Most pieszo-rowerowy przez Wisłę zwany kładką oraz kilka nowych tuneli i wiaduktów to najważniejsze inwestycje drogowe realizowane w minionym roku w stolicy.
Trwają również prace w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy – tylko w ostatnich 12 miesiącach przebudowane zostały ulice: Polna, Bracka oraz Chmielna.
Pod szyldem Nowego Centrum Warszawy – pilotowanego przez Zarząd Dróg Miejskich –realizowane są kolejne przedsięwzięcia, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz pieszych. Taką metamorfozę przejdzie m.in. kwartał ulic Złotej i Zgoda, a plac Centralny stanie się zielonym miejscem spotkań i wypoczynku. Na finiszu jest również budowa parkingu podziemnego na placu Powstańców Warszawskich oraz przebudowa placu Na Rozdrożu. Wszystkie inwestycje zakończą się w tym roku.
– Warszawa się zmienia. Tworzymy dla mieszkanek i mieszkańców miasto wygodne, przyjazne i dostępne. Miasto, w którym chce się żyć – mówi prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.
Nowe Centrum Warszawy
W ramach projektu Nowe Centrum Warszawy kolejne fragmenty Śródmieścia sukcesywnie „oddawane” są mieszkańcom – stają się miejscem spotkań i spacerów oraz wypoczynku w cieniu (również wysokiej) zieleni.
W czerwcu zakończyła się kompleksowa modernizacja ulicy Polnej – na odcinku od Trasy Łazienkowskiej do placu Unii Lubelskiej. Podczas prac wymieniona została nawierzchnia, uporządkowano parkowanie, dosadzono nowe drzewa i niską zieleń. Stare latarnie wymieniono na energooszczędne, a nowe, wyniesione przejścia dla pieszych zostały doświetlone i dobrze oznakowane.
Również odmieniona Bracka robi wrażenie. Ta niegdyś zastawiona parkującymi samochodami uliczka zmieniła się w efektowny, zielony deptak zachęcający do spacerów i odpoczynku w cieniu drzew. Przed remontem na Brackiej rosło ich tylko 15 sztuk. Po przebudowie, czyli w lipcu oprócz nowych, dorodnych, ok. 9-metrowych platanów i klonów (łącznie 33 szt.), posadzono też okazałe krzewy soliterowe, krzewy niskie oraz byliny.
Na przełomie jesieni i zimy zakończyły się prace na ul. Chmielnej. Pojawiły się drzewa i krzewy, zainstalowano nowe ławki. Zieleń na Chmielnej absorbować będzie wodę opadową – w ramach prac wykonane zostało odwodnienie uwzględniające magazynowanie „deszczówki”.
Most, który łączy
Ma 452 metrów długości, łączy Śródmieście z Pragą, z jednego brzegu Wisły na drugi można nim przejść w 6 minut. 28 marca ub.r., po dwóch latach od rozpoczęcia prac, na miesiąc przed terminem, otwarty został most pieszo-rowerowy w Warszawie. W pierwszym spacerze po nowo wybudowanej przeprawie wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski i tłumy mieszkanek i mieszkańców stolicy.
– Bez fajerwerków i wstęg. Razem z ludźmi. Po prostu. Most pieszo-rowerowy już otwarty. Liczę na to, że stanie się on symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki, warszawiacy i nasi goście będą chętnie korzystać – mówił podczas otwarcia mostu Rafał Trzaskowski.
Mieszkańcy miasta oraz turyści polubili most. Do końca 2024 roku z popularnej „kładki” skorzystało ponad 3,5 mln użytkowników. Inwestycja stała się modnym miejscem spotkań czy też sesji zdjęciowych oraz publikacji w social mediach.
– Most zbliża śródmiejskie bulwary i Pragę. To ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły – dodaje prezydent Rafał Trzaskowski.
W październiku otwarte zostało nowe przejście dla pieszych przez Wisłostradę, tuż przy moście – na skrzyżowaniu Wybrzeża Kościuszkowskiego i ul. Karowej.
Parking z zielonym „dachem”
Pod placem Powstańców Warszawy zbudowany został parking z 420 miejscami postojowymi. Dzięki temu parkowanie z okolicznych ulic i placów uda się przenieść pod ziemię, urządzając na powierzchni nową przestrzeń publiczną. Obiekt powstaje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, w całości finansuje koszty inwestycji i będzie eksploatował parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany w zarządzanie miastu. Za realizację przedsięwzięcia ze strony Warszawy odpowiada Zarząd Transportu Miejskiego.
