MOTOSPORT

Rusza Rajd Hiszpanii. Kajetan Kajetanowicz i Jari Huttunen gotowi do walki

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, wiceliderzy Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 3, są gotowi do walki w kolejnej rundzie, Rajdzie Hiszpanii.

Zawody rozgrywane na terenach Katalonii stanowią przedostatni etap zmagań w tegorocznym cyklu. Nowością jest w pełni asfaltowa nawierzchnia rajdu, który dotychczas znany był z etapów mieszanych, asfaltowo-szutrowych.

Rajd Hiszpanii 2021. Kajetan Kajetanowicz (fot. kajto.pl)

Załoga Rally Team zakończyła przedrajdowe testy i przygotowania trzema przejazdami shakedownu. Kajetanowicz i Szczepaniak sprawdzali ustawienia samochodu, przy okazji wykręcając doskonały, drugi rezultat, tracąc jedynie 0,2 sekundy do zwycięzców. Polacy są zmotywowani do walki o punkty, które pomogą im w drodze po końcowy triumf – mistrzostwo świata.

– Jesteśmy po odcinku testowym Rajdu Hiszpanii. To wstęp, ale już wiemy, że trzeba będzie jechać bardzo precyzyjnie. Czeka nas prawie 300 kilometrów ścigania po naprawdę wąskich, krętych, szybkich i przyczepnych odcinkach. To mocno zróżnicowany rajd z nietypowymi dla siebie podbiciami, dlatego musimy być bardzo uważni. Jesteśmy dobrze przygotowani, samochód spisuje się bez zarzutów i już nie mogę doczekać się rywalizacji. Pierwszą i w zasadzie ostatnią rundą asfaltową w tym sezonie był wygrany przez nas Rajd Chorwacji. W Hiszpanii próby mają zdecydowanie inną specyfikę, nie da się ich porównać. Nadchodzącą rywalizację traktuję jako zupełnie nowe otwarcie – mówi Kajetan Kajetanowicz.

Na czwartkowy wieczór zaplanowano ceremonię startu w Salou. Rywalizacja na odcinkach specjalnych ruszy w piątkowy poranek. Na ten etap składają się trzy dwukrotnie pokonywane odcinki specjalne: Vilaplana (o długości 20 km, start o godzinie 8:43 oraz 15:00), La Granadella (21,80 km, 10:21 i 16:38) oraz Riba-roja (14,21 km, 11:42 i 17:59).

2021 FIA World Rally Championship
Round 11, Rally de Espana. Huttunen i Lukka (fot. Hyundai Motorsport)

Kręte hiszpańskie asfalty kolejnym wyzwaniem Huttunena i Lukki

  • Jari Huttunen i Mikko Lukka, jako triumfatorzy asfaltowej rundy WRC 2 w Belgii, na trasach WRC RallyRACC Rally de España (15 – 17 października), celują w kolejny komplet punktów.
  • Fińska załoga powalczy o trzecie zwycięstwo i czwarte sezonowe podium dla zespołu Hyundai Motorsport N.
  • Jari Huttunen wraca na trasy Hiszpanii, by rywalizować o awans na podium klasyfikacji WRC 2.
  • 280 km i 17 odcinków specjalnych w harmonogramie pełni asfaltowej odsłony Rajdu Hiszpanii.
  • Walka o tytuły wkracza w finałową fazę – malownicza sceneria wybrzeża Costa Dorada, jako arena przedostatniej rundy FIA WRC 2021.

Niespełna dwa tygodnie po wywalczeniu podium w domowym Rajdzie Finlandii, Jari Huttunen i Mikko Lukka wracają do Hyundaia i20 N Rally2, by powalczyć o ważne punkty przedostatniej rundy FIA WRC. Finowie już po raz szósty w tym sezonie, staną do pojedynku w gronie najlepszych załóg świata, by reprezentować barwy Hyundai Motorsport N. W najbliższy weekend, zamienią szybkie fińskie szutry, na kręte i wąskie asfaltowe drogi północno-wschodniej Hiszpanii. Po historycznej wygranej w Hyundaiu i20 N Rally2 na odcinkach asfaltowego 56. Renties Ypres Rally Belgium, także w ten weekend Huttunen i Lukka, są w gronie faworytów typowanych do zwycięstwa w WRC Rally RACC Catalunya – Rally de España (15 – 17 października 2021).

