W kończącym sezon 2021 Rajdzie Monza zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team zajął dwie najwyższe lokaty i przypieczętował zdobycie tytułu mistrzów świata w klasyfikacji producentów.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w pięknym stylu wygrali ostatni rajd sezonu i zapewnili sobie ósme tytuły mistrzowskie wśród kierowców i pilotów. To trzeci raz w historii, gdy Toyota zdobywa komplet tytułów mistrzowskich.
Ostatni rajd sezonu 2021 potwierdził dominację kierowców w Yarisach WRC. Od pierwszego odcinka specjalnego na prowadzeniu zmieniali się Ogier z Elfynem Evansem, czyli pretendenci do tytułu w klasyfikacji kierowców. Do zmiany lidera dochodziło sześciokrotnie, a przed ostatnim dniem rywalizacji dzieliło ich zaledwie pół sekundy. Na przedostatniej próbie Brytyjczyk obrócił się i stracił kilka sekund, których nie miał szansy już odrobić. Zwyciężył Ogier, który jechał ze świadomością, że każde miejsce na podium to dla niego gwarancja ósmego tytułu w karierze, a drugiego za kierownicą Yarisa WRC.
„Ciężko jest opisać emocje, które nam towarzyszą. To był tak wyczerpujący sezon, w którym daliśmy z siebie wszystko w walce o mistrzostwo. Ale dla takich chwil to robimy. Dziękuję całemu zespołowi, bo bez nich nic nie byłoby możliwe. Ciężko pracowali na tak niesamowite wyniki dla Toyoty. Dla mnie to wzruszający moment, bo wiem, że tu się kończy nasza wspólna kariera z Julienem. Nie mogliśmy jej zakończyć lepiej” – powiedział Ogier.
Dla duetu Ogier – Ingrassia było to piąte zwycięstwo tym roku. Oprócz Rajdu Monza wygrali też w Monte Carlo, Chorwacji, na Sardynii i w Kenii. Francuski duet zwyciężył razem łącznie w 54 rajdach w WRC. Sezon 2021 był ich ostatnim przejechanym wspólnie. Ogier wystartuje w 2022 roku w wybranych rundach z zespołem TOYOTA GAZOO Racing, a Ingrassia kończy swoją przebogatą karierę rajdowego pilota.
Sebastien Ogier karierę kończy z niesamowitymi statystykami. Osiem tytułów mistrzowskich, 54 wygrane rajdy 91 finiszów na podium i aż 632 wygrane odcinki specjalne!
Rajd Monzz to koniec także aktualnej generacji rajdówek WRC, które od przyszłego roku ustąpią miejsca nowej kategorii Rally1. W niej ścigać się będą samochody z napędem hybrydowym. Przez ostatnie dwa lata górą w walce producentów był Hyundai, dlatego tegoroczny triumf Toyoty – pierwszy od 2018 roku – smakuje jeszcze lepiej.
W sumie ekipa Toyota Gazoo Racing Team zgarnęła w tym roku 522 punkty i wygrała dziewięć z dwunastu rajdów. Dwaj reprezentanci tego zespołu – Ogier i Evans zajęli dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji kierowców. Elfyn w tym sezonie siedmiokrotnie stawał na podium – dwa razy wygrywał i pięciokrotnie (w tym na Monzy) był drugi.
Zacięta walka o podium
Ostatecznie najniższy stopień podium wywalczył na Monzy Dani Sordo, tracąc do triumfatora nieco ponad dwadzieścia sekund. Losy trzeciego miejsca także rozstrzygnęły się dopiero w samej końcówce, gdy Hiszpan utrzymał 10-sekundową przewagę nad Thierrym Neuvillem.
W kolejnym sezonie Sordo będzie dzielił się programem wyścigowym Hyundaia z Oliverem Solbergiem. Szwed zaliczył zresztą udany finał sezonu, bo w Rajdzie Monza finiszował na najlepszym w swojej karierze, piątym miejscu.
Sezon 2022 WRC planowo ma rozpocząć się w dniach 20-23 stycznia od Rajdu Monte Carlo.
Evans i Scott Martin ukończyli rajd na drugim miejscu i dzięki nim po raz piąty w sezonie dwie załogi w Toyotach stały na najwyższym stopniu podium. Brytyjski duet był najszybszy w Portugalii i Finlandii, a rok kończy z tytułami wicemistrzowskimi wśród kierowców i pilotów.
Kluczową rolę w zdobyciu przez Toyotę mistrzostwa świata w kategorii producentów odegrali Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Fińska załoga wygrała swoje pierwsze rajdy w karierze (w Estonii i w Grecji), a podczas ostatniej rundy sezonu pojechali z myślą o zespole, jadąc bezbłędny rajd i dowożąc dziewiątą lokatę. Na siódmym miejscu Rajd Monza ukończyli Takamoto Katsuta i Aaron Johnston startujący czwartym Yarisem WRC w ramach TGR WRC Challenge Program.
