67. edycja Rajdu Wisły to jedno z najstarszych motorsportowych wydarzeń w Polsce, które należy do najbardziej cenionych i lubianych rajdów samochodowych w naszym kraju rusza w ten weekend.
Rywalizacja na trudnych górskich trasach zawsze dostarcza mnóstwa emocji i uchodzi za jedną z najbardziej wymagających w rajdowym kalendarzu.
Warto wspomnieć, że w gronie zwycięzców beskidzkiego klasyka znalazły się tak znakomite nazwiska jak: Sobiesław Zasada, Błażej Krupa, Marian Bublewicz, Krzysztof Hołowczyc, Janusz Kulig, Robert Gryczyński, Leszek Kuzaj, Kajetan Kajetanowicz czy Bryan Bouffier.
Tegoroczny, 67. już Rajd Wisły odbędzie się w dniach 30 września–1 października i po kilkuletniej przerwie ponownie będzie jedną z rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Oprócz tego, na beskidzkich trasach o punkty powalczą uczestnicy Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (HRSMP), Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP) oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska (RSMŚl).
Zaplanowane dwa etapy rajdu będą biegły dobrze znanymi i lubianymi przez zawodników trasami, ale nieco zmodyfikowanymi odcinkami specjalnymi, biegnącymi przez miejscowości: Ustroń Dobka-Partecznik, Kubalonka, Laliki i Istebna. Łączna długości trasy wynosi 320 km, z czego 117 km stanowią odcinki specjalne. Bazę rajdu i park serwisowy zlokalizowano w Istebnej, natomiast strefa montażu opon znajdować się będzie w Wiśle Malince.
Lista zgłoszeń RSMP i Motul HRSMP
Na liście zgłoszeń 67. Rajdu Wisły, który jest 7 rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, znalazło się 40 załóg. Tabelę otwierają liderzy klasyfikacji generalnej, Szwedzi Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5), którzy w tabeli punktowej o zaledwie 6 oczek wyprzedzają Grzegorza Grzyba i Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally 2 Evo). Na „Wiśle” szykuje się więc arcyciekawy pojedynek o palmę pierwszeństwa w krajowym czempionacie, który z pewnością dostarczy wielu emocji miłośnikom motosportu. Numer 3 nakleją na swoją rajdówkę Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel, którzy zajmują trzecią lokatę w klasyfikacji po dotychczas rozegranych rundach. Jeżeli załogi przejdą pomyślnie odbiór administracyjny i badanie techniczne przed startem z Placu Hoffa w Wiśle, z numerem 4 powinni wystartować Zbigniew Gabryś i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally 2 Evo), natomiast z numerem 5 – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Hyundai i20 R5). Z numerem 20 na starcie pojawią się liderzy klasyfikacji 2WD – Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally). Warto jeszcze wspomnieć, że drugą zagraniczną załogą, którą zobaczymy podczas 67. Rajdu Wisły będzie czeski duet Petr Zednik i Olga Zednikov (Ford Fiesta).
Do 5 rundy Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zgłosiło się 19 załóg, wśród których znalazł się m.in. duet Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4), który znajduje się na czele klasyfikacji generalnej tegorocznego sezonu. Oprócz obrońców tytułu mistrzowskiego na beskidzkich trasach pojawią się także inne wspaniałe rajdowe klasyki, które poprowadzą m.in. załogi: Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska (Ford Mercury), Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek (Alfa Romeo 2000 GT Veloce), Mariusz Polak i Mariusz Ziółkowski (Audi 80 B2 Coupe Quattro), Krzysztof Mikulski i Jerzy Skrzypek (Mercedes C123 280CE), Mirosław Miernik i Przemysław Baryła (Fiat 131 Abarth) oraz Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek (Audi Quattro S1).
Hawro i Kolaczek otwierają listę 67. Rajdu Wisły w ramach RMP i RSMŚl
Prócz cyklów Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w 67. Rajdzie Wisły rywalizować będą także załogi rajdu okręgowego. Do rywalizacji zgłosiło się 38 załóg, które powalczą w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Na starcie pojawi się cała czołówka klasyfikacji generalnej, w tym liderzy: Maciej Hawro i Wojciech Kolaczek (Honda Civic VTi EG6)!
Za prowadzącymi w klasyfikacji sezonu ustawiono duety Pogorzelski/Grzesik (Citroen C2 GT), Mrozek/Wolski (Renault Clio II Sport), Gluza/Klaczańska (Honda Civic VTi EG6). Kolejne numery otrzymali Schmidt i Rokita (Renault Clio II Sport), Stańdo i Gurdziołek (Renault Clio II Sport), Plata i Giergiel (Fiat Seicento Sporting), Krzaczyński i Krzaczyński (Honda Civic VTi EK4), a pierwszą dziesiątkę zamykają Kawalec i Krzyżowski (Peugeot GTI RallyN).
W klasie A1 powalczą cztery załogi, w A2 siedem. Dwa duety pojadą w RN1, trzy w RN3, podobnie jak w OPEN 1 4WD. Najliczniejszą będzie klasa OPEN 2WD, aż osiem zgłoszeń. W OPEN 2 R2 pojadą trzy załogi, w OPEN 2 Rally4 jedna. W OPEN 1 wystartuje łącznie sześć załóg, w OPEN 2 dziesięć. W markowym pucharze Peugeot/Citroen rywalizować będą trzy załogi, podobnie jak w klasie CLASSIC.