Komisja z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Radę 15. pakietu sankcji przeciwko Rosji.
Celem tego pakietu jest dalsze zwalczanie rosyjskiej floty cieni, a także zwalczanie obchodzenia sankcji. Obejmuje on również znaczące listy osób i podmiotów związanych z rosyjskim kompleksem wojskowo-przemysłowym i zwiększa ochronę prawną Centralnych Depozytów Papierów Wartościowych UE (CSD UE). Dzięki temu pakietowi UE po raz pierwszy nałożyła „pełnoprawne” sankcje (zakaz podróżowania, zamrożenie aktywów i zakaz udostępniania zasobów gospodarczych) na różnych chińskich aktorów.
Maria Luís Albuquerque, Komisarz ds. Usług Finansowych i Unii Oszczędnościowo-Inwestycyjnej:
„Nasze sankcje mają jasny cel – osłabienie gospodarki Rosji i jej zdolności do kontynuowania nielegalnej agresji na Ukrainę – i osiągają ten cel. Z każdą nową rundą sankcji zwiększamy skuteczność i niwelujemy luki, i będziemy to nadal robić, jako część naszego niezachwianego zaangażowania we wspieranie Ukrainy i jej mieszkańców.”
15. pakiet zawiera następujące kluczowe elementy:
ŚRODKI PRZECIWDZIAŁAJĄCE OBEJŚCIU
Ponieważ Rosja nadal szuka sposobów na obejście pułapu cen ropy naftowej to UE jest zdecydowana wzmocnić środki, aby pomóc zapobiec takiemu unikaniu. Dzisiejszy pakiet obejmuje 52 nowe statki z rosyjskiej floty cieni, zwiększając łączną liczbę takich list do 79. Statki te (spoza UE) podlegają zakazowi dostępu do portu i zakazowi świadczenia usług. Stwierdzono, że statki te biorą udział w ryzykownych praktykach żeglugowych podczas transportu rosyjskiej ropy naftowej lub produktów naftowych, dostaw broni, kradzieży zboża lub wspierania rosyjskiego sektora energetycznego.
To ukierunkowane podejście UE zwiększa koszty korzystania przez Rosję z takich statków, ponieważ nie są już w stanie prowadzić działalności jak zwykle w UE lub z operatorami z UE. Zmniejsza również liczbę statków w rosyjskiej flocie cieni, które mogą przewozić rosyjską ropę naftową. Co ważne, dzisiejsze listy zajmują się również poważnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa morskiego i środowiska, jakie często stwarzają stare i niedoubezpieczone statki floty cieni. UE będzie nadal uważnie monitorować handel rosyjskimi przesunięciami ropy i różne praktyki mające na celu obejście pułapu cen ropy, zarówno pod względem zgodności operatorów G7, jak i operacji floty cieni.
DODATKOWE LISTY
Dzisiejszy pakiet zawiera 84 dodatkowe listy, w tym 54 osoby i 30 podmiotów, odpowiedzialnych za działania podważające integralność terytorialną, suwerenność i niepodległość Ukrainy. Obecnie podlegają one zamrożeniu aktywów, a w przypadku osób fizycznych również zakazom podróżowania. Listy dotyczą przede wszystkim rosyjskich firm wojskowych, które produkują części samolotów, drony, elektronikę, silniki, zaawansowane technologicznie komponenty do broni i inny sprzęt wojskowy. Listy dotyczą również szeregu starszych menedżerów w firmach działających w rosyjskim sektorze energetycznym (w tym firm żeglugowych), zapewniających ważne dochody rosyjskiemu rządowi.
UE nakłada również sankcje na jednostkę wojskową odpowiedzialną za strajk w szpitalu dziecięcym Ochmadyt w Kijowie, a także na osoby odpowiedzialne za deportację dzieci i propagandę.
Po raz pierwszy od rozpoczęcia inwazji Rosji UE przyjęła „pełnoprawne listy” (tj. zakaz podróży, zamrożenie aktywów i zakaz udostępniania funduszy) siedmiu chińskich osób i podmiotów, a mianowicie jedną osobę i dwa podmioty ułatwiające obejście sankcji UE oraz cztery podmioty dostarczające wrażliwe komponenty dronów i mikroelementy elektroniczne rosyjskiemu przemysłowi wojskowemu na rzecz rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie.
