Widowiskowy odcinek specjalny wokół katowickiego Spodka otworzył rywalizację w Rajdzie Śląska 2023 – szóstej, przedostatniej rundzie sezonu RSMP.
Czterokilometrową próbę najszybciej pokonali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). Dla Byśkiniewicza to ósmy w karierze oesowy triumf w rundzie krajowego czempionatu.
Rajd Śląska 2023 rozpoczął się od ceremonii startu na ulicy Dworcowej w centrum Katowic. Przez rampę przejechało 47 załóg startujących w cyklach FIA ERT i RSMP oraz 13 samochodów historycznych rywalizujących w Motul HRSMP. Uczestników rajdu powitały tłumy kibiców oraz… górnicza orkiestra dęta.
Z rampy startowej zawodnicy udali się na al. Walentego Roździeńskiego, gdzie zlokalizowany był start do pierwszego odcinka specjalnego rajdu. Próbę wytyczono w katowickiej Strefie Kultury i wokół Spodka. Na zapętlonym, czterokilometrowym oesie najszybsi byli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). O sekundę wolniej trasę pokonali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, ale załoga Forda Fiesty Rally2 otrzymała 10 s. kary za potrącenie beczki. W tej sytuacji drugie miejsce na odcinku zajęli Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). Duet ten o 0,2 s. wyprzedziła śląską załogę Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5). Lider klasyfikacji RSMP – Grzegorz Grzyb pilotowany przez Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally2 Evo) zajął czwarte miejsce.
W klasie 3 (samochody Rally3) pierwszymi liderami zostali Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3). Co prawda najlepszym czasem popisali się Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3), ale do ich rezultatu dopisano 13-minutową karę za spóźnienie na start oesu. W efekcie, przed sobotnim etapem Rajdu Śląska, Parys i Syty zajmują siódme, ostatnie miejsce w klasie. Na drugim miejscu są Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3, +2,8 s). Na ich wyniku również zaważyła kara – 10 sekund za potrącenie jednego z elementów trasy. Na trzecim miejscu piątkowe zmagania zakończyli Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski (Ford Fiesta Rally3, +3,7 s).
Z kolei w „ośce” (klasyfikacja 2WD) na czele tabeli z czasami widnieją Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3). O 3,6 s wolniej od nich pojechali Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4). Trzeci rezultat należał do Gracjana Predko i Michała Jurgały (Peugeot 208 Rally4, +5,6 s) – liderów punktacji mistrzostw w „ośce” i klasie 4.
Stawka HRSMP pokonywała odcinek w Katowicach dwukrotnie. Za każdym razem najlepszy czas notowali Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek (Audi Quattro). Po dwóch oesach drugą pozycję zajmują Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy RS, +12,3 s) a podium uzupełniają Krzysztof Głowala i Piotr Mitręga (Mazda 323 GTX 4WD, +16,8 s).
Na sobotę, 9 września zaplanowano cztery odcinki specjalne. Dwukrotnie zawodnicy pojawią się na próbach Gmina Jasienica (15,32 km), Hażlach (12,2 km) oraz Jastrzębie-Zdrój (18,2 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu w Chorzowie, lecz strefę zmiany opon w Bielsku-Białej. Na zakończenie dnia zmierzą się jeszcze na liczącej 1,5 km próbie pod Stadionem Śląskim w Chorzowie.
Rajd Śląska 2023 – klasyfikacja generalna po OS 1:
1. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) 3:02,8 s
2. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,3 s
3. Poloński/Sitek (VW Polo GTI R5) +1,5 s
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,7 s
5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +2,6 s
6. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +4,4 s
7. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 Evo) +7,3 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +10,1 s
9. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +11,0 s
10. Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +11,8 s
Wróblewski i Wróbel najszybsi na testowym – ruszył Rajd Śląska 2023
Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel byli najszybszą załogą na odcinku testowym przed Rajdem Śląska 2023.
Właściwa rywalizacja rozpocznie się już dzisiaj, od widowiskowej próby w centrum Katowic.
