Zgodnie z zapowiedziami Rzecznika Praw Dziecka rozpoczęły się kontrole w szkołach z Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+.
Z naszych ustaleń wynika, że kilka kontroli miało miejsce między innymi w stołecznych placówkach. Zadawane są pytania, np. o rejestr przestępców seksualnych. Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ wydał kolejne oświadczenie, apelując o system walki z przemocą, a nie wydumaną „ideologią”.
Ciąg dalszy kontroli
W ostatnich dniach Rzecznik Praw Dziecka podjął kontrolę w szkołach, które uzyskały wysokie miejsce w Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Z ustaleń wynika, że kontroli było co najmniej kilka. Większość dotyczyła warszawskich placówek, lecz część z nich miała miejsce także poza stolicą, np. w Łodzi. O kontrolach Rzecznik Praw Dziecka poinformował w czasie sprawozdania z działalności w Sejmie RP.
Mikołaj Pawlak nie sprawdza tego, czy prawa uczniów są w szkole przestrzegane, czy młodzież czuje się akceptowana. Pyta natomiast o rejestr przestępców seksualnych – sprawdzenie osób pracujących w tym rejestrze jest obowiązkiem placówek oświatowych. Działania szkół na rzecz równości i akceptacji nie mają z tym żadnego związku. Niepokoi nas łączenie równości i społeczności LGBTQ+ z przestępcami seksualnymi i jednoznacznie się temu sprzeciwiamy.
Konieczny system przeciwdziałania przemocy
System przeciwdziałania przemocy jest konieczny, a Rzecznik Praw Dziecka powinien wspierać jego wprowadzenie. Ranking nie przestaje pracować i dlatego kolejne rozwiązania proponuje oddolnie m. in. w warszawskim Budżecie Obywatelskim. Projekty ogólnomiejskie o numerach 1242 oraz 1286 dotyczą przeciwdziałania przemocy i ochrony zdrowia psychicznego najmłodszych. Głosować można od 15 do 30 czerwca na projekty pod hasłem „Ochrona Życia Najmłodszych”.
Propozycje dotyczą działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w szkole i w przedszkolu już od najmłodszych lat. Edukacja będzie dostosowana do wieku rozwojowego oraz będzie współdziałać z rodzicami, szkołą, kadrą pedagogiczną i młodymi ludźmi. System zabezpiecza już przedszkola – dla nich proponowany jest pakiet edukacji emocjonalnej. Ta metoda obejmie także nauczycieli i nauczycielki przedszkolnych. Treści programu koncentrują się na rozwijaniu kompetencji związanych z funkcjonowaniem emocjonalno-społecznym w relacjach rówieśniczych, nauce metod redukcji napięcia i stresu oraz świadomego radzenia sobie z emocjami i konstruktywnego odreagowywania i wyciszania. W szkołach wypracowane będą różne działania, jakie można podejmować, zanim wystąpią sytuacje kryzysowe związane z samouszkodzeniami i próbami samobójczymi uczennic/uczniów, wypracowana będzie lista czynników wspierających dzieci i młodzież w sytuacjach kryzysowych. Na koniec szkoły zostaną połączone z instytucjami, do których młodzi ludzie mogą sięgać po pomoc.
– Pomoc jest najbardziej efektywna wtedy, kiedy jest kompleksowa i obejmuje wiele grup na raz – rodziców, kadrą pedagogiczną, nauczycieli i nauczycielki, psychologów szkolnych. To kluczowe, aby właśnie do nich miasto docierało systemowo – Komentuje Dominik Kuc z Fundacji GrowSpace. – Liczby są przerażające, a nowe raporty pokazują, jak głębokie przyczyny ma rosnąca liczba kryzysów zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Czas jednak, aby przeciwdziałać przemocy i sięgać po pomoc.