Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie posła na Sejm RP Mariusza Błaszczaka do odpowiedzialności karnej.
Pociągnięcie posła na Sejm RP do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu RP (art. 7b ust. 1 i 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora – Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).
Prokuratura Okręgowa w Warszawie Wydział do Spraw Wojskowych prowadzi postępowanie o sygn. 3041-8 Ds.115.2024 w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w okresie od 28 lipca 2023 r. do 17 września 2023 r. w Warszawie przez funkcjonariuszy publicznych, tj. żołnierzy i pracowników Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie poprzez doprowadzenie do podjęcia decyzji nr 224/DOIN z 28 lipca 2023 r. i nr 225/DOIN z 31 lipca 2023 r. w sprawie zniesienia klauzuli tajności „Ściśle tajne” i „Tajne” z fragmentów dokumentu planowania operacyjnego „Plan Użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej WARTA-00101 Samodzielna Operacja Obronna-Część Główna” pomimo, że nie ustały ustawowe przesłanki ochrony zawartych w nich informacji niejawnych, a następnie ich ujawnienia i wykorzystania poprzez upublicznienie 17 września 2023 r. w Internecie i działania tym samym na szkodę Sił Zbrojnych RP i interesu publicznego, tj. o występek z art. 231 § 1 kk w zb. z art. 265 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk.
W toku prowadzonego postępowania zgromadzono materiał dowodowy o charakterze jawnym i niejawnym, a w tym:
- Dokumenty Służby Kontrwywiadu Wojskowego z przeprowadzonej kontroli doraźnej nr 1/2024 stanu zabezpieczenia informacji niejawnych w Ministerstwie Obrony Narodowej w okresie od 1 czerwca 2023 r. do 2 stycznia 2024 r.
- Dostępne w Internecie informacje o wystąpieniach Mariusza Błaszczaka.
- Dokumentację przekazaną przez Wojskowe Biuro Historyczne, Departament Ochrony Informacji Niejawnych MON oraz Szefa Sztabu Generalnego WP.
- Informacje udzielone przez Ministra Spraw Zagranicznych, Dyrektora Biura Ministra Obrony Narodowej, Dyrektora Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych, Dyrektora Wojskowego Biura Historycznego oraz TVP S.A. w likwidacji.
- Procesowe oględziny dokumentacji znajdującej się w Wojskowym Biurze Historycznym.
- Osobowe źródła dowodowe.
- Procesowe oględziny służbowych skrzynek pocztowych MILNET-I oraz MILNET-Z.
- Procesowe oględziny dysku stacji roboczej komputera znajdującego się w Wojskowym Biurze Historycznym.
- Raport z analizy kryminalnej bilingów telefonicznych.
- Opinie i stanowiska wyrażone na piśmie przez Rektora Akademii Sztuki Wojennej, Szefa Zarządu Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia P3/P7 SG WP, Szefa Sztabu Generalnego WP, Służby Wywiadu Wojskowego, zespołu biegłych powołanych przez Prokuraturę, których treść zawiera informacje niejawne.
Ocena dowodów dostarczyła podstaw do przyjęcia dostatecznie uzasadnionego podejrzenia, że Mariusz Błaszczak jako funkcjonariusz publiczny, tj. Minister Obrony Narodowej, działając w krótkich odstępach czasu, w wykonaniu z góry powziętego zamiaru, będąc zobowiązanym i odpowiedzialnym na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych do ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie Obrony Narodowej, przekroczył swoje uprawnienia określone w ww. ustawie w ten sposób, że decyzjami: nr 224/DOIN z 28 lipca 2023 r. oraz nr 225/DOIN z 31 lipca 2023 r., zniósł klauzule „Ściśle Tajne” oraz „Tajne” z dokumentów planowania operacyjnego szczebla strategicznego, pomimo że nie ustały ustawowe przesłanki ochrony zawartych w nich informacji niejawnych, a następnie 17 września 2023 r. publicznie ujawnił i wbrew przepisom ustawy o ochronie informacji niejawnych wykorzystał odtajnione przez siebie fragmenty „Planu Użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej WARTA-00101 Samodzielna Operacja Obronna część główna” i „Koncepcji Operacji dla Planu Użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej WARTA-00101 Samodzielna Operacja Obronna” w mediach, w tym na oficjalnym profilu partii „Prawo i Sprawiedliwość” na platformie X, dotyczące m.in. czasookresu prowadzenia samodzielnej operacji obronnej, określenia rubieży strategicznych i przyczółków obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz terminu przybycia Sił Sojuszniczych, przy czym dopuścił się tego czynu w celu osiągnięcia korzyści osobistych dla swojej formacji politycznej – tj. Partii i Komitetu Wyborczego „Prawo i Sprawiedliwość”, czym działał na szkodę interesu publicznego oraz spowodował wyjątkowo poważną szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej, zagrażając jej niepodległości, suwerenności, integralności terytorialnej, pozycji międzynarodowej oraz spójności Sojuszu Północnoatlantyckiego, tj. czynu z art. 231 § 2 kk w zb. z art. 265 § 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk w zw. z art. 12 § 1 kk.
