POLSKA

Specustawa powodziowa z podpisem prezydenta. Najważniejsze informacje dot. pomocy

Ważne sprawy!

Szybka, konkretna i odpowiadająca na realne potrzeby pomoc jest dzisiaj kluczowa dla mieszkańców terenów, które ucierpiały na skutek powodzi.

Usuwanie skutków żywiołu kosztuje, zajmuje czas, wymaga dużego zaangażowania. Prezydent RP podpisał właśnie przygotowaną w ekspresowym tempie specustawę, która zapewnia osobom z terenów zalewowych kompleksowe wsparcie. Ministerstwo już dzisiaj rozpoczyna pracę nad treścią rozporządzenia, które umożliwi jak najszybsze uruchomienie narzędzi przedstawionych w ustawie.

Gdy minął strach o zdrowie i życie najbliższych, mieszkańcy terenów, które ucierpiały na skutek powodzi, stanęli przed kolejnym wielkim wyzwaniem, jakim jest usuwanie skutków bezlitosnego żywiołu. Odpowiedzią na tę szczególną sytuację jest podpisana właśnie przez prezydenta Andrzeja Dudę tzw. specustawa powodziowa zawierająca szereg instrumentów wsparcia dla powodzian.

Pracowniku socjalny, działasz w terenie? To wiadomość dla Ciebie!

Pracownicy socjalni pełnią szczególną rolę w miejscach dotkniętych powodzią. Ogrom obowiązków, presja czasowa – to wszystko stanowi znaczące obciążenie. Nowe przepisy pozwalają z jednej strony na delegowanie pracowników socjalnych z innych miejsc w kraju, a z drugiej – na przyznanie osobom przeprowadzającym rodzinne wywiady środowiskowe w czasie powodzi (również pracownikom przeniesionym) jednorazowych dodatków w wysokości 2 tys. zł. W ten sposób chcemy docenić ich trud i szczególne zaangażowanie w tym trudnym czasie.

Potrzebujesz dodatkowego urlopu na usuwanie skutków powodzi? Dowiedz się więcej

Trudno o spokojny powrót do pracy, gdy Twój dom uległ zalaniu. Dzięki specustawie pracownicy bezpośrednio poszkodowani w powodzi, którzy zmagają się z usuwaniem jej skutków, będą mogli skorzystać ze specjalnego zwolnienia od pracy w wymiarze 20 dni płatnego w 100 proc.

Ważna informacja dla pracodawców! Koszty zwolnienia będą częściowo pokrywane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dzięki temu rozwiązaniu tysiące poszkodowanych osób zyska dodatkowy czas na osuszanie, remonty i przywracanie porządku po klęsce powodzi, przy jednoczesnym zachowaniu swoich pensji.

Co jeszcze znalazło się w specustawie?

  • Podwajamy wymiar urlopu na żądanie – osoby zamieszkujące na terenie, które np. wciąż nie mogą wrócić do pracy będą mogły skorzystać z tego rozwiązania.
  • Wprowadzamy możliwość wykorzystania urlopu w wymiarze godzinowym. Elastyczne podejście pomoże wielu pracownikom podzielić swój czas w ciągu dnia na pracę i np. usuwanie skutków powodzi.
  • Jeśli pracownik nie może wrócić do pracy w pełnym godzinowym wymiarze, będzie mógł wystąpić o zmniejszenie czasu pracy maksymalnie do połowy etatu, a pracodawca (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie będzie mógł mu tego odmówić. Procedura zmiany czasu pracy nie będzie mogła trwać dłużej niż dwa dni.
  • Pracownik, który mimo powodzi decyduje się pracować, musi mieć zagwarantowane, że nie będzie musiał udawać się w delegację czy pracować w nadgodzinach. W tym trudnym czasie pracownicy powinni mieć możliwość bycia blisko swoich domów i rodzin.
  • Uprościliśmy procedury dotyczące badań okresowych czy BHP w czasie powodzi. Dajemy także więcej czasu na odwołanie się do sądu pracy w razie zwolnienia.
  • W czasie powodzi utrudniony jest dostęp stron do sądu – dlatego bieg terminów rozpocznie się po 14 dniach od zakończenia okresu określanego w rozporządzeniu powodziowym, a terminy które już trwają zostają zawieszone.

Pracodawcy z terenów dotkniętych powodzią nie zostaną bez pomocy

Nie ma wątpliwości, że prowadzenie działalności po powodzi nie jest łatwe. Pracodawca, który mimo zniszczenia części zakładu utrzymał zatrudnienie, może ubiegać się o zwrot kosztów na utrzymanie aktualnych miejsc pracy. Taki wniosek może złożyć w urzędzie pracy. Co ważne, jeżeli z powodu powodzi nie opłaci składek w terminie, uniknie kar i odsetek.

Pracodawco! W twojej firmie miejsce pracy uległo zniszczeniu? Możesz ubiegać się o umorzenie wcześniejszej refundacji na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy. Odpowiedni wniosek musisz złożyć do urzędu pracy do 31.12.2024.

