W 2019 roku polskie lotniska obsłużyły prawie 49 mln pasażerów, czyli o 7 proc. więcej niż w 2018 roku.
Najwięcej osób korzystało z Lotniska Chopina w Warszawie, które w 2019 roku obsłużyło ponad 18,8 mln pasażerów. Natomiast największy wzrost liczby pasażerów odnotowano na lotnisku Kraków-Balice, które obsłużyło o ponad 1,6 mln pasażerów więcej w porównaniu do roku 2018 (wzrost o 24 proc.). Wśród przewoźników lotniczych największy wzrost liczby pasażerów na polskim rynku transportu lotniczego należał do Polskich Linii Lotniczych LOT. PLL LOT przewiózł w 2019 roku o 1,4 mln pasażerów więcej niż w 2018 roku, a jego dynamika wzrostu wyniosła 14 proc.
Dobre wyniki portów lotniczych i przewoźników
Najwięcej pasażerów korzystało z Lotnisko Chopina w Warszawie, które w 2019 roku obsłużyło ponad 18,8 mln pasażerów. Ruch w porcie wzrósł o 6 proc., a więc obsłużono o ponad 1,1 mln pasażerów więcej, niż w 2018 roku. Na drugim miejscu wśród lotnisk pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Port Lotniczy Kraków-Balice z 8,4 mln pasażerów w 2019 roku, ale z największym wzrostem ilościowym (+1,6 mln pasażerów) oraz dynamiką wzrostu w wysokości 24 proc. W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki pod względem wzrostu liczby pasażerów osiągnęły porty Gdańsk im. L. Wałęsy (394 tys. pasażerów więcej i 8 proc. wzrostu), Wrocław-Strachowice (203 tys. pasażerów więcej i 6 proc. wzrostu) oraz Olsztyn-Mazury (30 tys. pasażerów więcej i 26 proc. wzrostu). Poza portem Olsztyn-Mazury, wśród portów lotniczych obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie, dobre wyniki osiągnęło również lotnisko w Łodzi (24 tys. pasażerów więcej i 11 proc. wzrostu), a następnie porty Bydgoszcz (15 tys. pasażerów więcej i 4 proc. wzrostu) oraz Zielona Góra-Babimost (12 tys. pasażerów więcej i 56 proc wzrostu). W 2019 roku spadek zanotowano w przypadku portów lotniczych Lublin, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów oraz Rzeszów-Jasionka.
Wśród przewoźników lotniczych w 2019 roku najszybciej rosły Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie ponad 1,4 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim i osiągnęły 14 procentową dynamikę wzrostu. PLL LOT prześcignął również Ryanair w liczbie przewiezionych pasażerów, których w 2019 r. przewiózł ponad 12 mln. Drugi wynik pod względem wzrostu liczby przewiezionych pasażerów należał do Wizz Air – ponad 760 tys. pasażerów więcej i 9 proc. wzrostu. Kolejny wynik należał do Enter Air – 501 tys. pasażerów więcej i 26 proc. wzrostu, a następny do Ryanair – 402 tys. pasażerów więcej i 3 proc. wzrostu.
Wzrosty w przewozach krajowych i międzynarodowych
W przewozach międzynarodowych w polskich portach lotniczych w 2019 roku odnotowano 7,5 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do 2018 roku. Jest to wynik o 2,9 punktów procentowych wyższy niż wynik portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji w wzrosła zaś o 5 proc. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono 3,4 mln pasażerów więcej, niż w roku 2018, podczas gdy w ramach przewozów czarterowych przewieziono o 300 tys. pasażerów mniej, niż w 2018 roku. W ruchu międzynarodowym liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie najwyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+1,2 mln pasażerów i 16 proc. wzrostu).