Przed startem Rajdu Śląska zawodnicy mieli okazję do krótkiej rozgrzewki i sprawdzenia ustawień w swoich samochodach. Odcinek testowy wytyczono na 2,8-kilometrowym odcinku drogi obok zakładów ERG Nitrochem w Bieruniu. Najlepszy czas podczas tej sesji uzyskali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). O zaledwie 0,2 s. wolniejsi byli Jarosław i Marcin Szejowie jadący Hyundaiem i20 R5. Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) zanotowali trzeci czas, ze stratą 0,4 s. do najszybszej załogi. Druga załoga w klasyfikacji generalnej RSMP – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) mogła poszczycić się czwartym czasem.
W odcinku testowym nie wzięli udziału m.in. liderzy klasyfikacji – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda. Wśród aut z napędem na jedną oś najszybsi byli Marek Nowak i Adam Grzelka (Opel Corsa Rally4). O 1,1 s. wyprzedzili Rene Dohnala i Romana Sveca. Czeska załoga jadąca Peugeotem 208 Rally4 walczy o tytuł mistrzowski w klasyfikacji FIA European Rally Trophy – obecnie są liderami w punktacji tego cyklu.
Rajd Śląska rozpocznie się od ceremonii startu na ulicy Dworcowej w Katowicach – pierwsze załogi RSMP przejadą przez rampę o godzinie 19:00. O godzinie 18:30 ruszy rywalizacja na ulicznym odcinku specjalnym Katowice. Jego trasę wytyczono na terenie Strefy Kultury i wokół Spodka. Dwukrotnie – o 18:30 i 19:00 pojawią się na niej zawodnicy w rajdówkach historycznych. Załogi we współczesnych samochodach rozpoczną ściganie o 20:30.
W sobotę i niedzielę na zawodników czeka 11 prób sportowych na południu województwa śląskiego, w okolicach Skoczowa i Jastrzębia-Zdroju – łącznie blisko 150 km odcinków specjalnych. Rajd Śląska jest przedostatnią rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, ale już w niedzielę możemy poznać tegorocznego mistrza Polski – po raz trzeci w swojej karierze ten tytuł może zapewnić sobie Grzegorz Grzyb.
Rajd Śląska 2023 – wyniki odcinka testowego:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:27,1 s
2. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +0,2 s
3. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,4 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,5 s
5. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3,8 s
6. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +10,0 s
7. Roefler/Bała (Ford Fiesta Rally3) +11,4 s
8. Gazda/Mikuliszyn (Renault Clio Rally4) +11,6 s
9. Ociepa/Kuśnierz (Škoda Fabia Rally2 Evo) +12,1 s
10. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally4) +12,6 s
Program Rajdu Śląska 2023
Piątek, 8 września
- 11:00 – 15:00 – odcinek testowy (2,85 km, Bieruń – ERG)
- 18:00 – Ceremonia startu (Katowice, ulica Dworcowa)
- 18:30 – OS 1: Katowice 1 (4 km) – samochody historyczne
- 19:00 – OS 2: Katowice 2 (4 km) – samochody historyczne
- 20:30 – OS 1: Katowice 1 (4 km) – samochody współczesne
Sobota, 9 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 92,94 km)
- 8:00 – Serwis A: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 10:00 – OS 2: Gmina Jasienica (15,32 km)
- 11:00 – OS 3: Hażlach (12,2 km)
- 11:50 – OS 4: Jastrzębie-Zdrój (18,2 km)
- 14:40 – OS 5: Gmina Jasienica (15,32 km)
- 15:40 – OS 6: Hażlach (12,2 km)
- 16:40 – OS 7: Jastrzębie-Zdrój (18,2 km)
- 18:00 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km, Chorzów)
- 19:20 – Serwis B: 45 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
Niedziela, 10 września (4 odcinki specjalne, łącznie 53,4 km)
- 8:55 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 10:40 – OS 9: Ochaby (11,4 km)
- 11:20 – OS 10: Kiczyce (15,4 km)
- 13:10 – OS 11: Ochaby (11,4 km)
- 14:10 – OS 12: Kiczyce (15,4 km, Power Stage)
- 16:17 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 16:30 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)
Do Chorzowa po tytuł?
