Nowa Zelandia wróci do Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w 2022 roku.
15 października ogłoszono pierwszy kalendarz tego sportu w erze hybryd.
Po raz pierwszy od 2012 roku, gdy WRC będzie świętować swój 50. sezon, kierowcy ruszą na szutrowe drogi na północnej wyspie w pobliżu Auckland. 32. edycja WRC w „Krainie Długiej Białej Chmury” – 11. runda roku – odbędzie się w dniach 29 września – 2 października.
Asfaltowa rywalizacja w rajdzie Chorwacji została utrzymana w rozszerzonych 13-etapach. Kraj ten był gospodarzem debiutu w kwietniu.
Z kultowym kenijskim Rajdem Safari i Japonią, sezon obejmie cztery kontynenty – Europę, Afrykę, Azję i Australazję. Promotor WRC chce podziału 50-50 między Europę i resztą świata.
Przyszły rok WRC powita nowe samochody hybrydowe Rally1, będące częścią przepisów, które mają prowadzić serię w kierunku bardziej ekologicznej i zrównoważonej przyszłości.
Rajdy w Nowej Zelandii po raz pierwszy pojawiły się w 1977 roku. Plany powrotu tego kraju w 2020 roku zostały pokrzyżowane przez Covid-19.
Mistrzostwa świata 2022
Sezon rozpocznie się piekielnie trudnym w styczniu rajdem Monte-Carlo we francuskich Alpach, który po raz pierwszy od 2006 roku bazuje wyłącznie w Monako.
Po nim rywalizacja zacznie się w Szwecji – jedyna czysto zimowa część serii, która również przenosi się na północ do miasta Umeå na wschodnim wybrzeżu. Chorwacja to asfalt i pod koniec kwietnia ponownie rajd zaplanowano w Zagrzebiu.
Oprawy szutrowe rozpoczną się w Portugalii pod koniec maja, jako pierwszy z serii wyczerpujących rund po gruntowych drogach. W czerwcumamy Włochy i Kenię, jeden z legendarnych światowych zawodów sportów motorowych, który w tym roku oszałamiająco powrócił do WRC.
Niesamowicie szybkie drogi w Estonii, która wyznaczą środek mistrzostw oraz w Finlandii poprzedzą rundę dziewiątą w połowie sierpnia.
Grecja powróci we wrześniu po udanym powrocie do WRC w zeszłym miesiącu, przed ostatnim rajdem na szutrze w Nowej Zelandii.
Ostatnie dwie rundy odbędą się na asfalcie. Hiszpański pod koniec października poprowadzi do finału w Japonii, pierwszego występu Azji w WRC od czasu ostatniej wizyty w tym kraju w 2010 roku.
Rajd Hiszpanii 2021: Kajetanowicz w walce na ułamki sekund
Dobiegł końca długi, mierzący ponad 112 kilometrów pierwszy etap Rajdu Hiszpanii. Na trasach jedenastej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata rywalizują Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, dopingowani przez tłumy kibiców z różnych krajów, w tym także przez wielu fanów z Polski. Duet ten prawie wszystkie odcinki dnia ukończył na podium, ostatecznie plasując się na trzeciej pozycji w swojej kategorii, tylko 0,3 sekundy za hiszpańską parą López/Rozada.
Popołudniowa pętla rozegrana została na tych samych trzech odcinkach specjalnych. W wielu miejscach czekały jednak pułapki: po pierwszym przejeździe załogi naniosły sporo kamieni i piachu, który znacznie wpływał na przyczepność. W takiej sytuacji zadanie ułatwiają tzw. załogi szpiegowskie, które wjeżdżają na odcinki tuż przed startem zawodników, by odnaleźć zagrożenia i przekazać im informacje. Jednak zgodnie z regulaminem z ich pomocy mogą korzystać tylko załogi fabryczne (WRC i WRC2), co powoduje, że załogi WRC3 mają utrudnione zadanie. Pomimo tego wielokrotnie pokazują, że mogą walczyć z fabrycznymi konkurentami, często prezentując nawet lepsze tempo.
Dla Kajetanowicza i Szczepaniaka popołudnie ułożyło się bardzo dobrze. Załoga ta uzyskała raz trzeci i dwukrotnie drugi rezultat, kończąc dzień na trzeciej pozycji. Przed Polakami jeszcze jedenaście odcinków specjalnych, na których powalczą o zwycięstwo.
