WARSZAWA

Warszawa. Trzy nowe stacje metra na Bemowie w budowie

Stolica

Prace przy budowie ostatniego odcinka linii M2 na Karolin nabierają tempa.

Po 11 stacjach otwartych w tej kadencji trwają prace przygotowawcze przy budowie kolejnych trzech. Na razie na terenie przyszłych stacji Karolin, Chrzanów i Lazurowa rozpoczyna się grodzenie terenu, zabezpieczane są drzewa. Niedługo zaplanowana zostanie również czasowa organizacja ruchu.

Rozpoczyna się budowa ostatniego etapu linii M2 na Karolin. Na nowym czterokilometrowym odcinku linii M2 na Bemowie powstaną: Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, stacje pasażerskie C01 Karolin, C02 Chrzanów i C03 Lazurowa, a także położone pomiędzy nimi wentylatornie.

Aleksandra Śniegocka-Goździk i Rafał Trzaskowski na placu budowy stacji metra Lazurowa (fot. E. Lach/UMW)

Prezydent na placu budowy

Pieniądze na budowę metra były zagrożone. Przez cały czas lobbowaliśmy w Brukseli, żeby móc nadal korzystać z unijnych funduszy. Chociaż cały czas jest problem z przyjęciem KPO to mam nadzieję, że uda się go odblokować, bo bez pieniędzy europejskich czy też rządowych trudno realizować tak wielkie inwestycje – mówił dziś prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się obok budowy stacji Lazurowa prezydent przypomniał też, jaki są plany rozwoju sieci metra w związku z rosnącą liczbą pasażerów.

Wracamy do obłożenia metra sprzed pandemii, rocznie mamy znów ponad 180 mln pasażerów. Rozpoczęliśmy planowanie III linii metra – mam nadzieję, że wkrótce zaczniemy ją budować. Mamy też w planach kolejne linie, zależy nam, żeby ten plan brał pod uwagę wszystkie strategiczne kwestie rozwoju miasta.

W okolicy przyszłych stacji i wentylatorni na tym odcinku linii M2 trwają roboty drogowe i przygotowania do wprowadzenia czasowej organizacji ruchu.

– Te górki pamiętają, jak byłam dzieckiem. Chcę bardzo podziękować prezydentowi za nieustępliwość w budowie metra. Wiem, że mieszkańcom Bemowa bardzo na tym zależy. Chciałabym też przeprosić, że przez trzy lata będą utrudnienia w komunikacji. Będziemy się jednak starali wszystko zorganizować z największą korzyścią dla mieszkańców – mówiła podczas konferencji Aleksandra Śniegocka-Goździk, radna m.st. Warszawy.

Stacja metra Karolin – wizualizacja (fot. UMW)

Zabezpieczenia i monitoring

W miejscu, gdzie będzie STP Karolin, przygotowano zaplecze budowy. Trwają rozbiórki oraz grodzenie terenu. Zabezpieczane są drzewa, które w tym miejscu będą zachowane. Wykonywana jest też kanalizacja.

Standardowe – dla tego etapu budowy – roboty przy przyłączach elektrycznych oraz wodno-kanalizacyjnych toczą się już przy wszystkich zaplanowanych stacjach i wentylatorniach. Z kolei na terenie przyszłej stacji C01 Karolin dodatkowo zabezpieczane są budynki. Zamontowane zostały tutaj repery, czyli elementy służące do wykonywania pomiarów. To jeden z elementów systemu monitorującego oddziaływanie budowy na obiekty znajdujące się w pobliżu.

Stacja metra Lazurowa – wizualizacja (fot. UMW)

Informacje o budowie

Informacje o budowie odcinka na Karolin można uzyskać w Czasowym Punkcie Informacyjnym, który znajduje się na Bemowie – pomiędzy ul. Górczewską a Kossutha (na wysokości numeru 12). Czynny jest w dni powszednie w godzinach 7:00-19:00. Można również wysłać maila z pytaniami na adres: bemowo@budowametra.pl oraz skontaktować się z pracownikami wykonawcy pod numerem telefonu: 785 850 151.

STP Karolin – wizualizacja (fot. UMW)

Prace archeologiczne

Kości słonia leśnego, kilkusetletnia studnia czy czaszki prażubrów – takich odkryć dokonali archeolodzy podczas dotychczasowych prac przy budowie linii M2. W dalszym ciągu Metro Warszawskie poszukuje archeologów, którzy będą nadzorować prace na budowie kolejnych stacji i zabezpieczą ewentualne znaleziska.

Odcinek już był sprawdzany przez archeologów podczas badań powierzchniowych. Odnaleziono między innymi guziki mundurowe świadczące o dużych obozach wojskowych z okresu wojny północnej z początków XVIII wieku.

Dlatego Metro Warszawskie ogłosiło przetarg nieograniczony na nadzór archeologiczny przy rozbudowie linii M2. Wystartować w nim mogą ci, którzy dysponują zapleczem złożonym z co najmniej dwóch osób na stanowiskach konserwatorów zabytków archeologicznych, a także posiadają pracownię zajmującą się konserwacją zabytków metalowych, ceramiki, drewna archeologicznego oraz surowców organicznych. Muszą mieć również możliwość ich przechowywania.

Otwarcie ofert w przetargu nastąpi 28 lutego.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button