Toyota piąty raz mistrzem świata producentów
Toyota po raz piąty została mistrzem świata producentów w rajdach samochodowych, dzięki czemu na liście wszech czasów awansowała na trzecie miejsce. Był to drugi tytuł mistrzowski dla zespołu zdobyty z Yarisem WRC. Wygrana w Rajdzie Monza była 26. i zarazem ostatnim zwycięstwem tego auta w rajdowych mistrzostwach świata. Od 2022 roku samochód zostanie zastąpiony przez hybrydowego GR Yarisa WRC Rally1, zbudowanego w oparciu o nowe przepisy najwyższej kategorii rajdowej.
Po raz trzeci w historii i pierwszy w erze Yarisa WRC Toyota zdobyła komplet tytułów mistrzowskich, czyli wśród kierowców, pilotów oraz producentów. Poprzednio dokonała tej sztuki w sezonach 1993 i 1994 z modelem Celica.
„Bardzo ciężko pracowaliśmy na to, by zdobyć komplet tytułów. Jestem bardzo wdzięczny wszystkim członkom zespołu i jestem z nich dumny. To czego dokonali wspólnie Sébastien i Julien jest po prostu niesamowite. W 2018 roku jako kierowca zdobyłem razem z zespołem tytuł mistrzowski. Powtórzyć to osiągnięcie trzy lata później, ale już jako szef zespołu, to dla mnie wyjątkowa chwila. Wygraliśmy w tym roku dziewięć rajdów i w piękny sposób żegnamy się z tą generacją samochodów” – powiedział Jari-Matti Latvala, szef TOYOTA GAZOO Racing WRT.
Gratulacje przesłał prezydent Toyota Motor Corporation i założyciel zespołu, Akio Toyoda. „W każdym rajdzie przynajmniej jedna załoga w Yarisie WRC zajmowała miejsce na podium. Dzięki naszym załogom każdy rajd śledziłem pełen emocji i z wiarą w zwycięstwo. Niesamowita walka dwóch załóg w Toyotach do samej mety to jak spełnienie marzeń. Gratulacje dla mistrzowskiej załogi, Sébastiena i Juliena, dziękuję kierowcom i pilotom za pracę w tym sezonie. Jari-Matti Latvala wspaniale pokierował zespołem, który z rajdu na rajd cały czas ulepszał Yarisa WRC. W ostatnim starcie samochód był lepszy niż kiedykolwiek wcześniej. Bardzo się cieszę” – napisał.
Wyniki Rajdu Monza:
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2h39m08.6s
- Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +7.3s
- Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Coupe WRC) +21.3s
- Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +32.0s
- Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m32.0s
- Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Coupe WRC) +2m22.6s
- Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota Yaris WRC) +2m34.5s
- Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Fiesta WRC) +2m50.2s
- Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +4m49.6s
- Andrea Crugnola/Pietro Ometto (Hyundai i20 N Rally2) +9m06.9s
Klasyfikacja generalna WRC po Rajdzie Monza 2021:
-
Sébastien Ogier (Toyota) – 230 pkt.
-
Elfyn Evans (Toyota) – 207
-
Thierry Neuville (Hyundai) – 176
-
Kalle Rovanperä (Toyota) – 142
-
Ott Tänak (Hyundai) – 128
Huttunen najlepszy w WRC2
Jari Huttunen zwyciężył w WRC2 podczas FORUM8 ACI Rally Monza w swoim pierwszym rajdzie z brytyjskim zespołem M-Sport Ford.
Rossel zdobywa tytuł WRC3
Francuz Yohan Rossel zdobył tytuł mistrza świata WRC3.
Podczas rajdu Monza w WRC3 triumfował Włoch Andrea Crugnola (Hyundai I20 N Rally2). Drugi był Yohan Rossel (Citroen C3 R5), tracąc do lidera 4,0 s, a trzecie miejsce zajął Kajetanowicz – 7,1 s.
Kajetan Kajetanowicz wicemistrzem świata 2021!
Polacy dopięli swego! Po fenomenalnym sezonie i emocjonującym finale Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak stanęli na podium Rajdowych Mistrzostw Świata 2021! Załoga ta w rewelacyjnym stylu zaliczyła najlepszy sezon w historii, wielokrotnie wygrywając z najszybszymi załogami świata i udowadniając, że są jednymi z najlepszych. Walka o triumf trwała do końca ostatniego odcinka specjalnego i mimo świetnego tempa Kajetanowicz ostatecznie cieszy się z tytułu wicemistrza świata. Polacy sięgnęli po trzecie z rzędu podium w sezonie, co również jest unikatowym osiągnięciem.
(własne, redbull, toyota)
kto by sie spodziewał
gratulacje
Gratulacje dla Toyoty bez wątpliwosci lider, trzymaja poziom od lat.