– To był szybki, ekscytujący i udany dzień. Mamy w tej chwili fińsko-hiszpańsko-polskie podium, ale zrobimy wszystko, by jutro zmienić tę kolejność. Walka między nami toczy się na ułamki sekund, co daje dużo frajdy i satysfakcji, jednocześnie wymaga od nas stałego utrzymywania maksymalnej koncentracji. W przeciwieństwie do rajdu szutrowego, gdzie tej przyczepności jest mniej, na asfalcie wszystko dzieje się zdecydowanie szybciej. Mamy niezłe tempo, jedzie nam się dobrze. Mam nadzieję, że jutro i w niedzielę będzie tak samo. Z uśmiechem na twarzy będziemy dalej robić swoje – mówi Kajetan Kajetanowicz.
Sobota będzie najdłuższym etapem rajdu, liczącym ponad 117 kilometrów. Złożą się na niego dwukrotnie pokonywane odcinki Savallà (14,08 km) Querol – Les Pobles (19,17 km), El Montmell (24,40 km) oraz kończący dzień, 2-kilometrowy oes Salou.
Rajd Hiszpanii 2021, nieoficjalna klasyfikacja WRC 3 po OS 6:
1. Lindholm/Hämäläinen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) 1:05:22,8 s
2. López/Rozada (Hiszpania, , Škoda Fabia Rally2 evo) +14,9 s
3. Kajetanowicz/Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +15,2 s
4. Ingram/Whittock (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +40,6 s
5. J. Solans/Sanjuan de Eusebio (Hiszpania, Citroën C3 Rally2) +59,4 s
6. Stříteský/Hovorka (Czechy, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:06,0 s
7. McErlean/Fulton (Irlandia, Hyundai i20 Rally2) +1:36,0 s
8. Kremer/Kremer (Niemcy, Citroën C3 Rally2) +3:02,9 s
9. Simpson/Gibson (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +3:52,0 s
10. Heikkilä/Luhtinen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +3:57,1 s
15 października: Polacy wiceliderami zmagań, świetne tempo Kajetanowicza i Szczepaniaka!
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak w doskonałym stylu rozpoczęli rywalizację w Rajdzie Hiszpanii. Po trzech odcinkach specjalnych załoga LOTOS Rally Team zajmuje wysokie, drugie miejsce, plasując się jedynie pięć sekund za liderami! Jedenasta runda Rajdowych Mistrzostw Świata stanowi przedostatni etap zmagań o tytuły.
Włącz katalog z materiałami filmowymi do pobrania (ujęcia, setki)
Kajetanowicz i Szczepaniak rozpoczęli dzień od czwartego czasu w swojej kategorii na OS1 Vilaplana 1 (20,00 km), na kolejnym (OS2 La Granadella 1, 21,80 km) zajmując już drugą pozycję, tylko pół sekundy za Hiszpanami Lópezem i Rozadą. Trzeci odcinek Riba-roja 1 (14,21 km) to już zwycięstwo Polaków, którzy wygrali także z większością załóg fabrycznych. Przed popołudniową pętlą są na drugiej pozycji, 5,1 sekundy za Finami Lindholmem i Hämäläinen.
– Za nami udana pierwsza pętla, zaczynamy się rozkręcać. Mamy dobre tempo, wygraliśmy ostatni odcinek. Przed nami kolejny przejazd tych samych oesów. Myślę, że na drodze będzie dużo więcej wyrzuconego z poboczy piachu, a to może sprawić, że miejscami zrobi się naprawdę interesująco. Zespoły fabryczne, które mogą korzystać z załóg szpiegowskich, na pewno będą miały przewagę, ale my ścigamy się w swojej kategorii i zrobimy wszystko, by pojechać jak najszybciej – mówi Kajetan Kajetanowicz.
Popołudniowa pętla piątkowego etapu Rajdu Hiszpanii będzie identyczna jak poranna. Złożą się na nią trzy odcinki specjalne: Vilaplana (o długości 20 km, start o godzinie 15:00), La Granadella (21,80 km, 16:38) oraz Riba-roja (14,21 km, 17:59).
Rajd Hiszpanii 2021, nieoficjalna klasyfikacja WRC 3 po OS 3:
1. Lindholm/Hämäläinen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) 32:45,6 s
2. Kajetanowicz/Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +5,1 s
3. López/Rozada (Hiszpania, , Škoda Fabia Rally2 evo) +5,6 s
4. Ingram/Whittock (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +17,6 s
5. J. Solans/Sanjuan de Eusebio (Hiszpania, Citroën C3 Rally2) +22,9 s
6. Heikkilä/Luhtinen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +35,0 s
7. Stříteský/Hovorka (Czechy, Škoda Fabia Rally2 evo) +35,3 s
8. McErlean/Fulton (Irlandia, Hyundai i20 Rally2) +44,7 s
9. Kremer/Kremer (Niemcy, Citroën C3 Rally2) +1:23,2 s
10. Simpson/Gibson (Wielka Brytania, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:49,6 s