Dzięki nowym przepisom pracodawca może uzyskać z urzędu pracy zwrot kosztów za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych. Odpowiedni wniosek w tej sprawie należy złożyć do urzędu pracy. Świadczenie skierowane jest do pracodawców, którzy utrzymali po powodzi zatrudnienie, mimo że ich zakład pracy uległ częściowemu zniszczeniu. Okres zwrotu kosztów – maksymalnie 12 miesięcy.

Jesteś bezrobotnym, któremu umorzono środki przyznane na podjęcie działalności gospodarczej w związku z utratą miejsca pracy na skutek powodzi? Przysługuje ci prawo ponownego złożenia wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Minister Paszyk apeluje do przedsiębiorców, by nie zwlekali z wnioskami o rządową pomoc

16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu osiągniętego rok wcześnie – taką pomoc otrzymają przedsiębiorcy dotknięci skutkami powodzi. Minister Krzysztof Paszyk apeluje do poszkodowanych przedsiębiorców, aby jak najszybciej zgłaszali się po wsparcie finansowe do ZUS.

Nowe narzędzie pomocy finansowej wchodzi w życie dzięki specustawie powodziowej. Ma ono umożliwić odbudowę i kontynuację działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi.

Niezwłocznie będzie uruchomione świadczenie pomocowe, które zostało przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Rząd przeznaczył na nie kwotę 1 miliarda złotych. Świadczenie umożliwi szybkie uzyskanie pomocy. Przedsiębiorca uzyskane środki może wydać na dowolny cel, który uzna dzisiaj za najbardziej potrzebny do tego, aby przywrócić działalność gospodarczą

– podkreślił minister Krzysztof Paszyk w trakcie konferencji poświęconej specustawie powodziowej.

O pomoc mogą się ubiegać przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi, bez względu na formę prowadzonej działalności gospodarczej. Do wyboru mają dwie możliwości wyliczenia wsparcia finansowego.

Pierwszy sposób, to liczba osób ubezpieczonych w firmie razy kwota 16 tys. zł i to będzie suma do wypłaty. Drugi sposób, to 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Wybór należy do przedsiębiorców. Z mojej rozmowy z prezesem ZUS wynika, że wystarczy od 7 do 14 dni, aby ta pomoc została udzielona i przedsiębiorcy mogą uruchamiać proces przywracania swojej działalności gospodarczej

– mówił minister Paszyk. 

Jak i gdzie złożyć wniosek o pomoc finansową

Na początek, jeśli przedsiębiorca nie dysponuje oceną rzeczoznawcy, wystarczy że złoży do ZUS oświadczenie o poniesionych w wyniku powodzi stratach.

Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:

  • preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego
  • wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
  • ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi)
  • wysokości wnioskowanej kwoty
  • faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
  • numeru rachunku bankowego

Zwracam się do wszystkich poszkodowanych przedsiębiorców, którzy czekają na pomoc – zgłaszajcie się Państwo do ZUS, tam drogą elektroniczną lub osobiście można złożyć oświadczenie i wniosek o udzielenie pomocy. W ZUS będzie można od razu wyliczyć kwotę pomocy

– zaapelował do przedsiębiorców minister Paszyk.

Wsparcie finansowe będzie wypłacane do wysokości materialnej szkody poniesionej w wyniku powodzi. Weryfikację będzie w tym zakresie prowadził ZUS.

Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc finansową, będzie zobowiązany do jej prowadzenia, przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia.

Sytuacja osób z niepełnosprawnościami

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pomoże poszkodowanym osobom z niepełnosprawnością – będzie rozdzielał środki na utrzymanie miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami, odtworzenie dostosowanej infrastruktury, zakup sprzętu, usunięcie szkód w infrastrukturze czy dofinansowania do kredytów. Wspieramy utrzymanie miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami również poprzez wydłużenie terminu płatności dla organów korzystających z pomocy PFRON.

Ważne! O odtworzenie zniszczonej infrastruktury będą mogły się ubiegać też m.in. warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywności zawodowej czy przedsiębiorstwa osób z niepełnosprawnością.

W wyniku powodzi zniszczeniu uległy dokumenty potrzebne do ustalenia świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami? Nowe przepisy pozwalają uwzględnić również inne dokumenty, które mogą potwierdzić niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności oraz potrzebę wsparcia.

Jesteś rodzicem? Przeczytaj!

  • Nowe przepisy wprowadzają dodatkowy zasiłek opiekuńczy: w przypadku, gdy żłobek, szkoła czy inna placówka wychowawcza, do której uczęszczało dziecko lub osoba z niepełnosprawnością (również dorosła!), uległy zniszczeniu, nie działają, są w trakcie remontu/odbudowy – rodzice/ opiekunowie otrzymają dodatkowe zwolnienie na czas ich zamknięcia. W tym okresie otrzymywać będą 80 proc. wynagrodzenia. 
  • W celu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych dziecka kształcącego się w formie dziennej może zostać przyznany jednorazowy zasiłek losowy (tzw. zasiłek edukacyjny) w kwocie 1000 zł, niezależnie od dochodów.

Masz pytania? Do Twojej dyspozycji jest infolinia MRPiPS dedykowana osobom, które ucierpiały na skutek powodzi. Zadzwoń: (22) 22 245 61 01.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button