MOTOSPORT

WRC – 80. Rajd Polski. Tanak pierwszy na testowym. Kajetanowicz walczy

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Odcinek testowy Lubiewo poprzedził start rywalizacji w 80. Rajdzie Polski, który po siedmiu latach wraca do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata.

W zawodach udział wezmą reprezentanci Rally Team, Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Polacy już na początku pokazali dobre tempo na shakedownie.

Próba Lubiewo liczyła nieco ponad 5 kilometrów. W jej pierwszym przejeździe Kajetanowicz i Szczepaniak wykręcili jeden z czołowych czasów, ex aequo z drugim biało-czerwonym duetem Marczyk/Gospodarczyk, ciesząc tempem tłumnie zgromadzoną publiczność. Przed nami cztery dni rywalizacji, która z pewnością dostarczy wielu emocji. Zapowiada się także piękna pogoda, co tylko uświetni rajdowe święto na Warmii, Mazurach i Podlasiu.

– Cieszę się, że jesteśmy na Rajdzie Polski. Wracamy po ośmiu latach nieobecności do walki o, mam nadzieję, czołowe pozycje. Natomiast to są mistrzostwa świata i każdy trzyma tutaj prawą nogę wyprostowaną. To jest dopiero mój trzeci rajd w tym roku, nie za dużo ich przejechałem, ale oczywiście postaram się zrobić swoją robotę najlepiej, jak potrafię, razem z Maćkiem i całym zespołem Rally Team. Postaram się również cieszyć się jazdą, bo wtedy, kiedy ten uśmiech pojawia się na twarzy, łatwiej się skoncentrować nad detalami, które czyta Maciek, a które wcześniej mu podyktowałem na zapoznaniu z trasą i teraz trzeba będzie je szybko adaptować do sytuacji. Od zapoznania minęło kilka dni i trasa mogła się zmienić, a na pewno zmieni się po kilku czy kilkunastu samochodach, które przejadą. Będzie sucho i ciepło, na pewno będzie dużo kurzu i mam nadzieję, że będzie szybko – komentuje Kajetan Kajetanowicz, aktualny mistrz świata WRC2 Challenger.

Na czwartkowe popołudnie organizator zaplanował Ceremonię Startu w Mikołajkach (godz. 17:00). O godzinie 19:05 ruszy pierwszy odcinek specjalny Mikołajki Arena 1 (2,5 km).

Tanak najszybszy na testowym

Nieco ponad 5-kilometrowy odcinek testowy poprzedził właściwą rywalizację w 80. Rajdzie Polski, siódmej rundzie mistrzostw świata. Najmniej czasu na pokonanie tej próby potrzebowali jedni z faworytów imprezy – estońska załoga Ott Tanak/Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid).

Odcinek testowy to dla zawodników i zespołów ostatnia okazja na doszlifowanie ustawień samochodów i wejście w rajdowy rytm przed rozpoczęciem walki o zwycięstwo i punkty. Rozgrzewkę przed 80. Rajdem Polski wytyczono na trasie o długości 5,1 km, wiodącej z miejscowości Prawdowo, przez Lubiewo, do Starych Sadów. Najszybsi zawodnicy w samochodach Rally1, w których napęd hybrydowy pozwala na chwilowe zwiększenie mocy nawet do 530 KM, pokonywali tę próbę ze średnią prędkością dochodzącą do 139 km/h.

Świetną formę, już w pierwszym przejeździe, zasygnalizowali Estończycy – Ott Tanak i Martin Jarveoja. Reprezentanci ekipy Hyundai Motorsport wykręcili czas 2:20,7 s – o 0,7 s lepszy od brytyjskiego duetu Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). Trzeci rezultat należał do zwycięzcy Rajdu Polski z 2016 roku, a więc Andreasa Mikkelsena, którego pilotuje Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid). Norwedzy stracili 1,3 s do Estończyków. Dopiero ósmy czas (+3,1 s) zanotowali liderzy mistrzostw świata, czyli Thierry Neuville i Martin Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid). Belgowie ruszali jednak na trasę jako pierwsi, odkurzając ją z zalegającego na drodze luźnego szutru i piasku, które mocno ograniczają przyczepność.

W drugim przejeździe załogi miały już znacznie lepsze warunki, ponieważ szutrową drogę „wyczyścili” także zawodnicy z kategorii WRC2, jadący rajdówkami Rally2. To znalazło odzwierciedlenie w czasach. Ponownie najszybsi byli Tanak i Jarveoja, którzy poprawili swój rezultat aż o 6,7 s. Za nimi po raz kolejny uplasowali się Evans i Martin (+1,2 s). Neuville i Wydaeghe skorzystali z lepszej przyczepności by wykręcić trzeci rezultat (+1,8 s).

