24 czerwca wystartował system e-TOLL.
Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchomiły nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km).
Na odcinkach Konin-Stryków (A2) i Wrocław – Sośnica (A4) z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich. Zmieni się organizacja ruchu na wjeździe i wyjeździe z autostrady.
Otwarte zostały pierwsze Miejsca Obsługi Klienta. Można już instalować na telefonach bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL do wnoszenia opłat.
Przewidziano okres przejściowy, w którym działać będą dwa systemy e-TOLL i viaTOLL.
– Nowoczesne państwo wychodzi naprzeciw potrzebom obywateli, zapewnia im wygodne, cyfrowe rozwiązania. I takim rozwiązaniem jest uruchomiony przez nas dziś system e-TOLL. Nowy system służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych – informuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Przejazd pojazdów lekkich
Od dziś użytkownicy pojazdów lekkich (poniżej 3,5 tony) posiadający spersonalizowane urządzenie viaAUTO lub posiadający bezpłatną aplikację e-TOLL PL mogą korzystać z systemu e-TOLL na autostradach A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica, poruszając się dedykowanymi oznaczonymi pasami ruchu.
Czym jest e-TOLL
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi system viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r.
Nowy system służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Umożliwi on opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie jak i lekkie (na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez skarb państwa). e-TOLL jest zintegrowany z system SENT oraz usługami gov.pl.
Wraz ze startem systemu na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe. Została też wprowadzona, jako opcja, możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.
Korzyści
System e-TOLL to przede wszystkim kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy, wgląd w historię opłat i zarządzenie kontem oraz możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych.
To nowoczesny, wygodny sposób opłacenia przejazdu po drogach płatnych przez pojazdy ciężkie (powyżej 3,5 tony) w całej sieci dróg liczącej ok. 3 700 km, a także przez pojazdy lekkie na odcinkach autostrad zarządzanych przez Skarb Państwa. To oszczędność pieniędzy i czasu. To poprawa komfortu przejazdu.
Przejazdy pojazdów lekkich
Użytkownicy pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony) posiadający spersonalizowane urządzenie viaAUTO lub posiadający bezpłatną aplikację e-TOLL PL mogą korzystać z systemu e-TOLL na autostradach A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica, poruszając się dedykowanymi oznaczonymi pasami ruchu.
Organizacja miejsc poboru opłat odcinek Konin-Stryków (autostrada A2) oraz odcinek Bielany Wrocławskie-Sośnica (autostrady A4)
WJAZD
- Wjeżdżając na autostradę przez miejsca poboru opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawny wjazd na autostradę płatną. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.
- Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas wjazdowy z lewej strony miejsca poboru opłat, który nie został oznaczony znakiem e-TOLL i pobrać bilet.
- Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji miejsca poboru opłat będzie to:
- Na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
- Na odcinku A4 Wrocław –Sośnica pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
- Na dedykowanych pasach wjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości pobrania biletu.
WYJAZD
- Wyjeżdżając z autostrad przez miejsca poboru opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas zjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawne opuszczenie drogi płatnej. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.
- Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas zjazdowy z lewej strony placu poboru opłat, nad którym znajduje się znak symbolizujący inkasenta poboru opłat. Liczba otwartych pasów zależy od natężenia ruchu.
- Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji miejsca poboru opłat będzie to:
- Na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
- Na odcinku A4 Wrocław –Sośnica – pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub trzy skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
- Na dedykowanych pasach wyjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości uiszczenia opłaty za przejazd gotówką, kartami płatniczymi oraz kartami flotowymi.
Free flow od 1 grudnia 2021 r.
Od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami. Kierowcy pojazdów lekkich będą mogli opłacić przejazd na dwa sposoby:
- zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do e-TOLL, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich – OBU/ZSL lub z wykorzystaniem aplikacji e-TOLL PL.