LOTNICZE NEWSYRÓŻNOŚCI

Raport ECK. Skargi polskich konsumentów z UE. Najwięcej z nich dot. transportu lotniczego

Europejskie Centrum Konsumenckie

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje skargi otrzymane w 2021 roku.

  • Czego najczęściej dotyczyły skargi konsumentów?
  • Jakie były najczęstsze przyczyny skarg?
  • Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?
  • Konsumenci, z jakich krajów najczęściej skarżyli się na polskich sprzedawców?
  • Czego najczęściej dotyczyły skargi kierowane przez przeciwko polskim przedsiębiorcom?

Transgraniczne spory konsumentów

Usługi lotnicze oraz zakup odzieży i obuwia – niezmiennie najczęstszym przedmiotem transgranicznych skarg zgłaszanych do ECK Polska.

Co było ich przyczyną? Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?

W 2021 r. ECK Polska działające przy UOKiK otrzymało 5669 zgłoszeń.

  • 65% spraw stanowiły skargi transgraniczne – 3688 spraw.
  • 35% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, zapytania przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią) – 1981 spraw.

Liczba zgłoszeń otrzymanych w 2021 r. jest porównywalna z rokiem 2019. Wzrost skarg w 2020 roku wywołany był przez odwołane usługi lotnicze i turystyczne z powodu pandemii COVID-19. Wówczas wiele zgłoszeń dotyczyło problemów konsumentów z odzyskaniem pieniędzy.

Większość skarg w 2021 roku dotyczyła transportu lotniczego, ich liczba jednak znacznie się zmniejszyła w porównaniu do roku ubiegłego – o blisko 800 spraw. Odwrotnie natomiast wyglądają dane dotyczące zgłoszeń na zakup odzieży i obuwia. Liczba tych skarg w 2021 roku wzrosła o ok. 36% (300 spraw) w porównaniu do 2020 roku.

Ponad 60% otrzymanych w 2021 r. zgłoszeń dotyczyło zakupów dokonanych przez Internet (z czego 10% stanowiły zakupy przez pośredników).

Czego najczęściej dotyczą skargi konsumentów? 

Większość skarg, jakie wpłynęły do ECK w 2021 r. podobnie, jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe – głównie problemy lotnicze.

  • Transport (26%) – 1480 zgłoszeń (1358 transport lotniczy)
  • Zakup odzieży i obuwia (17%) 925 zgłoszeń
  • Platformy sprzedażowe (6%) – 306 zgłoszeń (głównie: subskrypcje, platformy pośredniczące w sprzedaży odzieży, duże platformy sprzedażowe)
  • Usługi noclegowe (6%) – 300 zgłoszeń

Najczęstsze przyczyny skarg:

  • Niezgodność towaru/usługi z umową – 14%
  • Odstąpienie od umowy – 12%
  • Odwołanie lotu – 11%
  • Brak dostawy towaru – 8%

Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?

  • Niemcy – 18% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia, transport lotniczy)
  • Irlandia – 13% transgranicznych zgłoszeń (m.in. transport lotniczy)
  • Wielka Brytania 12% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia)
  • Holandia – 9% transgranicznych zgłoszeń (m.in. usługi noclegowe, transport lotniczy)

Konsumenci, z jakich krajów najczęściej skarżyli się na polskich sprzedawców?

  • Niemcy – 13% zgłoszeń
  • Litwa – 13% zgłoszeń
  • Francja – 9% zgłoszeń
  • Czechy – 7% zgłoszeń

Czego najczęściej dotyczyły skargi kierowane przez konsumentów z innych krajów UE przeciwko polskim przedsiębiorcom?

  • Transport lotniczy – 23%
  • Zakup odzieży i obuwia – 22%
  • Zakup mebli i sprzętu gospodarstwa domowego – 12%
  • Usługi noclegowe – 5%

Raport podsumowujący rok 2021: Więcej informacji nt. działalności Europejskiego Centrum Konsumenckiego w 2021 r. – link do raportu.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button