Setki tysięcy metrów kwadratowych nowej nawierzchni, prace o wartości blisko 140 milionów złotych – to najkrótsze podsumowanie tegorocznego sezonu remontowego na stołecznych ulicach.
Za nami kilkadziesiąt remontów, w tym zarówno szybkich frezowań, jak i kompleksowych przebudów dróg.
– Warszawscy drogowcy wykorzystują do maksimum dostępny czas i środki dbając o poprawę stanu dróg w stolicy – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy i dodaje – W tym sezonie ich prace objęły ponad 350 tysięcy metrów kwadratowych dróg. To więcej niż powierzchnia 50 boisk piłkarskich. Dzięki temu stołeczni kierowcy mogą cieszyć się kolejnymi dziesiątkami kilometrów równych tras, piesi nowymi chodnikami, a rowerzyści wytyczonymi ścieżkami rowerowymi.
W tym roku Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził już 34. remonty jezdni w całej Warszawie, począwszy od Gniewkowskiej na wolskich Odolanach, przez rondo Dmowskiego w Śródmieściu, aż po ulicę Zdziarską na Białołęce. W zeszły weekend ekipa remontowa pracowała na Siekierkach, w ciągu ulic Polska-Gościniec, gdzie w krótkim czasie udało się położyć blisko 10 000 m2 nowej nawierzchni.
– W tym roku prace udało się przeprowadzić na wielu ważnych i mocno uczęszczanych drogach. Co warte podkreślenia przy okazji remontów oprócz nowej nawierzchni na jezdniach pojawiały się również elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Zadbano o wytyczenie wielu nowych przejść dla pieszych, a także doświetlenie tych istniejących. Jako radni staramy się, aby środków na tego typu prace było jak najwięcej – mówi Iwona Wujastyk, radna i przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy
Rekordowe wakacje
Minimalizując utrudnienia dla mieszkańców, prace prowadzone są kiedy natężenie ruchu jest najmniejsze. Tradycyjnie więc najwięcej prac toczyło się podczas długiego weekendu majowego oraz w okresie wakacyjnym. W ten sposób od maja do sierpnia remonty przeszły m.in. takie ulice jak Wał Miedzieszyński, Międzyborska, Kijowska, Powsińska, Jagiellońska czy ciąg Czecha-Trakt Brzeski. W skali całego roku rekordowym miesiącem był sierpień, kiedy to wyremontowano blisko 100 000 m2 jezdni.
Pracowity cały rok
Drogowcy nie próżnowali również przez resztę roku. Pierwsze remonty miały miejsce już w kwietniu. Poza ul. Gniewkowską odnowione zostały wtedy ulice Jana Kazimierza i Krasińskiego. Szybkie weekendowe remonty, czyli znak rozpoznawczy warszawskich drogowców, kontynuowane były także po wakacjach. W samym tylko wrześniu wyremontowano blisko 50 000 m2 nawierzchni na ulicach Łukowskiej, Potrzebnej, czy też Wiertniczej.
Szczególnie istotny był ostatni ze wspomnianych remontów. Prace podzielone były na cztery etapy i prowadzone były weekendami na przełomie sierpnia i września. Był to drugi co do wielkości i jednocześnie najdroższy z tegorocznych remontów. Udało się wyremontować obie nitki ulicy na całej jej długości. Równocześnie remont przeszły też chodniki po obu stronach jezdni oraz sygnalizacja świetlna, dodatkowo powstała także nowa droga dla rowerów.
Sezon remontowy zbliża się do końca, ale stołeczny ZDM nie zwalnia tempa. Korzystając z dobrej pogody, jeszcze dziś rozpoczną się prace na południowej nitce ulicy Słomińskiego. Prace potrwają od piątku, 12 października, od godz. 22.00 do poniedziałku, 15 października, do godz. 4.00. Roboty obejmą 870-metrowy odcinek drogi od ul. Alka Dawidowskiego do mostu Gdańskiego. To ok. 7000 m2 nowej nawierzchni jezdni. W planach na ten rok są jeszcze remonty na ulicach Czołowej, W. Sławka i Kołowej.
Plany na przyszłość
Weekendowe remonty dróg to nie wszystko. Kilka ulic doczekało się w tym roku kompleksowej przebudowy. To przede wszystkim ul. Miodowa i pl. Krasińskich, które stały się przedłużeniem Traktu Królewskiego. Wcześniej kompleksowe prace prowadzone były na ulicy Podleśnej. Warszawscy drogowcy wciąż pracują na Lindleya oraz „obwodnicy Targówka”, czyli ciągu ulic Ossowskiego – Handlowa – Myszkowska. Inwestycje te zakończą się jeszcze w tym roku.
– Koniec sezonu budowlanego oznacza, że czas najwyższy zacząć planować działania na następny rok. W planach remontowych na 2019 r. są takie ulice jak aleja Krakowska, Czerniakowska, Leszno, Modlińska, Połczyńska, Rudnickiego, Wałbrzyska, Wisłostrada czy rondo Żaba – zapowiada Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
(UMW)