W ramach przewozów krajowych w 2019 roku przewieziono o prawie 133 tys. pasażerów więcej niż w 2018 roku, czyli odnotowany został wzrost o 3,5 proc. Był to wynik o 4,6 punktów procentowych lepszy, niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Najwięcej pasażerów – 3,6 mln – w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT, który osiągnął również najwyższy wzrost ilościowy – 269 tys. pasażerów i 8 proc. w stosunku do 2018 roku.
Ruch regularny notuje wzrosty
W 2019 roku odnotowano wzrost w przewozach regularnych w wysokości 8,8 proc., czyli obsłużono o prawie 3,6 mln pasażerów więcej niż w 2018 roku. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch, ale największe wzrosty liczby pasażerów zostały odnotowane w przypadku Ukrainy (+742 tys. pasażerów i 58 proc. wzrostu), a następnie Wielkiej Brytanii (+300 tys. pasażerów i 4 proc.) oraz Holandii (+247 tys. pasażerów i 16 proc.). Największe spadki odnotowano na trasach do/z Hiszpanii, Szwecji i Litwy.
Wśród portów lotniczych największe wzrosty w ruchu regularnym w 2019 roku odnotował port Kraków-Balice (ponad 1,6 mln pasażerów więcej i 25 proc.), a następnie lotnisko Chopina w Warszawie ( prawie 1,6 mln pasażerów i 10 proc.) oraz port lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (+388 tys. pasażerów i 8 proc. wzrostu). Spadki w ruchu regularnym odnotowały zaś porty: Lublin, Warszawa-Modlin, Szczecin-Goleniów, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka oraz Katowice w Pyrzowicach.
Wśród przewoźników największą dynamikę wzrostu osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym w 2019 roku prawie 1,3 mln pasażerów więcej, niż w 2018 roku. Najwięcej pasażerów ogółem przewiózł natomiast Ryanair – ponad 11,9 mln pasażerów. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości 55 proc., a przewoźnicy sieciowi 43 proc. 2 proc. należy do przewoźników czarterowych, którzy również oferują tego typu przewozy. Porównując te wyniki z rokiem 2018 można zauważyć, że udział przewoźników sieciowych oraz czarterowych w tym segmencie rynku wzrasta nieznacznie kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.
Spadki w przewozach czarterowych
W ruchu czarterowymi odnotowano w 2019 roku spadek liczby pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych o 5,5 proc., czyli o ok. 300 tys. pasażerów. Najbardziej popularnymi kierunkami w 2019 roku były Turcja, Grecja i Egipt. Natomiast największy wzrost ilościowy odnotowała Turcja (+409 tys. pasażerów i 45 proc. wzrostu, w porównaniu do 2018 roku), a następnie Egipt (+91 tys. pasażerów, czyli 21 proc.) i Tunezja (+72 tys. pasażerów i 62 proc.). Największe spadki wystąpiły na kierunkach do/z Grecji, Hiszpanii oraz Bułgarii.
Wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne były ponownie Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował w2019 roku wzrost o 11 proc.
Najwyższy wzrost liczby pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port lotniczy Warszawa-Modlin (+89 tys. pasażerów, jest to wynik prawie 35 razy większy od liczby pasażerów przewiezionych w porcie, w tym segmencie ruchu, w roku 2018), a następnie Wrocław-Strachowice (+60 tys. pasażerów i 12 proc.) oraz Szczecin-Goleniów (+32 tys. pasażerów i 197 proc.). Część portów lotniczych odnotowała spadki w ruchu czarterowym. Były to: lotnisko Chopina w Warszawie oraz porty lotnicze Poznań-Ławica i Kraków-Balice.
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w 2019 roku przewiózł Enter Air (1,5 mln), a następnie Ryanair Sun (prawie 1 mln) i Smartwings (0,9 mln). Największym wzrostem liczby pasażerów w tym okresie mógł pochwalić się Ryanair Sun (+364 tys. pasażerów i 61 proc.), a następnie Blue Panorama Airlines (+206 tys. pasażerów – wynik prawie 10 razy większy niż w 2018 roku) oraz Enter Air (+194 tys. pasażerów i 14 proc.).