Jakie załogi mają szansę na wywalczenie tytułu mistrzów Polski już na jedną rundę przed końcem sezonu, a więc podczas Rajdu Śląska, który rusza już w najbliższy weekend (8-10 września)? Sprawdziliśmy i policzyliśmy.
W sezonie 2023 do końcowych klasyfikacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, liczy się suma punktów zdobytych podczas wszystkich siedmiu rund.
Klasyfikacja generalna
W najważniejszej i najbardziej prestiżowej rozgrywce w ramach RSMP na prowadzeniu są Grzegorz Grzyb i Adam Binięda, którzy do tej pory zgromadzili 156 punktów. Na ten rezultat złożyły się zwycięstwa odniesione w czterech rundach: 51. Rajdzie Świdnickim, 42. Rajdzie Podlaskim, Valvoline Rajdzie Małopolski oraz Marma 32. Rajdzie Rzeszowskim, a także trzecie miejsce wywalczone podczas 79. Rajdu Polski. Z kolei wyniki z Power Stage dały Grzybowi i Biniędzie łącznie 15 punktów.
Na drugim miejscu plasują się Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski. W pięciu dotychczasowych rundach ten duet zgromadził 109 punktów. Najwięcej, bo 26 wywalczyli na odcinkach specjalnych Valvoline Rajdu Małopolski. 9 punktów mniej mają Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek.
Grzyb – dwukrotny rajdowy mistrz Polski (2016 i 2018) może przypieczętować swój trzeci tytuł już w Chorzowie, na jedną rundę przed końcem sezonu. Aby tego dokonać musi wywalczyć na Śląsku co najmniej 23 punkty na 35 możliwych do zdobycia. Taki rezultat da mu mistrzostwo niezależnie od wyników rywali. Aby zrealizować ten scenariusz Grzyb może zająć trzecie miejsce w Rajdzie Śląska (21 pkt) i zdobyć dwa dodatkowe punkty za czwarty czas na Power Stage – finałowym oesie zawodów.
Punktacja RSMP przed Rajdem Śląska (runda 6/7):
- Grzyb/Binięda 156 pkt
- Byśkiniewicz/Siatkowski 109 pkt
- Płachytka/Fiołek 100 pkt
- Kołtun/Pleskot 80 pkt
- Sesks/Francis 60 pkt
- Poloński/Sitek 43 pkt
- Szeja/Szeja 42 pkt
- Kotarba/Kotarba 41 pkt
- Terlecki/Marczewski 38 pkt
- Parys/Syty 35 pkt
Klasa 3
W klasie 3 organizatorzy Rajdu Śląska otrzymali siedem zgłoszeń. W tym gronie jest sześć duetów, które zachowały, przynajmniej teoretyczne, szanse na zdobycie tytułu mistrzów Polski w tej kategorii, a więc załogi:
- Parys/Syty 127 pkt
- Krotoszyński/Martynek 122 pkt
- Matulka/Dymurski 116 pkt
- Abramowski/Poradzisz 82 pkt
- Roefler/Bała 75 pkt
- Kowal/Lenkowski 59 pkt
W najlepszej sytuacji jest oczywiście czołowa trójka tabeli, ale jedynie liderzy, czyli Piotr Parys i Damian Syty mają szansę zdobyć tytuł już podczas Rajdu Śląska. Nie zależy to jednak wyłącznie od nich, lecz również od wyników ich rywali.
Parys i Syty będą świętować już w Chorzowie, jeśli w przedostatniej rundzie RSMP zdobędą o 30 punktów więcej niż Krotoszyński i Martynek oraz 24 punkty więcej niż Matulka i Dymurski. W praktyce, aby tak się stało Parys z Sytym muszą wygrać lub zająć drugie miejsce, a ich najwięksi rywale nie mogą ukończyć Rajdu Śląska.