Z ustalonego stanu faktycznego wynika, że Mariusz Błaszczak chcąc wykorzystać w kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu RP w październiku 2023 r. określone, zarchiwizowane dokumenty dotyczące planowania operacyjnego szczebla strategicznego, którym nadano klauzule „Ściśle Tajne i „Tajne”, polecił ustalonym osobom nieposiadającym upoważnienia do zapoznania się tymi materiałami, odnalezienie tych dokumentów w Wojskowym Biurze Historycznym, a następnie podjął 2 decyzje o nr 224/DOIN z 28 lipca 2023 r. i nr 225/DOIN z 31 lipca 2023 r. znoszące nadaną im klauzulę tajności.
Skany odtajnionych części dokumentów przekazano do Centrum Operacyjnego MON, gdzie opracowano je graficznie i naniesiono na nie zapis „Rząd Tuska, w razie wojny był gotów oddać połowę Polski” oraz przygotowano spot medialny, w którym Mariusz Błaszczak zaprezentował poszczególne fragmenty odtajnionych przez siebie dokumentów planowania operacyjnego szczebla strategicznego. Spot ten został oficjalne opublikowany na platformie X 17 września 2023 r., na oficjalnym profilu partii Prawa i Sprawiedliwości.
Mariusz Błaszczak podejmując decyzje o zniesieniu klauzuli tajności na dokumentach planowania operacyjnego „Plan Użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej WARTA-00101 Samodzielna Operacja Obronna – część Główna”, działał z naruszeniem prawa, bowiem pomimo że znajdowały się one w Woskowym Biurze Historycznym, nie ustały ustawowe przesłanki ochrony zawartych w nich informacji niejawnych: art. 5 ust. 1 pkt 1-4 i ust 2 pkt 1-3 oraz art. 6 ust. 3 i 5 ustawy o ochronie informacji niejawnych.
Minister Obrony Narodowej posiada kompetencję do podjęcia decyzji o zniesieniu lub zmianie klauzuli tajności nadanej określonym dokumentom, jednakże może to uczynić wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody osoby, która klauzulę tym dokumentom nadała. W przypadku dokumentów planowania operacyjnego zgodę na odtajnienie dokumentów powinien wydać Szef Sztabu Generalnego, bowiem to Sztab Generalny WP-Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia wykonuje i nadaje klauzulę tajności tej kategorii dokumentów.
Ministerstwo Obrony Narodowej zgody takiej nie uzyskało, a nawet nie poinformowało Szefa Sztabu Generalnego o zamiarze odtajnienia dokumentów. O zamiarze i podjęciu decyzji o odtajnieniu części dokumentów dotyczących obronności Rzeczypospolitej Polskie nie został poinformowany Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej-Zwierzchnik Sił Zbrojnych, który postanowieniem z 17 lipca 2015 r. wprowadził Polityczno-Strategiczną Dyrektywę Obronną Rzeczypospolitej Polskiej. Wiedzy tej nie miało również Biuro Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta.
Decyzja Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka o zniesieniu klauzuli tajności dokumentów i fragmentów dokumentów, które stanowiły Plan Użycia Sił Zbrojnych RP była pierwszą taką decyzją po 1989 r.
Z uwagi na chroniący posła Mariusza Błaszczaka immunitet parlamentarny, wyrażenie zgody przez Sejm RP na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej za czyn ścigany z oskarżenia publicznego warunkuje możliwość przedstawienia mu zarzutu popełnienia przestępstwa opisanego we wniosku i wykonania innych czynności procesowych z jego udziałem.