Dzisiejsze listy obejmują również dwóch wysokich rangą urzędników z Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Jest to kontynuacja październikowej Rady Europejskiej, dyskusji G7 na temat dalszego wsparcia państw trzecich dla rosyjskiej wojny agresywnej i rozmieszczenia wojsk północnokoreańskich w Rosji.
HANDEL
Ten pakiet dodaje również 32 nowe firmy do listy tych, które wspierają rosyjski kompleks militarno-przemysłowy w wojnie przeciwko Ukrainie (20 rosyjskich firm, siedem pod jurysdykcją Chin/Hongkongu, dwie z Serbii i po jednej z Iranu, Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Teraz zaczną obowiązywać surowsze ograniczenia eksportowe dotyczące towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz zaawansowanych technologicznie produktów.
OCHRONA INTERESÓW OPERATORÓW Z UE
Dzisiejsze środki obejmują zakaz uznawania lub egzekwowania w UE niektórych konkretnych orzeczeń wydanych przez sądy rosyjskie, które przyznają wyłączną obowiązkową kompetencję sądom rosyjskim w sporach między firmami rosyjskimi i unijnymi, niezależnie od wcześniejszego porozumienia stron. Będzie to chronić firmy z UE przed uznaniem odszkodowań bezprawnie przyznanych przeciwko nim w Rosji.
Ten nowy pakiet rozszerza również niektóre istniejące odstępstwa, które umożliwiają operatorom z UE wycofanie inwestycji z Rosji. Chociaż żadne z tych odstępstw nie jest nowym postanowieniem, dadzą one naszym firmom więcej czasu na opuszczenie Rosji.
ŚRODKI DOTYCZĄCE SEKTORA FINANSOWEGO
Aby rozwiązać problem narastających sporów sądowych i środków odwetowych w Rosji, które skutkują zajęciem aktywów Centralnych Depozytów Papierów Wartościowych (CSD) UE, dzisiejszy pakiet wprowadza dwie ważne poprawki:
Odstępstwo od odzyskiwania strat: Umożliwi to zwolnienie sald gotówkowych przechowywanych przez CSD z UE. To odstępstwo umożliwi CSD zwrócenie się do właściwych organów państw członkowskich o odmrożenie sald gotówkowych i wykorzystanie ich do wypełnienia zobowiązań prawnych wobec klientów.
Klauzula o braku odpowiedzialności dla CSD UE: wyjaśnia, że CSD UE nie są zobowiązane do zapłaty odsetek ani żadnej innej formy rekompensaty na rzecz Centralnego Banku Rosji, poza odsetkami należnymi umownie.
Podłoże
Sankcje UE pozostają w centrum odpowiedzi UE na nieuzasadnioną agresję militarną Rosji na Ukrainę, ponieważ obniżają potencjał militarny i technologiczny Rosji, odcinają kraj od najbardziej rozwiniętych rynków światowych, pozbawiają Kreml dochodów, z których finansuje wojnę, i nakładają coraz wyższe koszty na gospodarkę Rosji. W tym względzie sankcje przyczyniają się do realizacji kluczowego celu UE, którym jest dalsza praca na rzecz sprawiedliwego i trwałego pokoju, a nie kolejnego zamrożonego konfliktu. Ich skutki rosną z czasem, ponieważ sankcje niszczą bazę przemysłową i technologiczną Rosji. Jako strażnik traktatów UE Komisja Europejska monitoruje egzekwowanie sankcji UE przez państwa członkowskie UE.
Anomalne, rosnące dane dotyczące handlu niektórymi konkretnymi produktami/krajami są twardym dowodem na to, że Rosja aktywnie próbuje obejść sankcje. Wymaga to od nas podwojenia wysiłków w walce z obchodzeniem sankcji i zwrócenia się do naszych sąsiadów o jeszcze ściślejszą współpracę. Wysłannik ds. sankcji UE David O’Sullivan kontynuuje swoje działania na rzecz kluczowych państw trzecich w celu zwalczania obchodzenia sankcji. Współpracując z podobnie myślącymi partnerami, uzgodniliśmy również listę towarów objętych sankcjami o wysokim priorytecie, do których przedsiębiorstwa powinny stosować szczególną należytą staranność, a których państwa trzecie nie mogą reeksportować do Rosji. Ponadto w ramach UE sporządziliśmy również listę towarów objętych sankcjami, które mają kluczowe znaczenie gospodarcze i na które przedsiębiorstwa i państwa trzecie powinny zachować szczególną czujność.