W Łodzi zakończył się 9. Festiwal Transatlantyk.
Przedstawiamy filmy, które najbardziej pobudziły wyobraźnię publiczności i krytyków, a także artystów, którzy wyjadą z Łodzi ze statuetkami. Ale tegoroczny Transatlantyk to przede wszystkim rekord frekwencji, kolejki po bilety i akredytacje oraz wyprzedane seanse.
9. edycja Festiwalu Transatlantyk to tłumy kinomanów na najlepszych filmach z całego świata. Właśnie publiczność wybiera laureata Transatlantyk Distribution Award w wysokości 40 000 zł. Nagroda to finansowe wsparcie dla polskiego dystrybutora filmu.
W tym roku filmem najwyżej ocenionym przez publiczność łódzkiego Festiwalu był „Błąd systemu” w reżyserii Nory Fingscheidt. Bohaterką filmu jest Benni, charakterna dziewięciolatka, której mama na nową rodzinę i nie może się zająć „starą” córką. System opieki mający jak najlepsze intencje jest bezradny wobec zbuntowanego dziecka.
W sekcji Nowe Kino swoją nagrodę wręczyło także Jury Młodych Krytyków. Laureaci konkursów krytyczno-filmowych Festiwalu Kamera Akcja za najlepszy film Festiwalu uznali „Kiedy odejdę” Nimroda Eldara. To historia Yorama, weterynarza na safari i samotnego ojca, który próbuje wychowywać siedemnastoletnią córkę po tragicznej śmierci żony. Opowieść o traumie, żałobie i komunikacyjnych barierach rzuconych na tło tradycyjnego, patriarchalnego modelu wielopokoleniowej rodziny. Młodzi Krytycy wyróżnili także film „Still Recording” Saeeda Al Batala i Ghiatha Ayouba, wstrząsającą relację z ogarniętej wojną domową Syrii.
Kto wyjechał z Łodzi ze statuetką Festiwalu Transatlantyk 2019?
Transatlantyk Distribution Award 2019 — Konkurs Nowe Kino
„Błąd systemu” („System Crasher”), reż. Nora Fingscheidt, Niemcy 2019
Nagroda Młodych Krytyków
„Kiedy odejdę” („The Day After I’m Gone”), reż. Nimrod Eldar, Izrael 2019
Wyróżnienie — „Still Recording”, reż. Saeed Al Batal, Ghiath Ayoub, Liban, Syria, Francja, Katar, Niemcy 2019
Konkurs Polskich Krótkich Metraży
1 Nagroda
„Deszcz” („The Rain”), reż Piotr Milczarek
2 Nagroda
„Odprawa” („The Briefing”), reż Filip Drzewiecki
3 Nagroda
„Bliscy” („Loved Ones”), reż. Zofia Kowalewska
Wyróżnienie specjalne
„Piołun” („Bitter Herb”), reż. Maria Ornaf
W Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest™, jedynym na świecie konkursie improwizacji natychmiastowej zwyciężyli:
I miejsce — Zuzanna Całka
II miejsce — Joanna Kucharczyk
III miejsce — Karolina Krzyżanowska
Wyróżnienie — Paweł Łapuć
Nagrodę Best Polish Young Composer, przyznawaną prze ZAiKS otrzymał Antoni Komasa-Łazarkiewicz.
Podczas Gali Otwarcia Festiwalu statuetkę FIPRESCI Platinum Award 94 otrzymał mistrz meksykańskiego kina — Arturo Ripstein.
(org.)