Klasa 2WD
W ośce o tytule myśleć mogą jeszcze trzy pierwsze załogi w tabeli:
- Predko/Jurgała 146 pkt
- Kowalczyk/Hryniuk 120 pkt
- Nowak/Grzelka 98 pkt
- Pindel/Pietruszka 72 pkt
- Sobczak/Pawłowski 58 pkt
- Grzegorz Bonder 58 pkt
- Długosz/Majewski 54 pkt
- Gazda/Mikuliszyn 46 pkt
Gracjan Predko i Michał Jurgała mają komfortową przewagę (26 pkt). Z Chorzowa mogą wyjechać z tytułem, jeśli w Rajdzie Śląska zdobędą 9 punktów więcej niż Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk. Jest jeszcze jeden warunek, który musi zostać spełniony. Trzecia załoga w tabeli – Marek Nowak z Adamem Grzelką – nie może odrobić na Śląsku więcej niż 13 punktów do liderów.
Kowalczyk i Hryniuk, by pokonać Predko i Jurgałę w wyścigu po tytuł potrzebują zarówno punktów z Rajdu Śląska, jak i tych zdobytych w finałowej rundzie sezonu, a więc Rajdzie Wisły.
Klasa 4
Podobnie jak w ośce przedstawia się sytuacja w klasie 4, gdzie czołówkę również tworzą te trzy duety:
- Predko/Jurgała 158 pkt
- Kowalczyk/Hryniuk 127 pkt
- Nowak/Grzelka 114 pkt
W tej klasyfikacji Predko i Jurgała mają jeszcze krótszą drogę do tytułu. Do sięgnięcia po mistrzowską koronę wystarczy im zdobycie w Rajdzie Śląska o cztery punkty więcej niż wywalczą Kowalczyk i Hryniuk. Jednocześnie liderzy nie mogą pozwolić na to, by Grzelka i Nowak zredukowali stratę do nich o więcej niż 9 „oczek”.
Klasa 4R2
Zacięta i wyrównana rywalizacja w klasie 4R2 sprawiła, że na dwie rundy przed końcem sezonu kwestia tytułu mistrzowskiego nadal jest otwarta. W wyścigu po mistrzowską szarfę liczą się następujący zawodnicy:
- Nazaruk/Kędzierski 99 pkt
- Tadeusz Bieńko 91 pkt
- Rachwał/Mroszczyk 87 pkt
- Chorbiński/Chrzanowski 65 pkt
Aby cieszyć się z tytułu już w Chorzowie, liderzy klasy 4R2 muszą zdobyć w Rajdzie Śląska o 28 punktów więcej niż sklasyfikowany na drugim miejscu Tadeusz Bieńko i o 24 „oczka” więcej niż Rachwał i Mroszczyk, a także pokonać Chorbińskiego i Chrzanowskiego różnicą co najmniej dwóch punktów.
Klasa NAT 2
Z punktacji tej kategorii jasno wynika, że w grze o tytuł pozostali jeszcze Piotr Ćwikliński (126 pkt) oraz załoga Grzywacz/Czekan (98 pkt). Lidera, od upragnionego tytułu dzieli 8 punktów – o tyle więcej musi zdobyć w Rajdzie Śląska, by Grzywacz i Czekan nie mogli go już wyprzedzić w tym sezonie mistrzostw Polski.
Klasa NAT 3
W tej klasie mamy remis na szczycie punktacji. 70 punktów to dorobek Jacka Michalskiego. Tyle samo zgromadzili Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski. Co więcej, identyczny był także schemat, w jakim Ci zawodnicy dopisywali punkty do swoich kont. Zarówno Michalski jak i Pawłowski zakończyli po dwie rundy RSMP 2023 z kompletem (35) punktów. Michalskiego zabraknie w Rajdzie Śląska, ale nawet zgarniając na Śląsku pełną pulę Sobczak i Pawłowski nie zapewnią sobie tytułu. Taki wynik zostawia Michalskiemu matematyczną szansę – do wykorzystania w Rajdzie Wisły.
W tę rywalizację włączyć może się jeszcze Patryk Grodzki, którego w Rajdzie Śląska pilotować będzie Jacek Spentany. Grodzki do tej pory zgromadził 58 punktów. Przy 70, jakie pozostało w puli do końca sezonu, może jeszcze wyprzedzić liderów.
Klasa NAT 4
To klasa, w której kwestia tytułu jest już rozstrzygnięta. W drodze do tego sukcesu już nikt w tym sezonie nie wyprzedzi duetu Janowski/Grzenia.