Tanak jeszcze mocniej podkręcił tempo w trzeciej próbie ustanawiając najlepszy wynik odcinka testowego – 2:12,5 s. W łącznej klasyfikacji próby za nimi uplasowali się zespołowi koledzy – Neuville i Wydaeghe (+1,1 s), a na trzecią pozycję wskoczyli Adrien Formaux i Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid). Francuski duet M-Sportu od triumfatorów testowego dzieliło 1,8 s.

W stawce załóg w samochodach Rally2 najszybsza była załoga Nikolay Gryazin/Konstantin Alexandrov (Citroen C3 Rally2), która swój najlepszy, trzeci przejazd wykonała już pod koniec trwania odcinka testowego. Drugi wynik należał fińskiego duetu Roope Korhonen i Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2, +0,2 s). Debiutujący w Rajdzie Polski pięciokrotnie ruszali na trasę odcinka testowego i wspomniany rezultat osiągnęli właśnie w piątej próbie. 0,6 s do zwycięzców stracili Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Triumfatorzy 78. Rajdu Polski (jako runda FIA ERC w sezonie 2022) zaliczyli dwa przejazdy.

Drugą najszybszą załogą z Polski byli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Skoda Fabia RS Rally2). Trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski zdecydował się jednak na tylko jeden przejazd. Trzy próby wykonali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) osiągając 9. rezultat w stawce samochodów Rally2, trzeci wśród Polaków.

Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3) osiągnęli najlepszy rezultat w gronie załóg dysponujących samochodami Rally3.

O 16:20 zawodnicy zjawią się na Rynku w Mikołajkach, gdzie zaplanowano gratkę dla kibiców, a więc sesję autografów. 40 minut później, w tym samym miejscu, rozpocznie się ceremonia otwarcia zawodów. Kolejną okazję do spotkania z najlepszymi kierowcami i pilotami świata kibice będą mieli o 18:05 w Rally Fan Parku przy hotelu Gołębiewski w Mikołajkach.

Dzień zakończy pierwsze, z trzech zaplanowanych, starcie na torze Mikołajki Arena, na którym załogi toczą widowiskową rywalizację w parach. Liczący 2,5 km, pierwszy oes 80. Rajdu Polski ruszy o godz. 19:05.

80. Rajd Polski – wyniki odcinka testowego (Lubiewo, 5,1 km):

1. Tanak/Jarveoja (EST/EST, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 2:12,5 s
2. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1,1 s
3. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +1,8 s
4. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +2,3 s
5. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +2,5 s
6. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2,7 s
7. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +3,3 s
8. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +3,8 s
9. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +4,7 s
10. Gryazin/Aleksandrov (BGR/ANA, Citroen C3 Rally2) +11,6 s
12. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +12,2 s
16. Kajetanowicz/Szczepaniak (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +13,8 s
17. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +14,4 s
26. Sołowow/Baran (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +16,8 s
29. Matulka/Dymurski (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +25,5 s

Przed rajdem. Kajetan Kajetanowicz gotowy do startu w 80. Rajdzie Polski

To już w ten weekend! Dokładnie w dniach od 27 do 30 czerwca na szutrowych odcinkach Warmii i Mazur rozegrany zostanie 80. Rajd Polski, który wraca do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata. W tym wielkim rajdowym święcie udział wezmą aktualni mistrzowie świata WRC2 Challenger, czyli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Załoga Rally Team do swojego trzeciego startu w tym sezonie przygotowywała się właśnie na Mazurach.

Kajetan Kajetanowicz, pilotowany przez Macieja Szczepaniaka, już w najbliższy weekend wyruszy na piekielnie szybkie i widowiskowe oesy jubileuszowego 80. Rajdu Polski, siódmej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Polski duet ma za sobą już dwa dni testów, podczas których wraz z zespołem RaceSeven starał się znaleźć jak najlepsze ustawienia swojej Škody Fabii RS Rally2 przed właściwą rywalizacją.