Dla załogi Hyundai Motorsport N będzie to kluczowy start w kontekście walki o tytuły mistrzowskie. Zwycięzcy z Sardynii oraz Belgii i trzecia załoga stawki WRC 2 w Finlandii, na dwie rundy przed końcem sezonu zajmują czwartą pozycję, ze stratą 26 oczek do czołowej trójki WRC 2. O czwarte tegoroczne podium zmierzą się z siedmioma konkurentami w klasie i blisko trzydziestoma w grupie RC2 (dla samochodów Rally2 i R5).

Rajd Hiszpanii, obecny w WRC od 1991 roku, po rocznej przerwie powraca do kalendarza, z mocno zmienioną charakterystyką. Jako jedyna runda Mistrzostw Świata, rozgrywana przez lata na mieszanej nawierzchni, po raz pierwszym od sezonu 2009, staje się ponownie rajdem w pełni asfaltowym. Dystans jest krótszy niż w poprzednich edycjach, jednak organizatorzy zadbali o sporo niespodzianek – przygotowując kilka dawno nie pokonywanych lub nowych prób. Jari Huttunen, mimo że debiutował w Rajdzie Hiszpanii w 2018 roku, teraz stanie przed zupełnie nowym wyzwaniem. Odcinki i nawierzchnia mocno różnią się także od tych, z którymi mierzył się w połowie sierpnia w Belgii.

„Złotego Wybrzeże” Costa Dorada, to nie tylko malownicze widoki i piękne plaże, ale także wymagające rajdowe trasy oraz szybki i gładki asfalt, charakterystyką przypominający tor wyścigowy. Kręte i wąskie drogi wijące się między wzgórzami, wymagają bardzo precyzyjnego cięcia zakrętów, a kluczowe w walce o zwycięstwo, jest utrzymanie wysokiego tempa i pełnej koncentracji.

W piątkowym etapie, na wschód od bazy rajdu, załogi pokonają dystans 112 km, podzielony na sześć odcinków specjalnych. Większość z tych tras będzie nowa, więc już pierwszy dzień rywalizacji, wysoko zawiesi poziom trudności. Sobota skieruje zawodników na północny wschód, a etap będzie nie tylko najdłuższy (117 km), ale i najbardziej widowiskowy. Po dwóch pętlach i sześciu odcinkach, załogi wrócą do Salou, by o krok od brzegów Morza Balearskiego, zmierzyć się w wieczornym przejeździe odcinka miejskiego. W harmonogramie na niedzielny finał pozostają cztery próby, podzielone na dwie pętle, po 25,5 km każda. Łącznie załogi pokonają 280 km odcinków specjalnych, a na cały dystans przedostatniej rundy WRC składa się aż 1410 km pokonanych po drogach wokół kurortu Salou.

Prognozy na najbliższy weekend są sprzyjające, więc mechanicy i członkowie zespołów będą mieli szansę by w czasie pracy zakosztować również hiszpańskiego słońca. To nie wszystkie atrakcje, jakie czekać będą w parku serwisowym rozlokowanym obok PortAventura Park – największego wesołego miasteczka w Hiszpanii i w Europie Południowej.

Jari Huttunen (kierowca zespołu Hyundai Motorsport N w WRC 2): – Przed nami powrót na asfalty i zacięty pojedynek o punkty. Po zapoznaniu z trasą i odcinku testowym, na razie wszystko wygląda obiecująco. Wiem, że to będzie inne wyzwanie, ale start w Rajdzie Ypres, dał nam dużo pewności siebie w jeździe na asfaltach. Już nie mogę się doczekać powrotu do i20 N Rally2 i pierwszego odcinka specjalnego. Lubię taką charakterystykę tras, więc nastawienie na weekend jest bardzo pozytywne i bojowe.

Czeka nas z Mikko dużo pracy, ponieważ trasa rajdu mocno różni się od tej, którą pamiętam sprzed trzech lat, gdy walczyliśmy jeszcze na mieszanej nawierzchni. Wierzę w to, że dotychczasowe doświadczenia z jazdy po asfaltach, pozwolą nam podjąć walkę o najwyższe pozycje. Wynik z Finlandii był daleki od naszych ambicji, więc tym mocniej będziemy naciskać, od pierwszego kilometra. Cel to zdobycie jak największej liczby punktów i awans na podium WRC 2.

Klasyfikacja kierowców WRC 2 – po 70. Secto Rally Finland 2021

1. A. Mikkelsen : 126
2. M. Østberg : 118
3. M. Bulacia : 104
4. J. Huttunen : 78
5. N. Gryazin : 77
6. T. Suninen : 71
7. E. Lappi : 59
8. M. Prokop : 51
9. A. Fourmaux : 48
10. G. Linnamae : 36

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button