Klasa HR 2
W pierwszej z omawianych kategorii historycznych Rajd Śląska nie przyniesie rozstrzygnięć, ponieważ żadna z trzech czołowych załóg punktacji nie zgłosiła się do szóstej rundy mistrzostw.
Klasa HR 3
Z kolei w HR 3 od początku sezonu osamotnieni są Bronikowski i Tkacz, którzy do tej pory zgromadzili 70 punktów. W tej kategorii tytuł mistrzowski nie będzie przyznany w tym sezonie ze względu na zbyt niską frekwencję.
Klasa HR 4
W klasie HR4 o tytuł walczą załogi Kokoszka/Szwed oraz Smagała/Miklaszewski. Oba duety mają na swoim koncie po jednym zwycięstwie i po jednym triumfie na Power Stage, a więc na ich kontach widnieje liczba 35 punktów. Zdobycie mistrzostwa przez jedną z wymienionych załóg zależy jednak nie tylko od wyników ich rywalizacji, lecz także tego czy w klasyfikacji rocznej znajdą się co najmniej trzy załogi, co jest warunkiem koniecznym do przyznania mistrzostwa.
Klasyfikacja zespołów sponsorskich
Kwestię tytułu mistrzów Polski w tej klasyfikacji rozstrzygną między sobą ekipy Evotech ProfiAuto oraz Rallytechnology. Pierwsi mają na koncie 222 punkty. Drudzy wywalczyli do tej pory 204 oczka. W każdej z rund RSMP zespół sponsorski może zdobyć maksymalnie 60 punktów, a więc do końca sezonu w puli pozostało 120 „oczek”.
Rajd Śląska – co, gdzie i kiedy?
W tym roku Rajd Śląska zyskał międzynarodową rangę. Zawody odbywają się również jako runda Pucharu Europy FIA (FIA European Rally Trophy) i Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Oprócz tego na odcinkach specjalnych Rajdu Śląska zmierzą się również uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Rajdowych Mistrzostw Południa oraz załogi w rajdówkach sprzed lat, które ścigają się w ramach Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Łącznie do Rajdu Śląska zgłosiło się 99 załóg, w tym trzy zagraniczne.
W ramach rundy FIA European Rally Trophy (FIA ERT) zmierzy się 50 załóg, a 47 powalczy w klasyfikacji mistrzostw Polski. W Motul HRSMP organizatorzy przyjęli 14 zgłoszeń, a 35 duetów powalczy o punkty do klasyfikacji RMP.
Dołączenie do międzynarodowego cyklu oznacza, że łączny dystans odcinków specjalnych Rajdu Śląska wzrósł ze 105 do ponad 150 km. Łącznie zaplanowano 12 prób sportowych, w tym dwa widowiskowe superoesy – w centrum Katowic (4 km) i w Chorzowie, pod Stadionem Śląskim (1,5 km).
Zawody rozpoczną się w piątek, 8 września, o 18:00, kiedy to pierwsze załogi przejadą przez rampę startową na ulicy Dworcowej w Katowicach. O 18:30 rozpocznie się ściganie na odcinku w centrum Katowic. Najpierw na trasę ruszą załogi w rajdówkach historycznych, a stawka RSMP zmierzy się na ulicach miasta o 20:30.
Na sobotę, 9 września zaplanowano cztery odcinki specjalne. Dwukrotnie zawodnicy pojawią się na próbach Jasienica (15,32 km), Hażlach (12,2 km) oraz Jastrzębie-Zdrój (18,2 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu w Chorzowie, lecz strefę zmiany opon w Bielsku-Białej. Na zakończenie dnia zmierzą się jeszcze na liczącej 1,5 km próbie pod Stadionem Śląskim w Chorzowie.
W harmonogramie niedzielnego etapu (10 września) przewidziano dwa oesy – w Ochabach (11,4 km) oraz Kiczycach (15,4 km). Finałowy oes Rajdu Śląska będzie rozegrany jako Power Stage, a więc dodatkowo punktowana próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa kolejne punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Również w niedzielę zawodnicy będą musieli sobie poradzić bez serwisu między pętlami. Zakończenie zawodów, w niedzielę, od 16:30 na Stadionie Śląskim.