Najbardziej zaawansowany technologicznie produkt Solarisa: Urbino 12 hydrogen, odwiedził kilka polskich miast.
Walory i możliwości autobusu wodorowego były zaprezentowane włodarzom miast i przedstawicielom miejskich zakładów komunikacyjnych w Jaworznie, Krakowie, Koninie, Włocławku i Poznaniu.
Solaris jest europejskim liderem rozwiązań bezemisyjnych w autobusach miejskich. Wraz z premierą autobusu wodorowego Urbino 12 hydrogen, która odbyła się w czerwcu 2019 roku, podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, producent poszerzył swoją ofertę o pojazd z niezwykle zaawansowanym technologicznie rodzajem napędu. Zasilany wodorem autobus w tym tygodniu jest prezentowany w Jaworznie, Krakowie, Koninie, Włocławku i Poznaniu. Operatorzy mają możliwość bezpośredniego obejrzenia pojazdu, zapoznania się z jego nowoczesną technologią, jak również odbycia jazdy testowej. Autobusy wodorowe są jedną z rozważanych możliwości w tych miastach, w zakresie inwestycji w rozwój bezemisyjnego transportu publicznego przyszłości.
Urbino 12 hydrogen do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu – oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach najnowszej generacji. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy te nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Co więcej, dzięki zastosowanej technologii autobusy Urbino 12 hydrogen zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.
Transformacja transportu publicznego na zeroemisyjny, czyli najbardziej przyjazny mieszkańcom i środowisku, to cel, który stawiają przed sobą kolejne europejskie miasta. Wprowadzając do portfolio autobus napędzany wodorem, Solaris celnie odpowiedział na to zapotrzebowanie. Z oferty skorzystali już klienci w Holandii, Niemczech, Szwecji oraz we Włoszech, zamawiając łącznie kilkadziesiąt Solarisów napędzanych energią elektryczna z wodoru. Teraz o jego zaletach przekonają się operatorzy transportu publicznego w Polsce.
MPK Poznań chce kupić autobusy napędzane wodorem
Wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych przesłało MPK Poznań do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Natomiast w niedzielę, 31 stycznia, przedstawiciele MPK oraz Miasta Poznań mieli okazję sprawdzić możliwości wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen.
Obecnie jednak zakup autobusów wodorowych byłby możliwy jedynie po uzyskaniu dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Stąd zainteresowanie MPK Poznań programem „Zielony transport publiczny”, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Dofinansowanie dotyczące zakupu pojazdów wodorowych sięga 90 proc.
– Przesłaliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów napędzanych wodorem – wyjaśnia Wojciech Tulibacki. – Wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Jeżeli otrzymamy wsparcie, rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025. Mowa o 38 pojazdach o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.
– Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km – mówi Mateusz Figaszewski z Solaris Buch&Coach. – Energia elektryczna powstaje na pokładzie autobusu z wykorzystaniem ogniwa paliwowego. Następnie przekazywana jest do układu napędowego i niewielkiej baterii. Pojazd, poza parą wodną, nie generuje absolutnie żadnych szkodliwych substancji.
W Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej (pod ciśnieniem 350 atmosfer) w zbiornikach znajdujących się na dachu. Wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus jest wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest głównie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.