– Za nami dwa dni testów już na mazurskich szutrach. Trochę czuję się tutaj jak u siebie, chociaż dawno nie miałem okazji tu startować. Śmiało mogę powiedzieć, że obecnie znam lepiej trasy odległych, zagranicznych rund WRC. Jednak Rajd Polski darzę szczególnym sentymentem, kiedyś byliśmy tu bardzo szybcy. Wspaniale będzie znów wystartować w polskiej rundzie, przed naszą publicznością. Już teraz panuje tu gorąca atmosfera, a podczas samego rajdu mnóstwo kibiców na pewno będzie dodawać nam skrzydeł i też trochę odwagi, bo trzeba być odważnym na tych odcinkach specjalnych. Rajd Polski jest bardzo szybki, od początku prawa noga musi być tu wyprostowana. Mam nadzieję, że znaleźliśmy właściwe ustawienia na testach. Cieszę się, że tutaj jestem i mam nadzieję, że kibice również będą cieszyć się moją jazdą – mówił Kajetan Kajetanowicz, kierowca Rally Team.

Dla Kajetanowicza będzie to dziesiąty oficjalny start w Rajdzie Polski. Swój debiut zaliczył tutaj w 2006 roku za kierownicą Peugeota 206 XS. Pierwszy triumf na mazurskich odcinkach specjalnych odniósł w 2010 roku, jadąc Subaru Imprezą i zostawiając w tyle wiele mocniejszych, jak na tamte czasy rajdówek. Rok później powtórzył sukces, ponownie stając na najwyższym stopniu podium. Trzecia i zarazem najbardziej pamiętna wygrana w Rajdzie Polski przypadła jednak na sezon 2013. Na rozmokniętych i błotnistych szutrowych oesach w swoim Fordzie Fiesta R5 stoczył fantastyczną batalię o wygraną z legendarnym Bryanem Bouffierem, wygrywając także z prawdziwą plejadą rajdowych gwiazd, takich jak Robert Kubica, Krzysztof Hołowczyc, Jan Kopecký czy Michał Sołowow. Przed rokiem natomiast Kajetanowicz i Szczepaniak pojawili się na odcinkach specjalnych 79. Rajdu Polski jako załoga funkcyjna.

W tym sezonie organizator przygotował dla uczestników prawie 304 kilometry oesowej rywalizacji. W czwartkowe popołudnie (27 czerwca godzina 17:00) załogi w swoich rajdówkach pojawią się na rynku w Mikołajkach, gdzie odbędzie się Ceremonia Startu. Zaraz po niej ruszą na położoną nieopodal Mikołajki Arenę, gdzie rozpoczną się zmagania. Około godziny 19:05 wystartuje widowiskowy OS 1 Mikołajki Arena (2,5 km).

W piątkowy poranek (28 czerwca) około godziny 8:45 zawodnicy wyjadą na trasę najdłuższego odcinka w całym rajdzie, czyli OS 2 Stańczyki (29,4 km). Po nim załogi przejadą jeszcze OS 3 Wieliczki (12,9 km) oraz OS 4 Olecko (13,2 km). Tego dnia nie będzie serwisu, a jedynie strefa zmiany opon i czas na dotankowanie. Po nich kierowcy i ich rajdówki ponownie przejadą te same oesy co przed południem, a pierwszy etap rajdu zamknie OS 8 Mikołajki Arena (2,5 km). Łącznie tego dnia do pokonania będzie 113,5 oesowych kilometrów.

W sobotę (29 czerwca) załogi przejadą cztery odcinki, z których trzy pokonywane będą przez nich dwukrotnie, co daje łącznie 124,1 kilometrów rywalizacji. Nieco dłuższa będzie pierwsza tego dnia pętla, na którą złożą się OS 9 Świętajno (18,5 km), OS 10 Gołdap (19,9 km), OS 11 Czarne (22,4 km) oraz OS 12 Mikołajki Arena (2,5 km). Po planowanym serwisie po godzinie 16:00 rozpocznie się druga część piątkowych zmagań, podczas której załogi przejadą ponownie trzy pierwsze oesy z porannej pętli.

Niedziela (30 czerwca) tradycyjnie zakończy zmagania w 80. Rajdzie Polski. Na odcinkach specjalnych załogi pojawią się około godziny 9:00. Na pierwszy ogień pójdzie OS 16 Gmina Mrągowo (20,8 km), a następnie OS 17 Mikołajki (10,73 km), który zawierać będzie fragment pokonywanego trzykrotnie w trakcie zmagań odcinka Mikołajki Arena, ale w zmienionej konfiguracji. Po przegrupowaniu zawodnicy ponownie przejadą te same oesy, a rajd zakończy, będący także Power Stagem OS 20 Mikołajki z metą na Mikołajki Arenie. Nieoficjalnych zwycięzców imprezy powinniśmy poznać około godziny 15:00.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button