniach 5-8 września. To legendarne wydarzenie w kalendarzu WRC, które słynie z kamienistych górskich dróg i wysokich temperatur, stanowiących trudne wyzwanie zarówno dla samochodów, opon, jak i zawodników.
Wyniki Rajdu Finlandii 2024:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h25m41.9s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +40.1s
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m14.1s
4. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m54.5s
5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m15.5s
6. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +8m54.5s
7. Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +9m29.4s
8. Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +9m32.0s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m51.2s
10. Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +10m07.0s