Aktualnie trwają odbiory techniczne parkingu. Po ich zakończeniu rozpocznie się „urządzanie” powierzchni rekreacyjnej na powierzchni obiektu, gdzie powstanie zielona przestrzeń wypoczynkowa w formie skweru.
Wygodniejszy plac Na Rozdrożu
Zakończyły się najważniejsze etapy modernizacji placu Na Rozdrożu – trwają ostatnie prace wykończeniowe i poprawki. Przebudowa zmieniła plac w wygodną, dostępną przestrzeń. Na nowo zorganizowany został system przejść naziemnych oraz ścieżek rowerowych przy placu. Działają również windy umożliwiające dostanie się na powierzchnię – z przystanków Trasy Łazienkowskiej.
Bezpieczne tunele i wiadukty
W minionym roku rozpoczęła się budowa wiaduktu wzdłuż ulicy Chełmżyńskiej w Rembertowie – nad linią kolejową oraz ulicami Chłopickiego i Strażacką. Wiadukt będzie częścią drogi biegnącej pomiędzy skrzyżowaniem ulicy Chełmżyńskiej i Stelmachów po południowej stronie linii kolejowej, a rondem na skrzyżowaniu z ulicą Chełmżyńską po stronie północnej. Wspólna realizacja z PKP PLK ma być gotowa na koniec 2025 r.
W Rembertowie i Wesołej powstaną kolejne bezkolizyjne, poprawiające bezpieczeństwo przejazdy, na budowę których trwają właśnie przetargi.
W Wesołej wybudowany zostanie tunel w ulicy 1 Praskiego Pułku, w którym znajdzie się jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronnym chodnikiem oraz ścieżką rowerową.
W Rembertowie – po wiadukcie w ciągu ul. Chełmżyńskiej – powstanie tunel pod linią kolejową oraz ul. Cyrulików. Nowa droga prowadząca do tunelu rozpocznie się u zbiegu ulic Marsa i Ilskiego, gdzie wybudowane zostanie rondo. Tunel będzie miał jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu.
Modernizacja wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską
Rozpoczęta w 2023 r. inwestycja obejmuje odcinek Trasy Łazienkowskiej o długości ok. 900 m i polega na rozbiórce i odbudowie wiaduktów nad ul. Paryską oraz budowie zabezpieczeń akustycznych w al. Stanów Zjednoczonych od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej. Jesienią ub.r. zakres robót został poszerzony o wymianę podbudowy obydwu jezdni al. Stanów Zjednoczonych. Pierwszy z nowych wiaduktów jest już gotowy i po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie przejmie ruch w obydwu kierunkach. Rozpocznie się wówczas przebudowa wiaduktu południowego.
W ramach inwestycji posadzone zostaną 73 drzewa, blisko 15 tys. krzewów, byliny, pnącza oraz wysiane będą trawniki.
Rozbudowa ul. Kąty Grodziskie
Prace na Białołęce odbywają się na odcinku o długości ok. 1700 m – od ul. Zdziarskiej do ul. Berensona, z wyłączeniem ok. 120 m metrów budowanych przez dewelopera. Inwestycja uwzględnia także roboty MPWiK polegające na budowie na części ulicy kanalizacji ściekowej. Nowa jezdnia zapewni po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Powstaną także obustronne chodniki i nowe oświetlenie. Posadzona zostanie nowa zieleń – 84 drzewa, 400 krzewów i trawniki. Otwarcie drogi zaplanowane zostało na wiosnę br.
Skrzyżowanie na granicy Bielan
Trwa rozbudowa skrzyżowania ulic Arkuszowej, Estrady i 3 Maja na pograniczu Bielan i Mościsk. W ramach inwestycji przebudowane zostaną jezdnie, chodniki oraz przystanki autobusowe. Powstaną dodatkowe pasy do skrętu, a sygnalizacja świetlna zostanie zmodernizowana. Zmiany te mają na celu poprawę bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu na skrzyżowaniu.
Roboty prowadzone są m.in. przy przebudowie wodociągu, kanalizacji i oświetlenia ulicznego oraz sieci gazowej i elektroenergetycznej. Skrzyżowania ma być gotowe w pierwszej połowie br.