POLSKA

Jest wniosek o uchylenie immunitetu i tymczasowy areszt dla Dariusza Mateckiego!

Polska po PiS

Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie posła Dariusza Mateckiego do odpowiedzialności karnej oraz jego zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie.

Działanie dla osiągnięcia korzyści majątkowej i osobistej, zacieranie śladów, zawarcie pozornych umów o pracę z Lasami Państwowymi... To tylko niektóre zarzuty, które posłowi PiS Dariuszowi Mateckiemu chce postawić Prokuratura.

Pociągnięcie posła na Sejm RP do odpowiedzialności karnej oraz jego zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu RP (art. 7b ust. 1 i 4 oraz art. 10 ust. 1, 4 i 5 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora – Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).

Wniosek o uchylenie immunitetu posłowi Dariuszowi Mateckiemu w zakresie możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności karnej oraz zatrzymania i tymczasowego aresztowania przygotowano i skierowano w śledztwie prowadzonym w Zespole Śledczym Nr 2 Prokuratury Krajowej.

Postępowanie to dotyczy nieprawidłowości w zarządzaniu, rozdysponowaniu i rozliczaniu środków finansowych pochodzących z Funduszu Sprawiedliwości, poprzez udzielanie w sposób uznaniowy i dowolny wsparcia finansowego beneficjentom programów nieposiadających związku z celami ww. Funduszu, co stanowiło działanie na szkodę interesu publicznego – Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz interesu prywatnego skutkującego ograniczeniem dostępności środków pochodzących z Funduszu uprawnionym podmiotom, tj. o czyn z art. 231 § 1 i 2 k.k.

Zakresem śledztwa objęto także badanie legalności wydatkowania środków pochodzących z Funduszu Sprawiedliwości, w tym wystawianie i posługiwanie się fakturami poświadczającymi nieprawdę co do okoliczności faktycznych przez podmioty realizujące zadania finansowane ze środków uzyskanych z przyznanych dotacji oraz wypłaty fikcyjnych wynagrodzeń z tytułu realizacji zadań będących podstawą dofinansowania, które mogły wypełniać znamiona przestępstwa z art. 299 § 1 kk – „pranie brudnych pieniędzy”.

Postanowieniem z dnia 20 grudnia 2024 r. do postępowania Zespołu Śledczego Nr 2 Prokuratury Krajowej dołączono śledztwo Prokuratury Okręgowej w Szczecinie w sprawie wprowadzenia w błąd co do zamiaru faktycznego świadczenia pracy na rzecz Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych oraz na rzecz Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie i osiągnięcia z tego tytułu korzyści majątkowej oraz przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych poprzez podjęcie działań mających na celu fikcyjne zatrudnienie w tych instytucjach Dariusza Mateckiego oraz poświadczenia nieprawdy w dokumentach, tj. o czyn z art. 231 § 1 kk i art. 271 § 1 kk., z uwagi na zachodzącą łączność podmiotową.

Zgromadzony materiał dowodowy w szczególności w postaci depozycji podejrzanych i świadków, zapisów elektronicznych nośników informacji oraz urządzeń służących do ich utrwalania, dokumentów, oględzin przedmiotów zabezpieczonych podczas czynności przeszukania, a w tym 20 elektronicznych nośników pamięci oraz telefony komórkowe, analizy przepływów finansowych opracowanej przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, dostarczył podstaw do przyjęcia dostatecznie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez Dariusza Mateckiego 6 przestępstw.

Czyny opisane w pkt I i III wniosku miały polegać na podejmowaniu przez Dariusza Mateckiego działań wspólnie i w porozumieniu z ustalonymi osobami, w tym z funkcjonariuszami publicznymi z Ministerstwa Sprawiedliwości, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej i osobistej, w ramach ustalonego podziału ról, skutkujących przekroczeniem uprawnień przez tych urzędników, w celu przywłaszczenia powierzonego im mienia, w ten sposób, że przed formalnym złożeniem ofert w ramach VII i VIII konkursu na powierzenie realizacji zadań z Funduszu Sprawiedliwości przekazał projekty ofert Stowarzyszenia Fidei Defensor z siedzibą w Szczecinie oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Zdrowia z siedzibą w Szczecinie ustalonym funkcjonariuszom Ministerstwa Sprawiedliwości, którzy następnie przekazali te projekty ustalonym urzędnikom Ministerstwa Sprawiedliwości, w celu dokonania oceny błędów i braków oraz wskazania zakresu ich uzupełnienia, a tak poprawione oferty złożone w ww. konkursach uzyskały pozytywne oceny formalne i merytoryczne, co skutkowało zawarciem umów i przyznaniem tym podmiotom dotacji celowych z Funduszu Sprawiedliwości, a w tym:
– w ramach VII konkursu Stowarzyszeniu Przyjaciół Zdrowia z siedzibą w Szczecinie na lata 2020-2023 w wysokości 7.736.000 zł,
– w ramach VIII konkursu Stowarzyszeniu Fidei Defensor z siedzibą w Szczecinie na lata 2020-2023 w wysokości 7,126.665 zł, przy czym wypłata dotacji w kwocie 2.954.666 zł została wstrzymana,
powyższe kwoty zostały następnie wydatkowane przez ww. Stowarzyszenia niezgodnie z przeznaczeniem, tj. na opłacanie nierzetelnych faktur oraz wypłacanie wynagrodzenia za pozorne zatrudnienie, czym działał na szkodę interesu publicznego, wyrządzając szkodę w mieniu Skarbu Państwa, oraz na szkodę interesu prywatnego poprzez ograniczenie dostępności środków pochodzących z Funduszu Sprawiedliwości innym uprawnionym podmiotom, tj. czyn z art. 231 § 1 i 2 kk w zw. z art. 284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 1 kk i art. 13 §1 kk w zw. z art. 284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk w zw. z art. 21 § 1 kk oraz czyn z art. 231 § 1 i 2 kk w zw. z art. 284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk w zw. z art. 21 § 1 kk.

