Pierwsza prezes Sądu Najwyższego Manowska ogłosiła, że przejmuje władzę nad Izbą Pracy po zakończeniu kadencji jej dotychczasowego prezesa.
Zatem Manowska złamała prawo, bo wg przepisów obowiązki prezesa Izby musi objąć sędzia Miąsik.
Premier Donald Tusk wyjaśnił, że ma na myśli Sąd Najwyższy – zwłaszcza w kontekście wtorkowego bezprawnego przejęcia przez Małgorzatę Manowską kontroli nad Izbą Pracy w SN.
„Oczywiście nie można uznać tego zamachu pani Manowskiej – i nikt przyzwoity i poważny, włącznie z sędziami, którzy zasiadają w tej Izbie, nie będzie respektował jej absolutnie bezprawnej decyzji o przejęciu kontroli nad Izbą” – zapewnił premier.
Ministerstwo Sprawiedliwości złoży zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez M. Manowską.
Oświadczenie Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara w związku z sytuacją w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego
Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar wyraża zaniepokojenie dzisiejszymi decyzjami Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej, dotyczącymi Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego.
Minister podkreśla konieczność zachowania standardów wynikających z obowiązujących przepisów prawa, które jednoznacznie wskazują na to, kto powinien kierować Izbą w momencie zakończenia kadencji kierującego nią Prezesa Sądu Najwyższego, przy jednoczesnym braku wyłonienia następcy.
W myśl obowiązującego prawa prof. Małgorzata Manowska nie ma uprawnień do kierowania Izbą Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, ani też nie posiada uprawnień do upoważnienia sędziego do wykonywania czynności związanych z organizacją i kierowaniem tą Izbą. Po pierwsze dlatego, że została nieprawidłowo powołana do Sądu Najwyższego (co potwierdzają liczne orzeczenia ETPCz i TSUE) a następnie na stanowisko Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego. Po drugie dlatego, że zgodnie z odpowiednio stosowaną ustawą Prawo o ustroju sądów powszechnych kierownictwo Izbą Pracy ex lege przejął najstarszy stażem przewodniczący wydziału Izby Pracy, którym jest sędzia SN Dawid Miąsik. W 2018 r. na tej podstawie prawnej do kierowania Izbą Pracy i Ubezpieczeń Społecznych została wyznaczona Katarzyna Gonera, a do kierowania Izbą Karną – Wiesław Kozielewicz.
W związku z powyższym dzisiejsze decyzje Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami, nie wywołując skutków prawnych.
Komunikat SN. Kierowanie pracą Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
„W związku z niewyłonieniem w ustawowym terminie kandydatów na funkcję Prezesa Sądu Najwyższego kierującego pracą Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, do czasu powierzenia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wykonywania tych obowiązków sędziemu, o którym mowa w art. 15 § 4 u.SN, Pierwszy Prezes SN, upoważnił sędziego SN dr. hab. Dawida Miąsika do wykonywania czynności związanych z organizacją i kierowaniem tą izbą.
Zgodnie z art. 12 § 2 w zw. z art. 15 § 3 ustawy o Sądzie Najwyższym (u.SN) nie później niż 6 tygodni przed upływem kadencji Prezesa SN kierującego pracą izby Sądu Najwyższego, zgromadzenie sędziów tej izby powinno dokonać wyboru kandydatów do pełnienia jej prezesa przez okres kolejnej kadencji. Ponieważ dotychczasowy Prezes Sądu Najwyższego kierujący pracą Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych dr hab. Piotr Prusinowski zakończył pełnienie swojej funkcji 2 września 2024 r., kandydaci na stanowisko Prezesa tej izby winni byli zostać wyłonieni do 22 lipca br., co jednak nie nastąpiło.
W sytuacji takiej zastosowanie znajduje art. 13a § 1 w zw. z art. 15 § 4 u.SN, na mocy którego Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej niezwłocznie powierza wykonywanie obowiązków Prezesa Sądu Najwyższego wskazanemu przez siebie sędziemu Sądu Najwyższego. Ustawa w art. 13a § 2 w zw. z art. 15 § 4 przewiduje, że wyznaczony przez Prezydenta sędzia Sądu Najwyższego wykonuje obowiązki i uprawnienia Prezesa Sądu Najwyższego określone w ustawie i w terminie tygodnia od dnia powierzenia wykonywania obowiązków Prezesa Sądu Najwyższego zwołuje zgromadzenie sędziów izby Sądu Najwyższego, któremu przewodniczy, w celu wyboru kandydatów na stanowisko Prezesa Sądu Najwyższego.
W związku z obowiązywaniem tej regulacji, nie znajduje zastosowania na mocy art. 10 § 1 u.SN przepis art. 22b § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Pierwszy Prezes SN poinformował o zaistniałej sytuacji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w piśmie z 28 sierpnia br., celem niezwłocznego wyznaczenia sędziego, o którym mowa w art. 15 § 4 u.SN, do wykonywania obowiązków Prezesa Sądu Najwyższego kierującego pracą Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Do tego czasu na podstawie art. 14 § 1 u.SN pracą Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych kieruje Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
W związku z faktem, że do dnia 3 września br. nie został jeszcze wyznaczony sędzia, o którym mowa w art. 15 § 4 u.SN, do czasu, kiedy to nastąpi, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego dr hab. Małgorzata Manowska na podstawie art. 14 § 1 w zw. z art. 102 § 1 u.SN zarządzeniem nr 120/24 z dnia 3 września br. upoważnił sędziego SN dr. hab. Dawida Miąsika do wykonywania czynności związanych z organizacją i kierowaniem Izbą Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SN.”