Sébastien Ogier i jego pilot Julien Ingrassia w WRC zdobyli siódmy tytuł mistrzostw świata FIA po zwycięstwie w Toyota Yaris w decydującej rundzie sezonu w Rajdzie Monza 2020.
Ogier zmierzył się z kolegą z zespołu Elfynem Evansem o tytuł kierowców. Monza okazała się wymagającym torem. Oprócz technicznych odcinków o mieszanej nawierzchni na historycznym włoskim obiekcie wyścigów samochodowych, które były wyjątkowo trudne w piątek z powodu ciągłego deszczu, załogi wyruszyły w sobotę na pobliskie górskie drogi i napotkały zimowe warunki, które sprawiły, że jazda była zdradliwa.
Evans, który w tym roku był już zwycięzcą w Szwecji i Turcji, który był również jego pierwszym sezonem z Toyotą, w sobotę ześlizgnął się z drogi.
Ogier w sobotę rano wyszedł na prowadzenie w rajdzie w warunkach zbliżonych do tych, jakie zwykle panują na Rajdzie Monte Carlo, gdzie jest siedmiokrotnym zwycięzcą. Wykorzystał 17,8 sekundy w ostatnim dniu, który składał się z trzech kolejnych etapów wokół toru i parku Monza.
Toyota kończy sezon na pierwszym i drugim miejscu w klasyfikacji kierowców oraz pilotów.
Wyjątkowy rok w nowym składzie zespołu kończą Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, którzy zajęli piąte miejsce w mistrzostwach.
W mistrzostwach producentów Toyota zajmuje drugie miejsce, tracąc pięć punktów do zwycięzcy. Wygrała cztery z siedmiu rajdów.
TYMCZASOWA KLASYFIKACJA KOŃCOWA – RALLY MONZA 2020:
1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2h15m51.0s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +13.9s
3. Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +15.3s
4. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Ford Fiesta WRC) +45.7s
5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +1m11.1s
6. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (Škoda Fabia Rally2 evo) +3m56.2s
7. Oliver Solberg/Aaron Johnston (Škoda Fabia Rally2 evo) +4m12.1s
8. Jari Huttunen/Mikka Lukka (Hyundai i20 R5) +5m15.4s
9. Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +5m27.4s
10. Pontus Tidemand/Patrik Barth (Škoda Fabia Rally2 evo) +5m53.0s
29. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +20m12.6s
Rajdowi mistrzowie świata kierowców jeżdżących w barwach Toyoty:
1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)
2020: Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC)
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak na podium Rajdowych Mistrzostw Świata!
Dobiegł końca nieprzewidywalny i wyjątkowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Dla Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka ułożył się on bardzo pomyślnie: polscy reprezentanci potwierdzili swoją dobrą dyspozycję, stając po raz drugi z rzędu na podium! Polacy mimo niepowodzenia w Estonii wywalczyli trzecie miejsce, zapisując na swoje konto dodatkowo wygraną w Turcji i drugie miejsce na Sardynii!
Tegoroczny sezon obfitował w liczne zmiany kalendarza, które wymagały od zawodników umiejętności szybkiego dostosowywania się. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak stanęli przed koniecznością zmiany harmonogramu swoich startów, jednak i z tym wyzwaniem poradzili sobie bardzo dobrze. Starty rozpoczęli od marcowego Rajdu Meksyku, w którym zajęli czwarte miejsce. Chcąc pokazać się z jak najlepszej strony, po wznowieniu sezonu walczyli o wygraną w Rajdzie Estonii. Niestety, przez wypadek na ostatnim odcinku specjalnym nie zdobyli tam żadnych punktów. Nieco ponad tydzień później byli już w Turcji, gdzie pokazali prawdziwą klasę, wygrywając zmagania w kategorii WRC 3 i zdobywając doskonałe, siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.
Końcówkę sezonu stanowiły dwa włoskie rajdy. Najpierw załogi ścigały się na szutrowych odcinkach specjalnych Rajdu Sardynii: tam Polacy także zaprezentowali fenomenalną formę, zajmując drugą pozycję. Rok zakończył debiutujący w kalendarzu Rajd Monza, na którym panowały niezwykle zmienne i momentami ekstremalne warunki. Woda, błoto, śnieg i lód naprzemiennie powodowały loterię i diametralne zmiany przyczepności na każdym z odcinków specjalnych. Tu również duet Rally Team pojechał dobrze i równo, unikając błędów, które mogłyby przedwcześnie zakończyć jego udział w zawodach. Ostatecznie zajęli piąte miejsce w swojej kategorii.
Przez cały sezon Polacy pokazywali dobre tempo, stając na podiach poszczególnych odcinków specjalnych, wiele z nich wygrywając. Mimo debiutowania w nowym samochodzie, wielokrotnie pokonywali załogi fabryczne kategorii WRC 2, uzyskując także doskonałe rezultaty w klasyfikacji generalnej. Drugie z rzędu podium to duży sukces, na który złożyła się wytężona praca całego zespołu Rally Team. Warte podkreślenia jest także drugie miejsce Macieja Szczepaniaka w osobnej klasyfikacji pilotów – pokonał on pilota Marco Wilkinsona Bulacii, Marcelo Der Ohannesiana, który nie punktował w jednej z rund.
– To był trudny i nieprzewidywalny sezon, z wyjątkową i bardzo emocjonującą końcówką, który mimo wielu trudności kończy się dla nas dobrze. Dziś możemy cieszyć się z kolejnego z rzędu podium Rajdowych Mistrzostw Świata. Bez Waszego wsparcia to nie byłoby jednak możliwe. Chciałbym bardzo podziękować Maćkowi, trenerom, chłopakom z RaceSeven, inżynierowi Manelowi i oczywiście wszystkim członkom zespołu Rally Team, za wiarę, ciężką pracę i wyrozumiałość, kibicom za niemierzalny doping w każdej sytuacji. Partnerom za wsparcie i za to, że jesteście tacy, jacy jesteście, mediom – bo bez Was, w dobie pandemii, nie mogłoby cieszyć się tak wielu ludzi z naszych sukcesów. Osobne i zupełnie wyjątkowe podziękowania należą się mojej rodzinie – DZIĘKUJĘ, Wy wiecie! Obiecuję Wam wszystkim, że nie poddam się i właśnie teraz odczuwam jeszcze większe pragnienie walki w nadchodzącym sezonie. Prawdę mówiąc, przygotowania już rozpoczęte! – podsumował Kajetan Kajetanowicz.
Rajd Monza 2020 – nieoficjalna klasyfikacja WRC 3:
1. Mikkelsen / Jæger (Norwegia, Škoda Fabia Rally2 evo) 2:19:47,2 s
2. Solberg / Johnston (Szwecja/Irlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +15,9 s
3. Huttunen / Lukka (Finlandia, Hyundai i20 R5) +1:19,2 s
4. Lindholm / Korhonen (Finlandia, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:57,8 s
5. Kajetanowicz / Szczepaniak (Polska, Škoda Fabia Rally2 evo) +3:38,3 s
6. Bulacia Wilkinson / Der Ohannesian (Boliwia/Argentyna, Citroën C3 R5) +4:51,6 s
7. McErlean / Williams (Irlandia/Wielka Brytania, Hyundai i20 R5) +5:08,1 s
8. De Cecco / Humblet (Belgia, Škoda Fabia Rally2 evo) +7:06,5 s
9. Ogliari / Ciucci (Włochy, Citroën C3 R5) +10:21,6 s
10. Rossel / Fulcrand (Francja, Citroën C3 R5) +21:04,9 s