Czyn opisany w pkt II wniosku miał polegać na podjęciu przez Dariusza Mateckiego działań wspólnie i w porozumieniu z ustalonymi osobami w tym z funkcjonariuszami publicznymi z Ministerstwa Sprawiedliwości, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej i osobistej, w ramach ustalonego podziału ról, skutkujących przekroczeniem uprawnień przez tych urzędników, w celu przywłaszczenia powierzonego mienia, w ten sposób, że spowodował, iż ustaleni funkcjonariusze Ministerstwa Sprawiedliwości wbrew zasadom ogłoszonego konkursu wskazali m.in. Stowarzyszenie Fidei Defensor (Stowarzyszenie Nowy Kaliber) jako te, które ma otrzymać dotację w ramach V konkursu na powierzenie realizacji zadań ze środków Funduszu Sprawiedliwości, co skutkowało zawarciem umowy i przyznaniem temu podmiotowi z Funduszu Sprawiedliwości na lata 2020-2023 dotacji celowej w wysokości 5.029.100 zł, które to mienie w postaci pieniędzy we wskazanej kwocie, stanowiące mienie wielkiej wartości, zostało wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem, tj. na opłacanie nierzetelnych faktur oraz wypłacanie wynagrodzenia za pozorne zatrudnienie, czym działał na szkodę interesu publicznego, wyrządzając szkodę w mieniu Skarbu Państwa, oraz na szkodę interesu prywatnego poprzez ograniczenie dostępności środków pochodzących z Funduszu Sprawiedliwości innym uprawnionym podmiotom, tj. czyn z art. 231 § 1 i 2 kk w zw. z art. 284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk w zw. z art. 21 § 1 kk;

Czyn opisany w pkt IV wniosku miał polegać na podjęciu przez Dariusza Mateckiego czynności w krótkich odstępach czasu, ze z góry powziętym zamiarem, mających na celu udaremnić oraz znacznie utrudnić stwierdzenie przestępnego pochodzenia środków płatniczych w kwocie nie mniejszej niż 447.500 zł w ten sposób, że wiedząc, iż pochodzą one z korzyści związanej z popełnieniem przestępstwa polegającego na wyrządzeniu Skarbowi Państwa szkody majątkowej w wielkich rozmiarach i sprzeniewierzenia kwoty pieniężnej w wysokości 16.544.945,33 zł, stanowiącej sumę wypłaconych Stowarzyszeniu Fidei Defensor z siedzibą w Szczecinie i Stowarzyszeniu Przyjaciół Zdrowia z siedziba w Szczecinie dotacji z Funduszu Sprawiedliwości, przyjął środki płatnicze pochodzące z pieniędzy z wynagrodzeń z tytułu fikcyjnego zatrudnienia oraz nienależnie uzyskiwanych dochodów od ustalonych osób, a następnie używał ich, przeznaczając na prywatne cele, tj. czyn z art. 299 § 1 i 5 kk w zw. z art. 12 kk;

Czyny opisane w pkt V i VI wniosku miały polegań na podejmowaniu działań wspólnie i w porozumieniu z funkcjonariuszami publicznymi, tj. Dyrektorem Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych, Dyrektorem Generalnym Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz Dyrektorem Regionalnym Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie, w ramach ustalonego podziału ról, skutkujących przekroczeniem przez ww. uprawnień, w ten sposób, że nie mając zamiaru wykonywać pracy i jej faktycznie nie wykonując na rzecz Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych i Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie zawarł z tymi podmiotami 2 pozorne umowy o pracę na czas nieokreślony (pierwszą 20 czerwca 2020 r., drugą 13 stycznia 2023 r.), bez uzasadnionej merytorycznie i faktycznie potrzeby, a następnie poświadczył nieprawdę co do okoliczności mających znaczenie prawne w dokumentach potwierdzających wykonanie pracy, która w rzeczywistości nie była wykonana, co skutkowało uzyskaniem nieuprawnionej korzyści majątkowej w łącznej kwocie 163.138,21 zł z tytułu fikcyjnego wynagrodzenia w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie oraz w kwocie 320.722,21 zł z tytułu fikcyjnego zatrudnienia w Centrum Informacyjnym Lasów Państwowych, czym dział na szkodę Skarbu Państwa reprezentowanego przez te instytucje, tj. czyny z art. 231 § 1 i 2 kk w zb. z art. 271 § 1 i 3 kk w zw. z art. 11 § 2 kk w zw. z art. 12 kk.

Duże prawdopodobieństwo popełnienia przez posła Dariusza Mateckiego wskazanych powyżej czynów oznacza wystąpienie przesłanki ogólnej stosowania środków zapobiegawczych, określonej w art. 249 § 1 kpk. Ponadto ustalone okoliczności sprawy, tj. natura i specyfika działalności przestępczej, działanie wspólnie i w porozumieniu z innymi osobami, stwarzają realną obawę, że Dariusz Matecki będzie bezprawnie utrudniał postępowanie, co w związku z koniecznością zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania uzasadnia wniosek o zatrzymanie w celu przeprowadzenia z jego udziałem czynności procesowych oraz niezwłocznego wystąpienia z wnioskiem do sądu o zastosowanie środka zapobiegawczego w postaci tymczasowego aresztowania z uwagi na istniejącą obawę matactwa oraz grożącą surową karę.

Czyny zabronione, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że zostały popełnione przez posła Dariusza Mateckiego, charakteryzują się wysokim stopniem społecznej szkodliwości i zagrożone są karą pozbawienia wolności do lat 10.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button